Help!! Krijgt mijn paard nu kolieken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Quickje_

Help!! Krijgt mijn paard nu kolieken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:33

Hèèèy,
Mijn pony (1m47,5) mocht altijd staan bij de paarden van onze buurvrouw naast ons huis.
In de winter zijn er geen problemen, maar nu heeft ze redelijk veel pony's en een fries waardoor er bijna geen gras meer is!!
Nu zocht ik naar een oplossing; en die heb ik gevonden:
Op 200meter van ons huis woont Filip en die heeft een weide te huur.
Van 1/2 hectare, nu kan Quick daar staan maar het gras staat ongeveer 20cm hoog.
Nu ben ik bang dat ik Quick Kolieken zou krijgen doordat hij van een gras-arme weide direct naar een weide gaat waar het gras 20cm hoog staat en lekker dik is.

Nu doe ik het zo dat we hem gisteren(woensdag) een uurtje in de weide hebben gestopt,
vandaag(donderdag) 2uurtjes in de voormiddag en 1uurtje in de namiddag
en morgen(vrijdag) eventueel al een voormiddagje en dan s'avonds nog een uurtje
en zo verder opbouwen zodat hij zondag een volledig dag en nacht op de weide kan staan.
S'nachts stop ik hem dan wel in zijn stal(met alleen stro en water) of de paddok want er is al eens gebeurt dat er snachts een paard is gestolen en ik wil dit echt ook niet meemaken... Kan ook dit geen kwaad

Is dit een goede manier of niet? Of gaat het te rap?
Want ik ben echt zoooo bang dat hij kolieken krijgt, want als hij op de weide staat bijft hij maar eten ;)

Eventueel wil ik ook de fries van de buurvrouw bij hem in de weide stoppen zodat ze samen in de wei kunnen staan en het gras opeten :) Want alleen is maar alleen...

groetjs en je zou me er echt heeeeel hard mee helpen!!

Villanelle

Re: Help!! Krijgt mijn paard nu kolieken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:46

Ik zou liever naar een oplossing zoeken waar hij niet alleen komt te staan :) Ten eerste.
Ik persoonlijk heb het als volgt gedaan: 2 dagen een half uur, daarna 2 dagen een uur, daarna 2 dagen een paar uurtjes, daarna 2 dagen een halve dag en nu sinds vandaag een hele dag (hier gaan ze 's avonds de paddock in).
Ze hebben overigens niet gelijk heel de wei gekregen, maar een stukje, en doen aan strookbegrazing.
Ik zou die van jouw wel 's avonds/'s nachts hooi geven.

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 16:04

moretje schreef:
Ik zou liever naar een oplossing zoeken waar hij niet alleen komt te staan :) Ten eerste.
Ik persoonlijk heb het als volgt gedaan: 2 dagen een half uur, daarna 2 dagen een uur, daarna 2 dagen een paar uurtjes, daarna 2 dagen een halve dag en nu sinds vandaag een hele dag (hier gaan ze 's avonds de paddock in).
Ze hebben overigens niet gelijk heel de wei gekregen, maar een stukje, en doen aan strookbegrazing.
Ik zou die van jouw wel 's avonds/'s nachts hooi geven.

Hèèèy,
Suuper veel bedankt voor de raad ;)
Quick zal samen met de zijn dikke vriendin staan (de fries van de buren) zodat hij niet alleen is.
Het probleem is alleen: Sinds gisteren hebben we de weide kunnen huren maar maandag moet ik al terug naar school en kom is pas thuis om 19uur(doordat ik avondstudie heb :() Ik kan hem dan wel s'avonds en s'ochtends in de weide stoppen maar niet s'middags er weer uithalen of na een paar uurtjes. Dus hij zou eigenlijk maandag al een hele dag in de weide moeten kunnen staan. (maar s'avonds doen we hem dan op stal of in de paddok)
Dus ik zou hem dan best nog wat hooi geven zodat hij niet alleen vers gras eet?

groetjs!!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:09

Ik zou hem zeker nog hooi geven!! Als hij maar 2 uurtjes per dag graast, heeft hij 22 uur daarna toch niets meer? Hij moet wel iets hebben zodat zijn darmen goed op gang blijven.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:03

Ik denk dat ze bedoeld dat ze hooi bij geeft terwijl hij op de wei staat, zodat hij niet alleen vers gras naar binnen schrokt.
Wij doen dat ook, ook al staat er veel gras op de wei, ze nemen toch happen hooi tussendoor. En de mest wordt niet dun :)
Dus dat kan je best doen ja, een plakje hooi erbij gooien. En nu, tot maandag, rustig opbouwen. Als je nou zondag het idee hebt dat het nog teveel is om een hele dag op de wei te blijven staan, moet je het nog niet doen. Dan maar in delen of iemand regelen die hem eraf kan halen.
Dus de mest even in de gaten houden (niet te dun) en of hij geen last van z'n buik krijgt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:37

Hoi, ik heb mijn pony gedurende 1,5 week 2 uurtjes per dag op de volle weide gezet, en dan nog maar een heel klein stukje. De eerste dagen was het echt maar klein, omdat hij anders op te veel plaatsen zou gaan mesten. Als hij maar weinig mogelijkheid heeft om te grazen, gaat hij netjes een plekje uitkiezen waar hij mest en plast, zodat hij de rest heeft om te eten. Nu krijgt hij al wat meer weide zodat hij tussendoor ook wat kan rennen, maar hij staat er nog steeds geen volledige dag op. Op 1 week tijd is hij al enorm verdikt, dus ik moet wel goed opletten. Je moet alles in zijn geheel goed in de gaten houden, en zeker niet te snel gaan. Als hij niet op die weide staat, geef ik hem hooi bij. (ook 's nachts) Op de kale weide eet hij niet veel hooi, maar 's nachts eet hij wel alles op. Zodra hij zijn hooi niet meer opeet, stop ik ermee. Pony laat prima merken wanneer het geen tijd meer is voor hooi.
Volgende week gaat hij wel volle dagen op de volle weide, maar ik ga érg zuinig zijn met stukjes bij te geven, anders gaat het niet lang goed gaan met zijn gezondheid.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:41

Allereerst vind ik dat je er goed mee bezig bent!

Bij een vette wei zal het paard weinig hooi meer gaan eten, hooi bijvoeren in het land heeft dus niet zoveel zin.

Kan je het land misschien nog (laten) maaien? dat scheelt ook een heel stuk.
N.B. voel dagelijks even aan de hoeven van je pony of die niet warm zijn. Vooral als bijv. één of beide voorvoeten warmer is dan de rest, is dat een alarmsignaal voor hoefbevangenheid; in dat geval uit de wei halen en meteen de DA bellen!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:43

idd zeker de weide afzetten zodat hij een kleiner stuk kan begrazen. en hooi
voorkeur 's nacht in de paddock en hooi bijvoeren en niet op stal, in de paddock blijven ze toch meer bewegen als in de stal en dat is beter voor de darmen.
succes. ik hoop dat het goed gaat

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:51

@ beantsje: ivm de warmte van de hoeven wist ik niet. Mijn pony heeft al eens mok gehad, dus als hij in hoger nat gras komt te staan, controleer ik hem regelmatig hierop. De kootholte is wel een beetje rooskleurig, maar het is geen mok. Ik heb opgemerkt dat zijn hoeven vreemd aanvoelen, de hiel en de hoefrand ziet wit en kan je een beetje induwen. Mij lijkt het alsof het gewoon doorweekt is van het water in het gras (gras staat vrij hoog), maar ik weet niet of het kwaad kan. Weet jij dit misschien?(of iemand anders)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:14

Zou het niet durven zeggen.

TS: Maaien niet doen juist, kort gras is juist erg fructaangevoelig.
Gewoon rustig opbouwen zoals al is uitgelegd, en kleine stukken wei geven.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:19

een zachte en wat wittere kroonrand is inderdaad van het natte gras, zeker met al die regen van de laatste dagen merkt je dat snel op, kan verder geen kwaad

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:32

Ik zou tevens een stuk afzetten en als dat kort is dmv strookbegrazing gras aanbieden. Daarbij is een weidemaatje heel belangrijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:17

sander_lotte schreef:
@ beantsje: ivm de warmte van de hoeven wist ik niet. Mijn pony heeft al eens mok gehad, dus als hij in hoger nat gras komt te staan, controleer ik hem regelmatig hierop. De kootholte is wel een beetje rooskleurig, maar het is geen mok. Ik heb opgemerkt dat zijn hoeven vreemd aanvoelen, de hiel en de hoefrand ziet wit en kan je een beetje induwen. Mij lijkt het alsof het gewoon doorweekt is van het water in het gras (gras staat vrij hoog), maar ik weet niet of het kwaad kan. Weet jij dit misschien?(of iemand anders)

Lijkt mij ook, dat dat gewoon wat week is van het vocht. Evt. zou je preventief een beetje vaseline in de kootholtes kunnen smeren, ter voorkoming van mok.

De warmte van de hoeven is mij destijds verteld door mijn DA. Ik had toen een beetje dezelfde zorg als jij; paard kwam in een vet land en ik was bang voor hoefbevangenheid.
Momenteel bevat het gras relatief weinig vezels en veel fructaan. Dit is een risicofactor voor hoefbevangenheid. Deze ontsteking van de laminae voel je in eerste instantie doordat de hoefschoen warmer is, nog vóórdat het paard pijn laat zien. Als je op dat moment ingrijpt, blijft de schade beperkt.

Misschien is een graasmaskertje in het begin ook nog een optie?

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:26

Heeey iedereeen ;)
Suuper veel bedankt voor de nuttige tips ;)
Ondertussen is er een deel van de weide afgezet en staat hij overdag als hij op de weide staat altijd met de Fries van de buren.
S'avonds doen we hem altijd wat in de paddock met een klein beetje hooi
Zijn "uitwerpselen" zijn wel wat groener en iets dunner maar nog altijd normaal.
Morgen ochtend zal ik eens kijken naar zijn hoeven met de suuuper goede tip ;)

Toen ik eens was gaan kijken hoe Quick het stelde begon hij opeens te rollen: Ojeee dacht ik, maar geen paniek hij had gewoon wat jeuk ;D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:00

Nou super, ik denk niet dat je nu nog bang hoeft te zijn voor koliek!