Nat hooi - iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 22:33

Ik geef Jur nu dus nat hooi, maar het zielige is dat ze het helemaal niet lekker vindt! Ze kijkt heel teleurgesteld als ik het haar geef, en ik moet zeggen dat het ook best vies ruikt. Vandaag besloot ze zelfs om droog hooi te stelen. Ik had de box op een kier, doe ik altijd als ik bezig ben en toen pakte ze snel een pluk hooi, van een droge plak die ik had klaargelegd voor morgen.

Het water wat van het hooi af komt is ook donkerbruin. Ze eet het hooi wel, maar het gaat niet van harte. Is er iets anders dat ik kan doen, of iets anders in plaats van hooi?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:43

als je het hooi ipv het goed nat te maken,

eerst uitschud zonder paard in stal, en na een 30 min paard weer in stal, is de meeste stof misschien uit Verward Verward

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:45

Je kunt kuilgras voeren, kijk hier wel mee uit, het is zeer eiwit rijk. Water uit hooi is altijd bruin, niet van onder de indruk zijn, hooi mag er echter niet van gaan stinken, dat is niet goed.
Maar waarom geen gewoon hooi? Desnoods buiten op de wei, in een hooinet of een ruif?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:48

queen mag ook geen hooi hebben en omdat ze dat natte niet eg lekker vond ben ik gewoon kuilvoer gaan voeren.... dit vinden ze heerlijk maar niet teveel van geven hoor!!!!

en anders schud je het gewoon buiten heel goed uit dat alle stof weg is en dan een beetje nat sproeien moet toch ook kunnen???

Love the life that you live, live the life that you love

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 06:47

Even voor een aantal mensen: onder nat hooi wordt verstaan hooi dat minstens 12 uur in water geweekt heeft.
Dus hooi even nat maken voor het voeren heeft voor paarden met een stofallergie zoals Jur en Fitz totaal geen zin.

Jura, hoe vaak vervang jij het water in de ton?? Fitz lust het gelukkig wel, maar ik vind het zelf na een paar dagen al te smerig ruiken en dan ververs ik het water weer.

Je zou ook kunnen overwegen om van dat lange stengelig kuilgras te gaan voeren, dat ziet er bijna net zo uit als hooi is alleen stofvrij.
Maar als jij de enige bent die het voert moet je het al weer ergens in kleine baaltjes op de kop kunnen tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 07:00

Ze verkopen bij de paardendrogist ook iets. Even de gids pakken:
Hoestvrij, voor verenveling over het hooi van paarden met een chronische luchtwegonsteking. Kan ook worden gebruikt voor de verneveling over de stalvloer, plinten, bodembedekking etc. Vergroot de opnamecapaciteit van de longblaasjes en werkt sterkt desinfecterend. bevat een sterke concentratie onstekingsremmende olie. Door de exclusieve drager (Lindesorb) is Hoestvrij effectiever en beter te vernevelen dan een mengsel op basis van water.
Je kan het over uitgeschud hooi spuiten dat hoeft dan niet meer nat gemaakt te worden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 07:42

Wij hebben dat ook Jura. Kuilgras, maar dan van arme grond. (snap je?)
Er zit dus minder in als echt kuil en lijkt erg op hooi, maar er zit, als het van goede kwaliteit is, praktisch geen stof in.
Berber vond dat natte hooi ook nooit erg lekker. Kuil daarentegen heerlijk!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 07:54

Fitzroy, ik ververs het water zelfs 2x per dag, tenminste ik doe het 's avonds en de boer doet het 's ochtends. Hij heeft ook wel kuilgras zei hij, maar ik ben zo bang dat ze dan teveel eiwitten krijgt. Als ik weinig geef, heeft ze het zo op en dan gaat ze zich vervelen omdat ze ook geen stro meer heeft om te eten enzo. Ik denk wel dat ze kuilgras heel erg lekker vindt, maar dan heeft ze het zo op en ziet ze de andere paarden wel eten en ik denk dat ze dat niet echt leuk vindt en dat ze weer stalondeugden krijgt.

Katrien, weet je ook toevallig wat zoiets kost? Maar ik vraag me af of zoiets echt helpt, omdat het echt de pollen zijn waar ze allergisch voor is, en daarom moet het hooi zoals Fitzroy al zei gewoon heel lang in water liggen. Ik vraag me af of zo'n middel van de Paardendrogist die 12 uur weken kan vervangen...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:07

Een liter kant en klaar is 20,75.
300 ml concentraat is 95,=.
Ik zit er zelf over te denken om het te gaan uitproberen omdat je hier op stal je hooi niet echt goed nat kan maken iig geen 12 uur kan laten weken (en dat ga ik niet thuis doen en dan op de fiets meenemen).
Ik heb er wel ook grote vraagtekens bij.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 10:23

Haha dat lijkt me ook best grappig, allemaal nat hooi achterop de fiets! *LOL*

Laat je even weten hoe het is bevallen??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:09

Ik heb een kruiwagen gekocht met twee wielen .toen heb ik gaatjes gemaakt in de onderkant niet te veel) Daar doe ik drie plakken hooi in en dan laat ik de kruiwagen vol lopen .
Hierna zet ik de kruiwagen boven het afvoerputje en een paar uur erna is het hooi klaar voor een dag .
Je moet het hooi wel wat uitschudden in het water zodat al het zand eruit gaat.
Een paard wat zg alergisch is voor stof in t hooi ,is alergisch voor de schimmel die in t hooi zit .Als je t hooi nu minimaal 2 uur laat weken dan is die schimmel verdwenen .Als je t langer laat staan dan word t hooi wat zuur bij deze temperaturen je moet t dan wat vaker keren ,en uit elkaar trekken.
Dat een paard droog hooi lekkerder vind is misschien een geintje .
Hij wil nl het liefst datgene wat ie niet krijgt.
Bij de buurman is t gras altijd groener. Je moet hier niet aan toegeven omdat je anders binnenkort weer met een hoestend paard zit.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:33

Bij ons op de manege is er ook zo'n paard. Die wil echt geen geweekt hooi! ik vind het zelf ook erg stinken, een soort raar zuur luchtje. Wat die eigenaren dus doen: Ze doen 1 plak hooi in een emmer met gaten onderin, dan spuiten ze het zo'n 3 keer ofzo nat en het water loopt er dan uit met het stof er dus bij. Dat eet ie wel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:10

ipv hooi kun je kuilhooi/gras overwegen maar dat is wel ietsie eiwitrijker dan hooi dus je moet daar iets minder van voeren.het is zelfs nog beter dan natgemaakt hooi,want daar zijn alle voedingswaarden uit(die zitten in het water dat je weggooit)en kuil is dus voedzamer en ze vinden het veel lekkerder

soms is het beter om te zwijgen

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 19:20

dag jura,

Wij gaven onze paarden steeds hooi, maar één merrie hoestte daarvan en onze veearts is volledig tegen hooi geven, hij vindt dat je veel beter gewoon stro aan je paard geeft, maar dat vinden onze paarden helemaal niet lekker. Heeft je paard echt last van droog hooi? Als ze het echt niet graag nat eet zou ik het gewoon droog laten, ofwel stro geven...

veel groetjes
Lachen Lachen Lachen kiki

zet allen jullie paarden buiten!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 10:38

Ineke, het hooi moet minimaal 8 uur in het water liggen. Mijn paard is namelijk niet allergisch voor schimmel, maar voor de pollen (stuifmeel) dat erin zit, een soort hooikoorts dus. Dat is volgens mij ook waar paarden van hoesten, niet van schimmel. Het klopt dat het hooi zuur gaat ruiken, maar aangezien het 8 uur moet weken, weet ik niet wat ik daar aan kan doen.

En het is absoluut geen geintje dat mijn paard nat hooi vies vindt. Normaal vliegt ze op haar hooi af, als ik het droge hooi geef. Nu geef ik nat hooi en staat ze er eerst een tijd beteuterd naar te kijken en aan te ruiken. Dan gaat ze heel zielig bij haar voerbak staan en naar Razinda kijken, die wel droog hooi heeft. Uiteindelijk begint ze toch te eten maar met een vies gezicht en zoekend in het hooi of er echt niet een lekker hapje bij zit. Ze vindt het gewoon niet lekker.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:44

Mijn vorige DA zij ook dat hooi minimaal 8 uur moet weken. Maar ze raadde dat af om dat met dit warme weer te doen omdat je grote kans hebt op bederf (daarom ruikt het zo zuur)
Waarom laat je je paard niet ''wennen'' aan nat hooi? Eerst 2 uur weken, en dan de komende tijd steeds langer zodat je paard went aan de geur die steeds beroerder wordt als je het hooi langer laat staan? Je zou ook lucerne kunnen geven als alternatief.
Trouwens, ik las ook dat iemand het water maar om de zoveel tijd ververst. Lijkt me niet verstandig!!
Als je de lucht ruikt die ervan af komt (meuren!!!) dan weet je toch al genoeg?!?!??!?!? Elke dag verversen die hap!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 16:02

Ik geef m'n paard gewoon kuilgras en het is perfect! Wat dat eiwitrijke betreft, als je niet teveel geeft maakt het niet uit hoor! Onze paarden presteren veel beter op kuil, er zitten veel meer voedingsstoffen in. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het type paard, de shet krijgt uiteraard geen kuil, maar mijn arab krijgt gewoon een berg en hij eet dan ook niet meer dan nodig. Ik ben daar dan ook wel makkelijk in hoor *LOL* maar mijn paard kan het hebben. Nat hooi geef ik hem ook niet, vind die niet lekker. O ja, haast vergeten, ik hem ook nog een tijdje lucerne gevoerd! Ook stofvrij en hij vindt het heerlijk.

Mirte

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 22:33

Jura, schoot me net te binnen:
Mijn buurvrouw heeft een paard gehad en die was allergisch voor hooi!! Ze heeft toen een of ander speciaal spul gehaald ter vervanging. Geen lucerne hoor. Was achterlijk duur maar wel goed.
Ze is helaas op vakantie dus ik kan het haar niet vragen. Mocht je belangstelling hebben, laat het me ff weten dan vraag ik haar over 2 weken hoe dat spul heet.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 23:29

Ja graag, ik ben wel benieuwd wat zij voert!

Ik wil liever geen kuilgras voeren want dan kan ik maar heel weinig geven en dan heeft ze het dus zo op terwijl de andere paarden nog wel hooi hebben, dat vind ik zo zielig voor haar.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 23:47

Ik heb op http://www.jordenshippo.nl ook over van dat speciale spul gelezen (stofvrij hooi of vervanging ervan), tevens is er een speciaal kuil dat verpakt word in balen van 40 kilo, vrij klein dus.
Daar staat ook op aangegeven hoeveel je ervan mag geven.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, miepmier26, s0173957 en 9 bezoekers