Minder wormkuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KEI

Minder wormkuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:32

Wij hebben sinds twee jaar een shet, twee ponies en een paard op 1,2 ha. We hebben ze het eerste jaar vier keer, en het afgelopen jaar nog maar twee keer ontwormd.
Nu hebben we een mestonderzoek laten doen en het resultaat was dat er niet ontwormd hoeft te worden. Dus dat willen we graag met jullie delen: onze paarden staan in de winter 's nachts in de stal en die stal wordt elke dag goed schoongemaakt (niet alleen de drollen eruit, maar ook de natte troep die onderop ligt). Ze hebben overdag (en de hele zomer) een stuk van de wei de hele dag tot hun beschikking. Ook dat stuk wordt (bijna) elke dag schoongemaakt: poep eruit!
De rest van de wei maken we niet schoon...
Het is wel even werk, zo'n mestbeleid, en ik denk niet dat het echt helpt als je paarden veel contact hebben met andere paarden, maar bij ons scheelt zo'n beetje werk honderden euri per jaar - én weer minder kans op resistente wurmen!

RianneH

Re: Minder wormkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:40

Het is goed dat je dit meldt, maar het is iets wat zelfs de producenten vermelden.

Ook wisselende begrazing, bijv een seizoen schapen ipv paarden past ook erg goed in een stevig worm-weidebeleid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:24

Ik heb 0,0 vertrouwen in mestonderzoek. Heb in anderhalf jaar tijd dit 3x bij een merrie uit laten voeren. Iedere keer schoon volgens dat onderzoek. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik een bloedonderzoek uit laten voeren. 3x raden wat daar uit kwam. Nee, ik ben helemaal klaar met die onzin. Het geeft veel te weinig zekerheid om daar volledig op te kunnen vertrouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:41

Bloedworm kun je ook alleen vinden door bloedonderzoek ;)

Wij hebben een vergelijkbaar systeem: om de zoveel maanden mestonderzoek, wanneer nodig ontwormen en 1 keer per jaar sowieso ontwormen tegen bloedworm. We mesten praktisch iedere dag uit, iedereen haalt 6 kruiwagens per week weg.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:59

ik doe het ook op die manier en bij mij werkt het priema, ik ben ook niet zo´n fan van wormekuren want het is ook eigenlijk niet echt goed voor je paard wat er allemaal inzit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:01

Nee, het is gewoon letterlijk gif wat je in je paard spuit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:08

je weiland en stal schoonhouden helpt om herbesmetting te voorkomen,maar wil niet zeggen dat je paarden niet hoeft te ontwormen!

Wormkuur is chemisch,je kunt het gif noemen.....ik vind wormen veel gevaarlijker.
Die richten onnoemelijk veel onherstelbare schade aan in het maag darmstelsel....

Wormeitelling geloof ik niet in....wormen hebben een cyclus,ze laten niet op ieder moment eitjes los.
Het kan dus goed zijn dat er geen of weinig eitjes getelt worden en het paard stikt van de wormen.

Een derde van de koliek gevallen komt door wormen,of door de schade die wormen in het verleden hebben aangericht.

Ik vindt het dus een hele slechte zaak om daar op te bezuinigen.....maar dat is mijn mening...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:33

En daarom moet je dus regelmatig laten tellen. Aan 1 keer laten tellen heb je inderdaad niet zo veel.