20 jarige van stal naar 24/7, ik vraag even wat info

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

20 jarige van stal naar 24/7, ik vraag even wat info

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:11

Beste bokkers. Vrijdag komt mijn nieuwe paard bij ons op de boerderij staan. Nu hebben wij een kleine kudde van 2 shetten 2 pony's en een paard die wintervast zijn en 24/7 buiten kunnen staan.
Mijn nieuwe paard is 20 jaar en staat nu net 2 weken per dag 7 uur op de wei. Ook als het regent, zonder dekens. Daarna gaat ze weer op stal.
Nu komt ze dus vrijdag hierheen en komt ze 24/7 buiten te staan op de dijk bij de kudde. Hier is geen schuilstal aanwezig, maar wel mogelijkheid om achter en onder bomen te schuilen uit de wind.

Nu heb ik wel een paar topics gelezen al over wel of geen deken op. Maar mijn vraag is meer, zou ze deze overstap aan kunnen? Ze is kerngezond, mankeert niks.

Nu ben ik zelf niet zo een voorstander voor dekens, maarja, ik wil het bij een nieuw paardje toch wel graag goed doen.

zeggen jullie: gewoon in de kudde gooien en 24/7 zonder dekens buiten, of toch een dekentje en zoja welke?

Ik wil haar deze winter ook buiten houden omdat de kudde ook buiten blijft. Dan wil ik haar toch wel onder de dekens, eventueel een topic hier waarin staat hoe dit opgebouwd kan worden, met de grams dekens erbij?

Arabesk

Re: 20 jarige van stal naar 24/7, ik vraag even wat info

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:47

als het nu eens gewoon normaal voorjaar wordt kan het wel zonder deken, maar zoals nu dat het weer pijpestelen regent... zou ik m omlaten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:55

Vanaf vrijdag wordt het weer warmer.

Verder snap ik al dat geleur met dekens rond deze tijd nog steeds niet. Ik zie het overal: dek op dek af dek op dek af en dat terwijl we net weken mooi weer hebben gehad.

Ik zou hem aflaten, hij heeft nu immers ook niks op. Een paard kan best tegen een beetje kou, het enige waar een paard niet tegen kan is tocht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:00

is het paard goed op gewicht of liever...iets aan de dikke kant?
Dan is het denk ik geen probleem.
Is hij schraal,of net goed zou ik hem een ongevoerde regendeken omdoen.

Paard kan inderdaad goed tegen kou,maar kou en regen is een ander verhaal....en hij is de jongste niet meer.

Die van mij van 22 zet ik s'nachts in de zomer zelfs binnen...terwijl die en afdak heeft met een dikke laag zaagsel.
Anders is hij zo stijf als een plank(en ik woon ook nog in frankrijk...)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:07

Ik ga met geerke mee en zou de ongevoerde regendeken op doen.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:16

Ik zeg ook een ongevoerde regendeken, wat voor paardje is het eigenlijk want dat wil ook nog wel eens uitmaken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:26

Ik zou mij eens bevragen bij de vorige eigenaar. Vind hij dat ze het snel koud heeft of niet. Hij wete goed hoe ze reageerd op regen en wind.

Over de winter zou ik me nog geen zorgen maken. Dat kan je dan nog altijd zien. Het warme weer komt er nu aan.

Ik zou ze de weide op doen, extra bijvoeren (hooi indien de weide kaler is). Nu het weer zo slecht is zou ik afgaan op het advies van de vorige eigenaar, (wel of geen ongevoerde regendeken bij een hele dag regen), geen regendeken voor een uurtje regen of wind. En over enkele weken als het echt beter begint te worden niks meer opleggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:29

Ga geheel met B485 mee.

Zo te lezen kent het paard het buiten staan zonder deken prima. Ik denk niet dat het een probleem is om hem nu in z'n blootje 24/7 buiten te zetten.

Gewoon goed in de gaten houden. Mocht je echt het idee hebben dat hij na een nacht als afgelopen nacht rillerig is dan kan je er altijd nog een ongevoerde regendeken op gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:36

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee.

Het is een gelderse merrie en heeft nu al op en top zomervacht. Ze heeft al wel een grasbuikje :D (zie topic in mijn onderschrift voor foto's)

Nogmaal bedankt voor de reacties.