hoe sproeien jullie je buitenbak???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inferno1

hoe sproeien jullie je buitenbak???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:34

Voor het sproeien van de buitenbak wil ik een waterpomp en sproeiers aanschaffen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen welke pomp en sproeier ik het beste kan aanschaffen ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:38

Ik heb zelf grondwater en natuurlijk een waterpomp. Ik heb zelf staanders met koperen sproeikoppen erop. Kun je kopen bij oa Wildkamp.
Als ik er 2 opzet, dan besproeien die de gehele bak. Ligt wel aan de capaciteit van je pomp en daar moet je sproeikop(pen) ook op afsgesteld zijn...

knollentuin

Re: hoe sproeien jullie je buitenbak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:41

ik gebruik de pomp die gebruikt wordt in de kassen van onze kwekerij,een hele grote met veel vermogen en heb rondom de bak een leiding liggen met op de twee lange zijdes 4 koperen klappers elke avond 20 minuten als het nodig is en de baan is weer prachtig gelijkmatig nat

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:43

Mijn man heeft een ringleiding aangelegd op de omheining van de buitenbak, daar staan 6 sproeiers op aangesloten (bak is 30x60) en die sluiten we dan aan op de pomp met het grondwater.'s zomers sluiten we die zelfs aan op een tijdklok zodat die 's nachts sproeit. Echt ideaal!! 2 uurtje de pomp aan en de hele bak is de hele week weer helemaal super!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:44

intressant.
Ik wil ook geregelt mn bak besproeien maar op dit moment heb ik niks voorhanden en dus afhankelijk van het weer. Is geen grondwater, voor met tuinslkang is het te verweg en valt dus de druk een groot deel weg en nu dus ook opzoerk naar een goedkope oplossing

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:47

Onze bak is net gesproeid met de regen die er gevallen is... >;)

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:02

@zammie Mag ik vragen wat voor pomp jij hebt ...heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:43

Sushilla88 schreef:
Onze bak is net gesproeid met de regen die er gevallen is... >;)

Haha, die van ons ook, heb dit jaar nog maar 2 keer hoeven sproeien en dat was toen het zo warm was in april :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:59

inferno1 schreef:
@zammie Mag ik vragen wat voor pomp jij hebt ...heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten!

We hebben net een nieuwe aangeschaft. Ik zal vanmiddag even voor je kijken. Komt bij de wildkamp weg. Vorige heeft het na 20 jaar een beetje opgeven hahaha...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:05

wij sproeien met hemelwater :D helaas wordt ie wel wat zwaar als het lang droog is... ben ook benieuwd wat Zammie voor pomp heeft.

@Zammie: we hebben denk ik wel een meter of 30 aan slang nodig. Valt de druk dan niet te veel weg omdat ie zo ver moet pompen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:19

Druk valt niet weg hoor. Gebruik het ook voor het land en dan zit er een slang aan van 160 meter. Gebruik dan wel 1 slang/sproeier.

Type pomp: Saer, zelfaanzuigende centrifugaalpomp, M80, 230 V.
Deze pomp is in meerdere uitvoeringen te verkrijgen. Ligt dus aan de hoeveelheid water/per minuut je wilt oppompen.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:02

Bij ons doen ze gewoon een sproeier achter de trekker, :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:57

Wij hebben vorig jaar een sproei-installatie aangeschaft; puls laten slaan, flinke pomp aangeschaft, ringleiding om de bak, 12 tappunten en sproeiers. Het werkt perfect en is met droog weer ook echt nodig, maar het is wel een duur grapje. Alles zelf gedaan (samen met de geweldige buurman) maar dat kostte wel aan materiaal zo'n 2000 euries. Ik heb ook een flinke bak (30x80), maar het viel eigenlijk qua kosten wel een beetje tegen. Als is sproeien met drinkwater geen alternatief. De pomp gebruiken we ook voor de watervoorziening in de stal. Ondanks de kosten ben ik er heel blij mee en zou niet meer zonder willen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:49

Djezus, 2000 euro???? Ik heb weliswaar een 30 x 60 bak met "maar" 8 sproeiers, maar was "maar" 700 euro kwijt aan materiaal. Ik heb een hele handige echtgenoot ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:54

wij sproeien de 2 rijbanen met elk 1 tank water en slepen we de bak. De bak is de hele dag super! Er word in deze bakken wel bijna de hele dag gereden / gelongeerd.
Het ligt wel aan het weer hoe vaak het moet

in de roundpen en paddock word 1x in de zoveel tijd ook water gesproeid met de tank.

de binnenbak hoeft ook bijna niet. Word ook met een tank gedaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:59

Ligt er natuurlijk aan of je een sloot dicht bij je stal/bak hebt liggen?? Die moet dan best wel diep zijn wil je daar een pomp aan zetten om voldoende water te krijgen.
Met een klein laagje water zuigt hij binnen no time modder en loopt je pomp vast.
Is het water erg ver weg, dan moet je een zware pomp hebben willen je sproeiers nog rond draaien.
Een wel slaan is vaak de beste oplossing.
Hoe duur dat is...geen idee, maar een goede pomp is ook niet goedkoop, zeker als je ook sterke slangen moet hebben.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:32

De pomp alleen was al was kaal € 800,00, dan komen de leidingen die rondom de bak liggen er nog bij. Allerlei koppelingetjes en rommeltjes en je zit daar zo op. Ik heb wel de zwaarste pomp, zodat ik aan het eind van de leiding net zoveel druk heb als aan het begin. Tja, 't is een hoop geld, maar het werkt ook echt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:35

Ik heb het geluk dat ik op een voormalig tuincentrum zit en daar was ook een kwekerij bij.

De well was al geslagen ik heb alleen een pomp aan moeten schaffen en de slangen, maar dat was al behoorlijk kost baar.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:38

aerdenhout1 schreef:
Ligt er natuurlijk aan of je een sloot dicht bij je stal/bak hebt liggen?? Die moet dan best wel diep zijn wil je daar een pomp aan zetten om voldoende water te krijgen.
Met een klein laagje water zuigt hij binnen no time modder en loopt je pomp vast.
Is het water erg ver weg, dan moet je een zware pomp hebben willen je sproeiers nog rond draaien.
Een wel slaan is vaak de beste oplossing.
Hoe duur dat is...geen idee, maar een goede pomp is ook niet goedkoop, zeker als je ook sterke slangen moet hebben.

Volgensmij hebben de meeste een Put, pompen dus grond water op, en daar zit mits goed aangelegt, geen modder tussen.
Maar vaak is de pomp de kosten niet, Maar buis en koppelingen, en sproeiers zijn bij elkaar zeer prijzig :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:47

Een put moet wel eerst geslagen worden.
Heb je die niet kost dat redelijk veel geld aan arbeidskosten.
En je moet niet in een waterwingebied zitten, want dan mag het niet eens.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:49

zal het ook werken bij een zware bak?
wil het namelijk ook gaan doen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:36

Dat ligt aan de reden waarom je bak zwaar is, Melizz. Als dat komt omdat het grondtype niet geschikt is voor een rijbak, dan helpt sproeien niks. Denk dan bijvoorbeeld aan te grof zand. Als zand aan elkaar plakt, is het stevig. Is je rijbak zwaar omdat hij droog is, dan kan het echt een uitkomst bieden. Mijn rijbak is na een flinke plens water niet nat. Nadeel is dat hij dus ook gauw droog is met weinig regen, en dus sproei ik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:17

aerdenhout1 schreef:
En je moet niet in een waterwingebied zitten, want dan mag het niet eens.

Put slaan kost in deze omgeving haast niets. Heb er nu al 2 laten slaan, maar was de laatste keer iets van 100 gulden kwijt.

Voor echt zo rondom de bak moet je inderdaad een heel zware pomp hebben. Resultaat van te lichte pomp zie ik bij onze buren. Werkt voor geen meter.
Wij hebben de put precies bij de bak laten aanleggen en als je dus alleen voor de bak slangen moet aanschaffen, dan valt dat wel mee.
Wij hebben daarachter het land liggen en daar sproei ik dus ook. Is in totaal wel meer als 200 meter slang en ook deze pomp kan dat met gemak aan met 2 sproeiers erop.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:21

wij hebben ook een bron (2 eigenlijk) ideaal!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:26

aerdenhout1 schreef:

Welnee, met 50 euro kom je een heel eind. Alles wat je nodig hebt is een trekker met een giertank met een goeie slang om een bron te slaan. Buizen en een sok kost je zo'n 20 euro.