Hooi voeren in de paddock, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Hooi voeren in de paddock, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:29

Onze pony is hoefbevangen, en moet dus nu 6 weken boxrust. Hij mag als het droog is (ivm gips) ook in de paddock staan op een afgezet stukje. Hier kunnen wij hem dan hooi voeren, maar hoe doe je dat het slimst zodat er zo min mogelijk hooi in de paddock komt en zonder dat dus het hele drainage systeem verstopt raakt?
De paddock is afgezet met stroomdraad, ik kan dus niks ophangen, ik zoek echt iets staands.
Liever ook geen hooinetten, dat vind ik wat gevaarlijk op de grond. (zoals dit: http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... etten.html)

(en niet al te duur natuurlijk, ga geen 100 euro aan een hooiruif uit geven als het ook anders kan :o)

ik had zelf al dit gevonden, maar misschien zijn hier nog andere ideeen? :)

http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... oibak.html
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:35

Ik heb een tractorband waar ik hooi in leg, wel goed aanstampen en de boord ook goed vullen. In de winter eten ze er met 2 of meer aan en er wordt betrekkelijk weinig gemorst. Het waait ook niet in het rond en ze kunnen er zich niet aan kwetsen.

100 euro voor een hooiruif? Een staande hooiruif kost al gauw 800 euro want zo een die je aan de wand van de stal vast maakt kan je niet in een paddock kwijt.

Riddershow

Re: Hooi voeren in de paddock, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:23

Ik heb van een 1000l vat de top afgezaagd en ze krijgen daaruit te eten (op het hooi ligt nog eens een rek om het geheel te verzwaren en het eten moeilijker te maken)

Lachinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:25

waarom niet een metselton (zo'n grote zwarte) met een flinke steen erin?
Werkt bij mij op stal prima voor zowel water als voer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:31

Ik heb een halve kuubs kist staan. Mijn pony's zijn maar klein, dus op ong 50 cm afgezaagt. Bij grotere paarden kan je hem zo hoog houden als je wil.
Er word wel wat geknoeit, in het zand werd het een zootje. Ik heb hem dus nu op een bestraat stukje staan.
Een rek er op zou ook een optie zijn, maar dat vind ik zelf eng aangezien mijn jonge hengsten overal een spelletje van maken (en er dus ook af en toe in staan met 1 of meer voeten).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:35

pallet pakken op alle 4 de hoeken een paal maken en daartegenaan planken maken zorg dat afstand tussen de planken niet te groot is

Afbeelding

kan je zo hoog of laag maken als je zelf wilt. heeft ons niks gekost omdat we alles hadden liggen. en door er een rek in te leggen moeten ze nog moeite doen het eruit te trekken en bij mij komt er echt amper iets naast.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:00

Dankjulliewel voor de reacties! :) ik denk dat ik ook maar zo'n kist ga knutselen!
Het is voor één pony, 1.30 meter, en mag niet teveel eten, dus ik zal hem wel een stukje kleiner maken, kan hij er ook niet in staan als het goed is...?
En dat net/rek zorgt natuurlijk ook weer dat hij langzamer eet, dus dat is mooi meegenomen :)

Meer ideeën mogen natuurlijk nog steeds gegeven worden ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:02

zo een grasbox van hartog,daar kan je ook hooi in doen onder het rek

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:07

Dit bedoel je?:
Afbeelding
Hoe groot moet ik me dat voorstellen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:16

50 x 30 x 30 cm
zo groot is het pak en die past er precies in. denk dus plus een paar cm. kan het even niet zo snel vinden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:20

ja precies dat is m maar je hoeft er dat grasblok niet in te doen hoor ,e kan dat rek eruit schuiven en er een paar plakken hooi indoen en dan het rek er weer op er past haast een halve baal hooi in

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:21

Oh dat is nog best groot :j En kan je dat los kopen of alleen bij dat voer?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:22

je kan m gewoon los halen,de meeste voerhandelaren hier hebben ze wel op voorraad staan ze zijn 75 euro en beresterk

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:49

Wij gebruiken altijd van die grote plastic bakken, in mijn profiel kun je ze in de wei zien staan.
En oude badkuipen :P die staan die ook in de wei. Bewegen beetje mee dus extra lang plezier met het hooi!

Edit: ik zie trouwens dat het de bakken uit je voorbeelden zijn, maar zonder rooster oid.
Edit2: :Y) Als je de plakken er zo in gooit, dus niet uitpluizen. zijn ze ook veel langer bezig.
Knoeien ligt echt aan het paard zelf, dat kun je niet goed tegenhouden.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 12-05-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:53

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:49

Vlinder32 schreef:

Die variant is nieuw voor mij. Leuk om te gaan testen. Al denk ik dat ik hem of ergens vast moet maken of er een zware steen in moet doen ivm omtrekken en voetballen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:58

Ik heb een grote plastic bak die op groenteveilingen gebruikt worden en die ik via een groentehandelaar op de kop getikt heb; op het hooi ligt een raster van betonijzer in een frame van hout. Door het gewicht van het rooster zakt dit naar beneden naarmate de paarden het hooi verorberen. De bak is circa 1m.10cm hoog
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:25

En een hooizak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:28

Afbeelding
of is dit te kleine inhoud? Mischien kun je zelf een grotere maken als je creatief bent :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:21

Wij hebben palen in de grond waar we dus hooinetten aan op hangen. werkt erg goed.
Weinig verspilling en de paarden moeten werk doen voor ze hun eten krijgen.
Wel een goed kleinmazig net ;)

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:56

het beste is hooi van de grond eten, dus als je een stukje steen hebt (betegeld) dan kan j het beste daarop het hooi geven. een hoge ruis komt teveel stof uit. Een kist op de grond is ook eengoed idee

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:16

Nadeel daarvan is dat ze er doorheen lopen(overheen plassen en doen) en de boel weg kan waaien.

Ik zit zelf ook nog steeds te bedenken hoe ik hooi het beste kan voeren. Ik doe het nu in van die zwarte cement bakken. Alleen sommige van mn paarden vinden het leuk de boel om te gooien en dan krijg je dus wat hierboven staat :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:39

Bedankt voor alle reacties weer :)

Ik denk dat het wel iets gaat worden met een net/rooster er over heen, dan kan hij ook niet zo snel eten.

@vlinder32, dat is ook een goede, makkelijk te maken! Moet hem dan inderdaad denk ik wel verzwaren, anders gaat hij ermee aan de haal.

@jannepauli, heb jij dat ijzeren rooster er ook in vast gemaakt, of ligt dat er los op? En dat gaan gewoon goed, nog geen gevaarlijke situaties opgelevert van roosters die eruit worden getrokken of paarden die in de kist gaan staan? :)

@helmoni, ik kan nergens iets ophangen, dus dat kan helaas niet...

@petpet, ik heb echt alleen een stukje met zand te beschikking, afgezet met stroomlint, dus ik zoek echt een bak/ruif om het in te voeren :)

Lachinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:08

Ik denk niet dat het rooster vast gezet moet worden, als er dan minder hooi in zit kunnen ze er niet meer bij.

hooguit dat je gleuven maakt in het hout waar het ijzer in gaat.
en bovenaan een klein randje waardoor het ijzer er niet zo makkelijk uit kan.

natuurlijk moet het ijzer er wel nog uit kunnen om de bak te vullen.