Welke bodem voor mijn buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karriebarrie

Welke bodem voor mijn buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:47

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een buitenbak gaan aanleggen van 20 x 60 die in principe (extreme omstandigheiden daar gelaten) het hele jaar te rijden moet zijn. Nou zijn er natuurlijk veel verschillende soorten bodems te krijgen en ik heb ze niet allemaal met eigen ogen gezien.
Dus, graag jullie advies, ik ben met name geinteresseerd in all weather tuft of hippotex of iets soortgelijks, of iets met snippers.
Welke bodem is het minst vriesgevoelig? Welke stuift het minst? En hoe zit het met onderhoud en besproeien? En de kosten, hebben jullie een indicatie? Misschien dat iemand ook bedrijven weet die in het noordoosten van het land opereren.

Ik hoor het graag!

tamary

Re: Welke bodem voor mijn buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:13

Wat ik inmiddels van bakken weet:
Onderhoud is zeker 50% van de kwaliteit van je bak!
Lang niet alle toevoegingen mag je zomaar gebruiken ivm milieuregels, laat je dus goed voorlichten over de werkelijke kosten van snippers, etc. Je zal het nl op een gegeven moment moeten afvoeren (dacht tegenwoordig ook bij verkoop).
Informeer bij je gemeente wat je mag gezien de lokale verordeningen en het bestemmingsplan. Niks ellendiger dan flink investeren en alles weer af te moeten breken.

Vorst heeft meer beperkingen als de bak niet strak gesleept is voordat het gaat vriezen. Glad gesleepte bevroren bak is stap/draf in te rijden, blijven slepen helpt om de bovenlaag los te maken op een harde onderlaag en geeft iets demping. Bak wordt zo ook droog, mits het niet blijft regenen of flink gesneeuwt heeft.

Borg

Re: Welke bodem voor mijn buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:17

Wij rijden op een agterbergbodem met fijn zand en snippers. De bak is optimaal gedraineerd en zoals hierboven al wordt geschreven is hij bijna altijd te rijden, mits goed onderhouden, dus mest eruit, goed slepen en rollen etc. Hij heeft ook een heel fijne onderlaag waardoor de demping goed is. Op mijn pensionstal worden springpaarden gefokt en dus ook jonge paarden ingereden.

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:26

Bedankt al tot zover, dat is snel!
@Borg: kun je me vertellen wat je ongeveer kwijt was aan de bodem met drainage?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:32

Ik weet het zelf niet, want ik ben er klant. Agterberg is niet goedkoop, maar blijft bij goed onderhoud jaaaaaren goed.
Ik zou gewoon eens offerte opvragen.

ps. en dan ook investeren in een goed trekkertje voor het sleepwerk.

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:07

Een vriendin van me heeft in haar rij bak filt liggen, allemaal kleine stukjes filt. Rijd heerlijk en als je valt val je zacht, haha :P