Afvoer houtkrullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Afvoer houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:39

Graag zou ik horen van de staleigenaren die ook een mesthoop met houtkrullen hebben, hoe ze het regelen met de afvoer van de mesthoop en hoeveel ze eraan kwijt zijn.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:38

Vanwege de afvoer ben ik al een hele tijd over op vlas!

Ik heb nu een kiepaanhangwagen en die breng ik elke week vol naar de volkstuintjes; de mensen daar doen een moord voor de mest 8-)

Op krullen zitten ze eigenlijk bijna nooit te wachten.

Een goed alternatief zijn misschien die strokorrels, dat hadden ze hier ook graag. Maar dat beviel mij eigenlijk niet.

Urielle

Re: Afvoer houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:47

Verder niemand die een stal heeft waar (sommige) paarden op houtkrullen staan?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:04

Urielle schreef:
Verder niemand die een stal heeft waar (sommige) paarden op houtkrullen staan?

Houtkrullen wordt hier niet gebruikt omdat wij het niet af kunnen voeren.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:58

houtkrullen zijn ook minder goed voor de tuin omdat het minder verteerd. Vlas is een goede optie omdat dat wel snel verteerd en is een goede stikstofbron(de mest dan) dus daar zijn tuiniers wel in geintereseerd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:13

Ik vind potstallen goor, dus vlas en strokorrels zijn absoluut geen optie :) Afgezien daarvan vind ik vlas glad, duur en arbeidsintensief.
De paarden staan nu op houtkrullen met een laag stro en dat bevalt heel goed dus ik ben ook niet op zoek naar iets anders. Alleen de afvoer is dus vervelend.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:16

Kan je dan niet ipv houkrullen gehakseld stro gaan gebruiken?
Winston staat daar op en ik vind het ideaal!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:18

Er zijn bedrijven die een container plaatsen, je mag het ding vullen, ook met houtkrullenmest en het ding wordt als ie vol is afgevoerd en een nieuwe wordt geplaatst. Kost wat, maar dan heb je je houtkrullenstal zoals je dat graag hebt.
Ik weet de naam niet, maar mijn eerdere pensionstal maakte er ook gebruik van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:46

KarinvdM schreef:
Kan je dan niet ipv houkrullen gehakseld stro gaan gebruiken?
Winston staat daar op en ik vind het ideaal!

Dat is misschien wel een optie ja. Ik heb het nog nooit gebruikt of gezien op stallen, misschien heb je een merknaam of link? Kunnen ze dat ook eten zonder problemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:51

Jetta schreef:
Er zijn bedrijven die een container plaatsen, je mag het ding vullen, ook met houtkrullenmest en het ding wordt als ie vol is afgevoerd en een nieuwe wordt geplaatst. Kost wat, maar dan heb je je houtkrullenstal zoals je dat graag hebt.
Ik weet de naam niet, maar mijn eerdere pensionstal maakte er ook gebruik van.

Daar hebben we voor geinformeerd, maar er is maar 1 bedrijf die dat doet. Die hebben we een keer laten komen voor alleen ophaal en daar waren we al 360 Euro aan kwijt (zonder huur container dus). Elke drie/vier weken 360 Euro haal ik er met mijn aantal paarden in training gewoon echt niet uit. De andere bedrijven willen het niet omdat mest tegenwoordig niet meer gestort mag worden dus ze zijn afhankelijk van boeren en tuinders die het willen hebben (en die zijn er niet veel) en bovendien vonden ze dat de containers teveel sleten van de urine en mest dus dan moesten ze speciale mestcontainers zetten.
Maar we zijn toch echt de enige niet die houtkrullen hebben, dus ik vroeg me echt af hoe andere mensen er vanaf komen.
(antwoorden uit de omgeving tot dusver: stiekem door de stromest husselen want ze hadden maar 2 stallen met krullen, illegaal in een bos gaan dumpen by night, wij stapelen op tot we iemand kunnen vinden want we weten het ook niet, uitstrooien over eigen land)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:13

Urielle schreef:
Dat is misschien wel een optie ja. Ik heb het nog nooit gebruikt of gezien op stallen, misschien heb je een merknaam of link? Kunnen ze dat ook eten zonder problemen?

Ja, daar mogen ze van eten.
Ik heb momenteel koolzaadstro en daar eet Winston niet van, van het gehaselde tarwestro dat ik eerst had overigens ook niet.
Ik krijg het van iemand in de buurt, maar als je zoekt op google kom je genoeg tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:48

Ik ga eens zien of de buurman (fouragehandel :P ) me eraan kan helpen, eens proberen of het werkt voor mij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:00

bij ons op stal gaan de houtkrullen ook gewoon onder het stro, 4 stallen op 50 maakt het nu wel niet echt.
toen ik nog op stro stond toen gebruikte ik ook een dunnen onderlaag van vlas of strokorrel (dit laatste was echter te duur, als je de prijzen vergelijkt met die in nederland val je achterover)
dit was niet glad en m'n stal bleef mooi droog, ik haalde de natte plekken er wel maar om de 2-3 dagen uit, omdat anders het vocht nog niet volledig in het vlas zat.
nu op houtkrullen meng ik af en toe een half pak vlas eronder, omdat ik anders teveel "afval" van de natte plekken en ik mijn stal amper droog kan houden. ben er best tevreden mee.

aanvulling: ik heb veel positieve commentaren gehoord qua gebruiksgemak, hoeveelheid "afval" en afvoer van gehakseld koolzaadstro. mijn voerleverancier heeft het sinds kort ook. Ze zijn gevestigd in Noorderwijk, belgië. maar ik weet natuurlijk niet van waar jij bent. weet ook een fourage handelaar die heel belgië en zuid-nederland. Als je voldoende afneemt wil hij het waarschijnlijk wel bestellen en afleveren bij jou.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:13

Jij hebt het van Verwimp zeker? Da's voor mij tegenwoordig een beetje ver, ik zou iemand moeten hebben aan de kanten van Wuustwezel/Kalmthout/Essen/Nieuwmoer. Maar ik ga eerst eens kijken bij de buurman, het zou wel zo gemakkelijk zijn als die het gewoon kan aanbieden. Vlas en krullen heeft hij iig wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:25

idd Broes J bvba zit in OLV Waver, maar doet heel belgië vanaf 2 paletten, heb er eigenlijk niet op gelet of hij ook gehakseld stro had (koolzaad of tarwe)
maar als je buurman het kan leveren is dat ideaal, heb je misschien ook ineens extra stockage :)