Op de weide rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrlOtte

Op de weide rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:04

Hoi hoi !
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb niets gevonden.
Aangezien ik mijn merrie voor de komende 4 maanden verhuist heb naar een weide, waar ze 24/7 buiten kan met haar vriendje (eindelijk *\o/* ),
ben ik genoodzaakt om vanaf nu op de weide te rijden.
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die dit doen, en wat de ervaringen daarmee zijn ?
Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik moet nemen, dingen waaraan ik moet denken ? :)
Ik hoor het graag.

Groetjes !

Petpet

Re: Op de weide rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:08

Omdat de weide meestal groter is dan een bak, is het misschien handig om af te heinen in de grootte van een bak of bv bordjes te plaatsen, maar dat hangt af van je paard. ook moet je als je ijzers hebt kalkoengaten laten maken en kalkoenen indraaien. Verder een beetje voorzichtig in de bochten, tegen uitglijden

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:09

Ik zou een stukje afzetten.
Zorg wel dat je een werkgedeelte hebt, en een gedeelte waar ze dus gewoon normaal staat.
Dus niet dat je gaat rijden in het gedeelte waar ze normaal in mag 'ontspannen'

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:50

Een stukje afzetten (met bordjes), was ik sowieso van plan.
En ik zou dan gaan rijden op het stuk dat op die moment afgegeten is, dus waar ze niet meer op staan, is dat dan goed ?
Want echt een stuk afbakenen, om alleen te gebruiken om te rijden, dat kan niet, dan ben ik teveel wei kwijt.

@Petpet; kalkoenen, is dat écht nodig ?

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:53

Petpet schreef:
Omdat de weide meestal groter is dan een bak, is het misschien handig om af te heinen in de grootte van een bak of bv bordjes te plaatsen, maar dat hangt af van je paard. ook moet je als je ijzers hebt kalkoengaten laten maken en kalkoenen indraaien. Verder een beetje voorzichtig in de bochten, tegen uitglijden

Ik rij ook in mijn weiland, mijn paard heeft ijzers, maar ik rij niet met kalkoenen. Ik rij dan ook niet als het weiland nat is, maar ik gebruik geen kalkoenen.

Veder kan je een stuk afzetten als je weiland heel groot is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:55

ik heb altijd ijzerloos in de weide gereden. het hangt heel erg van de ondergrond af hoor. op mijn huidige weide (zandgrond) kan ik in de gietende regen nog in galop rondcrossen en niet uitschuiven, maar op de andere weides moest ik een beetje uitkijken met natte stukken en korte bochten.
als je regelmatig wisselt van stuk, ga je minder stukgelopen sporen krijgen. in de winter is dat zeker interessant; tenzij heel je wei so nat en glad is dat er sowiso niet in te rijden valt.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:58

Mijn paard heeft wel ijzers, en ijzerloos gaan is geen optie..
Dit zijn voorlopig alleen nog plannen voor de zomer, dus hopelijk hebben we dan het beste weer.
Ik zit alleen nog te denken of ik nu kalkoenen moet nemen of niet.. Ik zou het liever niet hebben namelijk..

Fenna_sJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:00

als de grond gewoon droog is in de zomer denk ik dat het prima kan zonder kalkoenen. :j

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:02

Ik rijd ook in de weide.
Ze heeft alleen van voor ijzers,
en ik rijd zonder kalkoenen en dat gaat prima!
Alleen als het nat is rijd ik liever niet i.v.m. uitschuifgevaar..
Voor de rest gaat alles super zo! :)

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:24

Dan denk ik dat ik het eerst ook zonder kalkoenen ga proberen :)
Als ik merk dat het toch nodig is, kan er nog steeds nemen hé.

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:28

ik heb ook jaren in de weide gereden, alleen met ijzers, eerlijk gezegt nooit geen last gehad, alleen met een jong paardje in galop, die zag ineens dat er naast de bordjes ook nog ruimte was om lekker te gaan galopperen, maar voor de rest nooit iets aan de hand gehad.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:34

Ik rij ook op een weide.

Tip zoals hierboven gegeven is echt belangrijk, maak een apart stuk zodat ze inderdaad een 'werk' en 'ontspan' stuk heeft. Zal voor jou ook veel gemakkelijker zijn.

Op een weide rijden is niet slecht, in tegendeel, paarden krijgen er veel evenwicht van En als je eens op wedstrijd gaat met een slechte bodem (zoals een weide) dan zul je merken dat je paard veel minder last heeft van de bodem dan andere paarden die altijd op een piste worden gereden!

Overigens erg fijn dat ze nu altijd buiten kan lopen :D Véél succes!

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:43

@SofieHavan; ja, we zijn allebei echt superblij dat ze nu altijd buiten kan, eindelijk :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:06

Ik rijd regelmatig in een wei/stuk gras en ik maak galopjes in graskanten (omdat ik ook geen beschikking heb over en bak) en dat gaat prima. Ik ga alleen niet het gras op als het geregend of gevroren heeft. Ben veel te bang dat we dan gaan uitglijden...

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:09

Onze paarden staan thuis, wij hebben ook geen bak dus rijd ik ook altijd in het land.
Het gaat eigenlijk prima en er is een hele grote wei (20x60) die altijd wel goed te rijden is, 4 weides van 35x18 die wel redelijk te rijden zijn, maar daar staan meestal paarden.
Ook hebben we nog 2 weides van 30x30 die goed te rijden zijn, en een wei van 30x30 die altijd wel te rijden is, of het moet echt heel slecht weer zijn geweest, maar dan kan je nog iig stappen.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:41

Ik heb hier weinig tot geen ervaring mee. Mischien is het makkelijk voor jou dat je mischien een stukje weide zoals hier al word gezegt afzet. Dat is mischien wat makkelijker voor jou en voor je paard. En verder moet je heel erg opletten met scherpe bochten maken. Dat het paard niet uitglijd. Ik weet niet of je paard ijzers heeft.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:38

Ik rijd op het weiland en in de bak :)
Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, maar
wel dat je een deel moet afzetten :)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:46

Ik rij ook in het weiland waar mijn twee paarden overdag in lopen. Na wat regen is de bovenlaag wat zacht, dus dan rij ik niet veel, want anders ploeg ik het hele land om. Mijn paard staat vierkant op ijzers zonder kalkoenen en dat gaat prima. Ze heeft een goede balans en is nog nooit weggegleden. Ligt dus ook een beetje aan je paard of je het nodig hebt of niet, tis niet per se noodzakelijk in ieder geval.
Mijn weiland is 7000m2, groot genoeg en ik rij door het hele weiland, dus niet steeds op een plek, dan loop je het ook niet kapot :)

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:04

Ik zou ook geen hoefijzers nemen. Want als het dan geregent heeft of het is vochtig. dan kunnen ze uitglijden.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:47

Ik denk dat je 's zomers gewoon lekker in de wei kan rijden.
Als het dan slecht weer is, of in de winter, kan je (als je de mogelijkheid hebt) ook buiten gaan rijden.
Dat is ook fijn voor je paard, beetje afwisseling.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:03

Wij hebben een bak en weide tot beschikking om in te rijden.
Als ik bijvoorbeeld de proef wil oefenen met bordjes ga ik in de wei rijden. Ik doe mijn pony dan stiften onder. Dat vind ik zelf een prettiger gevoel hebben! En stel je voor dat die zou uitglijden omdat ik geen stiften eronder had gedaan zou ik het mezelf nooit vergeven.!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:30

Ik rijd zelf regelmatig in een stuk weiland.
(mijn pony heeft alleen voor ijzers)
In de zomer maanden wanneer de grond hard is glijd ze best vaak weg met haar hoeven, (dan rijd ik ook vaak alleen maar rechte stukken of gewoon lekker buitenuit).
Als het heeft geregend en het gras een beetje mullig is (beetje inzakt) dan kan ik er zorgeloos rijden.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:32

Kalkoenen zijn niet nodig.
Ik rijd ook op heel kort gras.
Als het maar niet te nat is en je dan niet in galop hele kleine voltes rijd.

Iris_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:30

Ik rijd ook lekker op de wei :)

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:23

Ik rijd zowel op de wei als in de bak maar mijn ervaring is dat paarden door het rijden op het land een betere balans ontwikkelen. Ik moet het wel afzetten. Niet alleen voor het paard maar ook voor mijzelf werkt het kaderen van de ruimte heel goed. Ik rijd niet op de wei als het nat is en als het hard gevroren heeft. Het is lekker rijden hoor!