manen bewerken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

manen bewerken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:58

Hallo,

mijn merrie is helaas niet gezegend met een volle bos manen , maar met wapperende sliertjes die nu toch
echt aan een knip beurt toe zijn. Punt is, dat ik niet weet wat ik ermee moet . Snijden, knippen, trekken ?
En hoe lang moet dat worden ? Tips gevraagd dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit is het dus nu..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:00

Door de manen te trekken ga je ze korter EN dunner maken..
Ik persoonlijk zou ze afscheren zodat ze helemaal bij kunnen groeien of ze kort knippen.
Succes!

oh_oh

Re: manen bewerken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:05

Ik denk dat ik het op handbreedte zou knippen met een efileerschaar. Dat is een schaartje met tandjes. Die knipt en kan uitdunnen. Ook kun je daar mee het effect krijgen van getrokken manen zonder dat de manen dunner worden en kaarsrecht.

Ik doe de manen van mijn merrie altijd met efileerschaar. Manentrekken kan niet, dan wordt ze panisch (kopschuw verleden). En gewoon knippen wordt het zo recht. Scheren vind ik wel erg rigoreus. Ook loop je de kans dat ze recht op gaan staan tot ze een bepaalde lengte hebben bereikt.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:13

zou ze er dan niet heel raar uitzien met een mega nek?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:19

Ik vind de nek van jouw paard juist mooi hoor! Met korte manen zal zeker stoer tonen.

Kijk maar eens in mijn profiel daar zie je hoe het staat bij mijn paard. En die heeft ook een behoorlijk front. En een voordeel is, de manen groeien weer bij! Ik heb ze wel eens te kort gedaan en na 3 weken was het al een stuk mooier.

Je kunt natuurlijk ook met de eflieerschaar de manen op gelijke lengte brengen en dan niet zo kort.

Het voordeel van die schaar is, dat je het natuurlijk kunt laten lijken. Een beetje handigheid is daarbij vereist.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:00

Haha, met mijn verzorg heb ik de grootste fout van alles toen gemaakt. Ik wou trekken, maar het werd dunner en toen heb ik het afgeknipt. Gelukkig ziet het er nu wel mooi uit !

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:25

ik zou ze knippen, want als je ze trekt worden ze alleen maar dunner ;)

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:15

Ik snij al jaren de manen van mijn paard en ben daar nog steeds heel tevreden over!
Gewoon plukje voor plukje en als je niet meteen te kort gaat, kan je kijken wat je het leukst vind staan bij je paardje.
Ik zou ze niet knippen want dat is gewoon heel moeilijk om het mooi en natuurlijk te krijgen (en ik ben nog wel kapster :o :D )
Trekken ben ik zowiezo geen voorstander van...
Succes!!

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:22

Eigenlijk vind ik het altijd zonde als de manen worden geknipt/getrokken/geschoren.
Bij ons op stal stond een paard met manen geschoren, iets korter als bij een fjord en dat stond wel gaaf.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:02

Ik zou ook scheren denk ik. Dan krijgen de manen de kans om weer opnieuw gelijk aan te groeien en kun je het gelijk naar één
kant proberen te leiden. Tuurlijk zullen de manen dan een tijdje recht op staan, maar ook dat gaat weer voorbij.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:47

Als ik jou was zou ik ze gewoon lekker kort snijden.
Ze worden er niet dunner van het ziet er alleen verzorgder uit.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:17

Ik zou ze lekker kort snijden als ik jou was, geeft het mooiste effect in dit geval.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:22

heeft iemand een voorbeeld ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:58

ik zou ze gewoon laten zoals ze nu zijn? :o vind ze mooi zat zo!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:12

Zoals gezegd, als je ze trekt worden ze niet alleen maar korter, maar ook gauw veel dunnen. Knippen vind ik persoonlijk absoluut niet mooi, dus ik denk dat snijden een hele goede optie is dan :)!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:18

knippen! ik knip ook altijd, ik vind manen trekken, net als pennymeisjes, maar overbodig leed, want ja, een paard voelt dat...
gewoon met de schaar doen, niet direct te kort, je kunt er nadien nog steeds een stukje afhalen...
met een schaar hoeft het trouwens ook niet perse té recht te zijn, je kunt inderdaad een uitdunschaar gebruiken of zelf als een echte kapper te werk gaan :+

edit: even ter vermelding, mijn profiel is geen referentie :+
mijn shet schuurt door zomerexceem, mijn merrie in de zomer soms ook bij verveling, en de laatste foto's in mijn profiel daar zijn ze te lang :')

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:46

gewoon knippen!

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:03

het ligt er maar net aan wat je het mooiste vind. omdat veel paarden trekken onprettig vinden, snij-trek ik de manen meestal. dus dan heb ik ipv een trekkammetje een mesje, dan worden ze tegelijk korter en dunner!
succes!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:09

Wat met knippen ook goed werkt, is met een gewone schaar knippen, de manen goed uitkammen, en ze dan recht overeind kammen en houden, en dan knippen. Doordat de manenkam cm ofzo breed is, vallen ze dan vanzelf in laagjes (net als bij mensen bij de kapper) Daardoor hou je mooie volle manen. Het gaat lekker snel. Het is makkelijk om alles recht te houden omdat je steeds dezelfde afstand van de manenkam aan kan houden. En het valt nog mooi ook, omdat het niet in 1 rechte lijn valt zoals wanneer je het normaal naar beneden hangent knipt, maar ietsje in laagjes. En het blijft ook mooi vol omdat je dr niets uit trekt.