paard dag en nacht de wei op? ook met regen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

paard dag en nacht de wei op? ook met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:52

Mijn paard staat al een tijd hele dagen op de wei en sinds 2 dagen dag en nacht. Nu regent het wel heel veel vandaag maar ik heb er toch voor gekozen ze buiten op de wei te laten aangezien haar groepje ook buiten bleef. Anders moet ze alleen de stal op. Is die regen erg? Vat ze dan kou? Ze heeft al sinds 2 maanden geen deken meer op dus is denk ik wel aangepast aan het weer.
Ze hebben wel bomen tegen de wind enz.. maar geen schuilstal.

Wat zal ik morgen doen als het nog regent? Binnen halen? Of laten staan

Tigra_

Re: paard dag en nacht de wei op? ook met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:57

Gewoon laten staan paarden kunnen daar best tegen zolang ze maar voldoende eten hebben omzichzelf warm te eten. En ze kunnen uit de wind dus lijkt me geen probleem.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:58

Hallo,

Als ze al twee maanden geen deken meer opheeft, dan zou ik haar zeker buiten laten staan. Een paard kan goed tegen regen!
Wel jammer dat ze geen schuilstal hebben, maar er zijn zoveel paarden die een schuilstal hebben en toch lekker in de regen gaan staan.

Denk dat het voor haar helemaal niet te begrijpen is als ze binnen gezet wordt terwijl haar vriendjes buiten mogen blijven.
Dusse, mijn advies is: lekker buitenlaten!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:00

Lekker buiten laten hoor! Mijn paarden staan alweer 2 weken buiten, en we hebben toch echt niet altijd even mooi weer gehad. Bij ons heeft helaas niet elke wei de mogelijkheid om te schuilen maar alle paarden staan buiten van mei tot oktober en als het weer het toelaat nog langer. Natuurlijk is weleens een paard verkouden maar niet meer als wanneer ze op stal staan.

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:01

Als ze al zo lang zonder deken staat zal ze zichzelf echt wel warm kunnen krijgen hoor! Voldoende eten geven en morgen even kijken hoe ze aanvoelt.. Zal waarschijnlijk gewoon goed zijn omdat ze al 2 maanden geen deken opgehad heeft

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:02

Laat maar lekker staan hoor, kunnen ze best hebben. Het is een paard, geen mens ;) Desnoods leg je een ongevoerde regendeken op, maar ikzelf doe dat pas wanneer het weken achter elkaar regent en waait. Mijn paard vindt dekens namelijk maar niks :o

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:05

toch heb ik een twee jarige die net ala een rietje stond te trillen, hem toch maar binnen gezet. van mij hoeft hij het niet koud te hebben. Hij heeft de hele winter overdag buiten gestaan, maar hij heeft totaal geen vacht meer. Dus het verschilt wel echt per paard. en wat jou gevoel zegt. Van mij hoeven ze het niet koud te hebben als er een stal is

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:06

oke, bedankt allemaal, ze blijft lekker buiten!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:07

Mijn volbloedje met z'n dunne velletje staat ook buiten... Vind het helemaal niet leuk, maar het is niet anders.... Men zegt dat ook Volbloedjes buiten kunnen blijven, maar het is vooral voor mij wennen.......

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:18

ja snap ik, ik vond het ook even eng maar als ik zo jullie reacties lees komt het vast wel goed. en ze is supergelukkig in de wei

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:15

Als je haar een grote pluk hooi erbij geeft kan ze zichzelf lekker warm houden.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:39

Hmm, opzich het buiten staan kan geen kwaad.

Maar staat ie zonder deken? Die van mij stond ook al wel een maand zonder deken, ik heb d'r voor vandaag toch een dekentje op gedaan en ze stond echt te rillen als een rietje toen ik d'r binnenhaalde.. En zij staat alleen overdag buiten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:13

Ik vind het ook heel moeilijk. Mijn Fjord staat op een wei zonder schuilstal en geen bescherming tegen de wind. Ik vind het geen fijn idee als ik weet dat hij daar de hele nacht in de modder ligt of staat, dan heb ik zelf ook geen rust. De kou vind ik minder erg dan de regen.
Kunnen paarden wel zonder schuil buiten staan met zo'n slecht weer? Een buitje is geen probleem, maar het weer is toch wel structureel slecht.....

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:18

Je moet natuurlijk wel oppassen bijvoorbeeld na het rijden dat ze niet nat of te warm meteen de wei op gaan maar ik neem aan dat je daar wel goed op let. Anders hoef je niet zo bang te zijn voor een longontsteking of verkoudheid. Met genoeg voorzorging en voer lijkt het me geen probleem. Mijn haflingers staan ook altijd buiten in zomer en winter, regen en zonneschijn en ik heb er nog nooit problemen mee gehad!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:53

Die van mij staan ook 24/7 buiten met schuilstal. Ze hebben geen dekens op, maar heb nu bij m'n oudere kwpner een deken opgelegd. Ze stond te rillen.. Extra hooi neergelegd en na 10 minuten was het over gelukkig. Die komen de nacht wel door :)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:57

Hier staan 4 paarden het hele jaar door 24/7 buiten. Desnoods hooi bijvoeren als er niet veel gras is.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:07

Ik heb toch gisterenavond mijn oude paard, 27 jaar, binnen gezet. Hij stond zo te rillen, schuim in zijn neus. Heeft een deken om maar kan zichzelf gewoon niet goed warm houden.
Het lijkt dan alsof hij helemaal gestrest is. Ben dan wel heel blij dat hij een nachtje naar binnen kan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:59

mijn paardje staat nu sinds een kleine maand ook dag en nacht buiten. En dat bevalt hem uitstekend!! Oke, het is wat meer poetswerk voor het baasje, maar dat vind ik niet erg. Een paard hoort zoveel mogelijk buiten vind ik, en van wat regen smelt ie heus niet en word ie echt niet ziek. Wel heb ik gisteravond toch maar een regendekentje opgedaan, maar dat is meer voor MIJN gevoel, hahaha. Hoe ik het in de winter ga doen zie ik tegen die tijd wel, dan wil ik hem eigenlijk ook zolang mogelijk buiten houden. Een inloopstal zou ideaal zijn, maar dat hebben we niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:06

Daantje1981 schreef:
Ik heb toch gisterenavond mijn oude paard, 27 jaar, binnen gezet. Hij stond zo te rillen, schuim in zijn neus. Heeft een deken om maar kan zichzelf gewoon niet goed warm houden.
Het lijkt dan alsof hij helemaal gestrest is. Ben dan wel heel blij dat hij een nachtje naar binnen kan.

27 kan ik me voorstellen dat ze er moeite mee hebben :j. Maar in het algemeen genomen, een gezond paard wat regelmatig buiten komt gaat echt niet dood van regen, ook niet van een enorme regenbui. Een dikke plak hooi zal zeker helpen.

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:51

Ook mijn paardje staat 24/7 buiten, ook met dit weer!! Ik heb er snachts nu nog wel een deken op liggen, omdat het nu in de nachten nogsteeds onder de 5 graden kan zijn. Het geeft mijzelf een fijner gevoel. Maar als de jouwe zonder deken gewend is, kan het geen kwaad denk ik :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:59

onze pony's hebben toch de hele nacht in de schuiltal gestaan hoor , dat kan ik altijd zien aan de mest , bij droog weer mesten ze buiten , maar bij regen poepen ze mooi binnen , en de stal was behoorlijk vies , de pony's hebben de hele winter buiten gestaan , niet koud gehad [ zonder deken ] , maar nu , zomervacht en 7 graden en regen hebben ze meer last dan van de winter met min 20

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:57

Paarden worden juist ziek van het geleur met die dekens, op, af, op , af.. Zo kunnen ze nooit uitzichzelf een beschermlaag op bouwen en uitharden.

Als ze echt staan te rillen kun je ze beter even beweging geven daarna wat voer en als ze na een paar uurtjes weer wat opgewarmt zijn weer naar buiten.

Oudjes en bejaarden zijn natuurlijk een verhaaltje apart.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:02

in principe kunnen ze zat tegen de regen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat vanmorgen onze oude van 20 stond te trillen als een rietje en het steen koud had. Hij kan er dus niet tegen. Ze stonden inmiddels al een week of 6 zonder deken maar heb hem vanmorgen weer 1 om gedaan. Was echt zielig.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:29

chocobroodje schreef:
Daantje1981 schreef:

27 kan ik me voorstellen dat ze er moeite mee hebben :j. Maar in het algemeen genomen, een gezond paard wat regelmatig buiten komt gaat echt niet dood van regen, ook niet van een enorme regenbui. Een dikke plak hooi zal zeker helpen.

Maar nu het net een tijdje redelijk weer is geweest, als in: geen regen, of maar een klein beetje regen, dan kan ik me voorstellen dat de paarden het erg koud krijgen als er plots zo'n kou is en zo'n plensbui is. Zoals ik al eerder zei, die van mij stond aardig lang zonder deken op, maar zelfs nu ik de deken even op had gelegd ivm het weer, stond ze te rillen als een rietje. Ze is gewoon gezond :) .

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:06

Precies dat dacht ik dus ook, het was al beter weer geweest dus dekens af en dan krijg je ineens weer vorst aan de grond en mega plensbuien..ja dat was voor een van de onze ook echt even teveel!