Misschien domme vraag... (instructrice worden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Misschien domme vraag... (instructrice worden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 11:25

Maarreuh waar en hoe kanje 'leren' om instructrice te worden voor paardrijlessen...dit lijkt me erg leuk, ik heb nu 2x mijn vriendin les gegeven en dat was erg leuk.
Nou alvast bedankt

groetjes Maaike

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:40

In Deurne en Ermelo.
Vraag op je eigen school om meer info. en of je in aanmerking komt met jouw vooropleiding en niveau.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:45

ORUN toch ook?

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:10

orun idd. doe ik nu ook, de basisinstructeurscursus. zitten wel een aantal eisen aan, je moet bijvoorbeeld ouder dan 17 jaar zijn. maar je hoeft geen wedstrijden te hebben gereden met winstpunten. wel moet je tijdens die cursus een eigen paard of eigen ruiters meebrengen. cursussen worden op meerdere plaatsen van het land gegeven. verder voor meer informatie, kijk op www.knhs.nl en dan bij opleidingen.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:17

Domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel maar kijk ook is in de BIT staan ook allemaal cursussen in enzo.
Gr.en succes ermee

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:13

een domme vraag is een niet gestelde vraag.
succes ermee.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:58

Worden er bij de ORUN eisen gesteld aan het paard dat je mee brengt? Ik wil over een paar jaar (als ik 'mobiel' ben met auto en trailer) ook de ORUN gaan doen, maar wat als ik Eldina dan nog heb? Die is maar 1.55, maar ik start haar wel bij de paarden.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:06

Die is te klein Concorde...moet minstens 1.60m zijn net als bij Deurne volgens mij

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:11


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:58

Ik ben begonnen met privélesjes op een beginnende manege. Hier hoef je echt geen diploma of iets voor te hebben. Het ging in de wedstrijden erg goed met me dus ik kreeg wat naamsbekendheid hier en daar. Nu geef ik op 2 ponyclubs les zonder enige diploma.
Het is een kwestie van dingen zelf ervaren hebben, je moet kunnen vertellen wat je denkt, dat is het moeilijke en je moet het natuurlijk ook enige kennis hebben en een goede gezellige babbel...

Begin eens met een privelesje met beginnende ruitertjes, dat is hartstikke leuk!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:04

Grmbl, dan moet ik tegen die tijd maar een ander paard zien te regelen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:31

Soms lenen mensen hun paard uit aan iemand die de opleiding doet; omdat het paard daar ook beter van kan worden.
Bij de opleidingen weten ze daar wel meer van.
.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:42

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar ik heb ook zonder diploma's les gegeven. Je moet wel heel erg uitkijken met wat je dan doet, aangezien je wel aansprakelijk bent voor de wet. Op het moment dat jij dus zonder diploma aan het lesgeven bent, kan je redelijk in de problemen komen, omdat je dus niet bevoegd bent om les te geven.
Ik wil om deze reden dus ook de basiscursus van de orun doen, zodat ik ook echt les mag geven. Tot die tijd ben ik ook zeker niet meer van plan om dat nog te doen. Ik vind het heel erg jammer, maar heb geen zin om die risico's te lopen...

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:59

Voor wat kan je dan aansprakelijk zijn Frusty ?

Je verteld gewoon iemand hoe hij better kan gaan rijden en ik vind het onzin dat je een diploma moet hebben want ik ken iemand nou en die kan echt voor geen meter rijden en geeft op de trek en zaag manier les dus weet ook nog niet waar ze nou echt mee bezig Verward is en die heb wel haar diploma en geeft les op een manege en dat vind ik onverantwoordelijk. Volgends mij moet je eerst eens naar je zelf kijken voor dat je uberhaubt gaat les geven.

Zelf geef ik zins kort ook een beetje les wil het ook niet echt lesgeven noemen maar ik weet wel wat ik iemand vertel en wat voor mensen ik aan neem.
Want daar heeft het ook nog mee te maken, WIE GEEF JE LES.
Ik neem alleen maar mensen aan die veel minder ver nog zijn met rijden als ik meestal kinderen en een gehandicapten jongen.
En waarom ik vind dat ik dat kan omdat ik best wel weet hoe je een volte of een gebrokenlijn moet rijden en waar je handen, benen en tenen horen en daar help ik ze mee en voor de rest heb ik ze allemaal aangeraden om ook bij iemand te gaan lessen al is het maar 1 keer in de maand die wat veder is als mij.

En ik zou gewoon gaan les geven als je dat wilt want je kan wel meteen met een opleiding beginnen maar dan moet je wel eerst in het midden durven te gaan staan !!!
Groetjes

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:18

roxxie, het heeft volgens mij ook met de verzekering te maken of je wel of geen diploma hebt.
als jij een bak voor beginnertjes hebt, dan ben jij wel degene die verantwoordelijk is voor wat er gebeurd. als je geen diploma hebt wordt je volgens mij niet gedekt. dan krijg jij alles op je dak als er iets gebeurd.... (en de kosten kunnen hoog oplopen, denk ook aan schadeclaims enzo Scheve mond )
maar ik weet niet helemaal precies hoe het zit allemaal Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:08

Ik weet het ook niet helemaal precies, maar stel een pony schrikt (kan altijd gebeuren), ruitertje lazert eraf, moet naar het ziekenhuis en jij wordt aangeklaagd...
Het schijnt (en nogmaals, ik weet het niet precies) dat als je dan geen bevoegdheid hebt, je dus echt zwaar in de problemen kan komen. Waarschijnlijk kom je op erg hoge kosten, of er nog meer zou kunnen gebeuren weet ik niet...

Dat is natuurlijk wel iets om te overwegen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 11:02

Roxxie schreef:
Voor wat kan je dan aansprakelijk zijn Frusty ?
..........
Want daar heeft het ook nog mee te maken, WIE GEEF JE LES.
Ik neem alleen maar mensen aan die veel minder ver nog zijn met rijden als ik meestal kinderen en een gehandicapten jongen.
En waarom ik vind dat ik dat kan omdat ik best wel weet hoe je een volte of een gebrokenlijn moet rijden en waar je handen, benen en tenen horen en daar help ik ze mee en voor de rest heb ik ze allemaal aangeraden om ook bij iemand te gaan lessen al is het maar 1 keer in de maand die wat verder is als mij.


Roxxie: het aansprakelijk verhaal gaat er niet over hoe jij les geeft en wat je ze leert. Ze kunnen je niet aansprakelijk stellen als jij ze leert om een volte op een verkeerde manier in te rijden oid.

Waar je wel veel risico mee loopt is juist deze groep lessers. Beginners en een gehandicapte jongen. Ik weet niet of ze les krijgen op manegepaarden of op een eigen paard, maar als het lessen zijn op manegepaarden dan loop je een risico. Als er dan een keer iemand naar valt: arm gebroken oid dan heb je kans dat jij aansprakelijk wordt gesteld.

Wees zelf ook bewust waar je mee bezig bent: nooit ruiters alleen laten (ook niet om alleen even uit te stappen), altijd in de gaten houden, geen onnodige risico's met ze nemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 11:25

voor de ORUN Commandanten cursus hoef je niet te rijden. Ik zit er ook over te denken hem misschien te gaan doen (dan mag je manege lessen tot L nivo geven)

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:51

Stef, commandantencursus bestaat niet meer.

Je hebt de basisinstructeursopleiding, hier hoef je geen eigen paard voor te hebben en je hebt de echte intructeursopleiding die verdeeld is in 3 fases.
Voor de 1e fase moet je L-dressuur + 1 wp zijn. Voor de rest moet je paard min. 1.60 m zijn.
2e fase mag je pas doen als je voldoende cijfers hebt gehaald voor je 1e fase.