hoeveel weide voor 2 shetlandpony's ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

hoeveel weide voor 2 shetlandpony's ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:43

hej,
hoeveel m2 grond heb je ongeveer nodig om 2 shetlandpony's 24u/24, 7dagen/7
zodat je niet meer hoeft bijvoederen ?
(bak, stallen, ... niet inbegrepen)

hoeveel kosten heb je eigenlijk aan 2shetlandpony's ?
(dierenarts, tandarts, hoefsmid...)

Gr x

_Karin

Re: hoeveel weide voor 2 shetlandpony's ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:20

Op je eerste vraag heb ik geen antwoord op je tweede vraag, dat is heel verschillend ik heb nu al een aantal jaren 2 of meer shetlanders had vaak alleen de DA nodig voor inenting maar nu vanaf 9 april 2010 heb ik al een DA rekening van € 300,= en er komt nog een rekening aan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:23

ik zou zeggen per shet 800 a 1000m2. Stuk minder dan voor een paard 2500 m2. Maar dan hooi je er niet van.
Shetties krijgen vaak een te rijk dieet. Al zal ik je wel adviseren voer in huis te hebben voor de hele zware winters. Zoals we die net hadden. Gewoon heel heel weinig bijvoederen.
Laat je niet misleiden door de dikke vacht..ook shetties kunnen te dun zijn (al is dit vaak het tegenovergestelde)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:13

Mabon schreef:
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord op je tweede vraag, dat is heel verschillend ik heb nu al een aantal jaren 2 of meer shetlanders had vaak alleen de DA nodig voor inenting maar nu vanaf 9 april 2010 heb ik al een DA rekening van € 300,= en er komt nog een rekening aan.

hej,
bedoel je altijd een heel klein beetje bijvoeren of in enkel in de zomer?
Gr x

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:55

Ik vind het erg lastig om een shet zo te houden dat je nooit hoeft bij te voeren. Shetten worden vaak erg snel dik van de wei, dus dan moet je of met een graaskorf gaan werken, of ze op een paddock zetten. In dat laatste geval moet je wel zorgen dat ze hooi kunnen eten om de darmen bezig te houden. En in de winter is hooi bijvoeren zeker geen overbodige luxe.

Voor je andere vragen kun je de zoekmachine gebruiken, die vragen zijn al 1000x gesteld ongeveer. Maar in de meeste gevallen is het voor een shet even duur als voor een normaal paard. Ik betaal 25 euro per enting, 25 euro per pony kappen. En overige kosten van de dierenarts was afgelopen jaar al ruim 1000 euro, daar moet je je ook zeker niet op verkijken.

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:57

je moet heel erg oppassen dat ze geen hoefbevangenheid krijgen! heel veel shetlanders hebben er last van! dan moeten ze helaas toch echt op een kleiner stukje.. alleen maar fijn als ze mooi en gezond blijven! rijd je er ook mee? het is dan wel fijn als ze toch een beetje bijgevoerd worden!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:56

Ligt ook geheel aan de kwaliteit van je land, afgelopen winter had ik voor 2 shetten en 1 tinker net genoeg aan 2 ha. en heb af en toe zelfs bijgevoerd. Nu is het super gras weer, en moeten ze weer 's nachts op het zand staan anders is 5000m2 nog teveel. Maar op 1000m2 kan ik geen 2 shetten houden zonder bij te voeren. (800m2 is een rijbak)

Maar shetten op het land is iedere dag naar de fructaanmeters kijken, en je moet een mogelijkheid hebben om ze van het gras te halen mocht het nodig zijn. (Een stuk zand is imo voor shet haast belangrijker dan een stal)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:09

hallo,
we hebben nu 2weiden en een paddock,
(er is nog geen pony aanwezig)
zouden we de weiden eerst eens laten omploegen en herzaaien of zo laten?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:11

Ligt eraan hoe je weides er uit zien ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:55

Idd ligt aan de conditie van je weiland. Als je nu gaat omploegen dan heb je dit jaar geen gras meer. Mocht je het gaan omploegen kijk dan eens voor speciaal paardengras. Daar zit minder fructaan in dan het gras in de meeste weilanden.

Iris_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:27

Niet zo heel veel en ook niet zulk lang gras :P
De kosten zijn vaak laag.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:04

De wei omploegen ligt inderdaad aan de wei of je dat moet doen.
De kosten zijn in iedergeval niet zo hoog.
DA is heel verschillend. En voor de hoefsmid betaal ik 20 of 30 euro per keer (maar dan niet belagen) dus dat valt ook wel mee vind ik zelf.
Alleen ik voer ze wel s'avonds een plukje hooi bij, maar dan gaan ze ook op het zand (soort uitloop stal).

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:19

maayke95 schreef:
je moet heel erg oppassen dat ze geen hoefbevangenheid krijgen! heel veel shetlanders hebben er last van! dan moeten ze helaas toch echt op een kleiner stukje.. alleen maar fijn als ze mooi en gezond blijven! rijd je er ook mee? het is dan wel fijn als ze toch een beetje bijgevoerd worden!

hej, ze is nu 2jaar oud, dus ze moet niets doen van werk, voorlopig enkel verzorgen...