nieuw paard, probleem met achterhoeven uitkrabben.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

nieuw paard, probleem met achterhoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:49

Hoi Bokkerss,

Ik ga eind juni een paar kopen. Ik ga dit paar eerst twee maanden bijrijden. Het is echt een super stoere ruin maar nu ben ik al tegen een probleem aangelopen met hoeven krabben. Het is een beetje een ongeduld. Hij wordt snel nerveus en staat op een redelijk grote stal in Bergen. Ik ga dus al steeds op de meest rustige momenten, maar dat lost het ook niet op.

voorhoeven gaan redelijk hij geeft keurig een voetje maar gaat vervolgens lopen met zijn achterbenen waardoor hij met zijn hele gewicht aan je hangt! Maar dat is nog te doen. Als je achter wil doen en je glijdt met je hand over zijn bil trekt hij zijn been heel hoog op. Ik kan dan zijn hoef of sok pakken maar als ik net een klein beetje begin te krabben maakt hij een soort strek/trap beweging naar achter. Als je vast houdt dan vlieg je half door de stal. Ben nu een beetje bang dat ik straks een trap te pakken heb.

volgens de huidige eigenaar probeerd hij je echt niet te trappen maar is het meer lompigheid. Het komt omdat hij zo ongeduldig is en hij constant staat te dribbelen en daardoor dus moelijk even zijn been in de lucht kan houden. Hij is 9 en altijd van haar geweest.

Hoe kan ik dit volgende keer het best aanpakken? Ik wordt nu een beetje bang van die achterbenen terwijl dat misschien helemaal niet nodig is, en het paard dit ook gaat voelen en dan wordt het natuurlijk alleen maar erger.

Tips zijn welkom!

groetjes

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:52

Mijn pony heeft dat ook met er achterbenen, ik zul proberen uit te leggen hoe ik het doe.
Ik ga naast haar linkerachterbeen staan ( van vooraf gezien ) ik ga via der lies naar beneden, doe mijn hand om der kogel maar houd hem niet vast maar gewoon er tegen aan.
Dan krijg je een spastiche beweging , daarna komt ie weer gewoon normaal. Dan doe ik mijn hand om der hoef en laat die in mijn hand rusten, beginnen met krabben.
Soms komt er nog een beweging maar gaat mijn hand vanzelf mee.

Edit; Bij die beweging 'schoppen' komt die kogel los van mijn hand, ik hou mijn hand op de zelfde plek en wacht tot ie weer bijna bij mijn hand is en dan pak ik der hoef.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:59

We hebben een pony staan die het ook deed, zo zwiepen met de achterbenen, soms tegen trappen aan. Had gewoon te veel energie en te weinig balans nog. Oplossing bij hem was om pas na het werk z'n hoeven uit te krabben, als hij niet meer zoveel energie in z'n lijf had. Afleiden met wat voer kan ook helpen.

SaBiNa_S

Re: nieuw paard, probleem met achterhoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:56

Dat deed Prince ook toen hij er net was.
Maar dat kwam omdat we zijn been te hoog optilden.
Want ze doen zelf hun been heel hoog, maar dat doet wel zeer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:33

Mijn paard had moeite met zijn voeten optillen bij de smid. Oorzaak: hij had spierpijn. Chronische kramp. Zijn ene achterbeen deed zeer, daardoor tilde hij dat moeilijk op. Als het andere achterbeen omhoog moest moest hij op het zere been staan, dat was ook niet leuk. bij zijn voorbenen werd het probleem veroorzaakt door een spiergroep in zijn boeg/hals. Heb je al eens een sportmasseur en/of chiropractor naar je paard laten kijken?

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:28

die van mij word soms ook ongeduldig en dat doet ze het ook maar ik ben maargewoon blijven proberen tot het wel lukte en dan belonen, en nu doet ze het de laatste tijd niet meer.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:32

ALs een paard probeert te trappen bij de achterbenen, pak ik altijd het andere been dan waar je voor staat, een paard trapt zichzelf niet...is een beetje lastig soms, maar het werkt wel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:34

kan krampigheid zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:05

@voor een paard metr wat losse beentjes is wat M_Vainqueur zegt een goede oplossing.
Voor paarden die gewoon moeilijk hun been opgetild kunnen houden: probeer het been eens in ruststand op de grond te laten staan en het dan uit te krabben.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:23

hij geeft wel netjes voetjes en je kunt zijn achterhoef ook wel pakken maar hij laat hem niet lang genoeg in je hand liggen. Hij gaat dan half spastische trap/zwenk bewegingen maken. Ga morgen is ff kijken wat ik kan doen met jullie tips...thanx voor zover. Ik laat wel weten hoe het afloopt met meneer ongeduld

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:10

Laat je smid eens voordoen hoe je het best zulke trappelige voetjes vasthoudt, ik vind het moeilijk om uit te leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:15

Ik ben geen voorstander van 'met kracht' een voet vasthouden. Dat geeft je paard geen vertrouwen en kan leiden tot gevaarlijke situaties. De laatste keer dat een smid dat bij die van mij deed heeft ze een maand kreupel gestaan wegens een verdraaiing.
Met vertrouwen zal het misschien wat langer duren, maar is wel veiliger. Overigens moet je niet willen 'moeten' om eerst één voet te doen en dan de ander. Ik wissel gewoon van voetje als ze de ene niet meer omhoog kan/wil houden.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:19

Ik denk dat jou paard krampig is bij zijn achterbeen. Hier kan hij niks aan doen. Mijne heeft het ook en dit klinkt heel bekent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:35

DubbelDun schreef:
Ik ben geen voorstander van 'met kracht' een voet vasthouden.

Dan lees jij mijn bericht toch echt verkeerd. Dat heeft niks met kracht of dwang te maken. Iedereen weet ook dat je een paard minder stevig vast hebt net onder de kin dan wanneer je het touw langer vastpakt. Zo zijn er ook gewoon manieren waarop je minder snel door de stal geslingerd wordt als een paard uithaalt en een smid kan dat prima voordoen. Een daarvan is om de punt van de voet vast te nemen ipv de kogel of zelfs nog hoger aan het been, maar je kunt ook het been op een bepaalde manier optillen en de voet in bepaalde richtingen heffen om andere effecten te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:45

Ik heb blijkbaar toen de verkeerde smid gehad ;(

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:59

1 van mijn shetters had dit ook , bij de vorige eigenaar ging ze zelfs zitten.
ik ben hier heel voorzichtig mee gaan werken en laten wennen.
nu heeft ze nog wel eens dat ze haar beentje terug wil trekken of een trap beweging maakt.
ik reageer hier verder niet op en blijf de hoef vasthouden.

misschien eens met de hoefsmid samen kijken .
of met de eigenaresse die kan het je vast ook uitleggen en voordoen.

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:34

ik ben iets van een vriendin geleert dat asl je paard wat hangt dan kan je je knie er wel wat onder leggen dan kan je met je handeren de hoef zelf vasthoeden en uitkrabben :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:04

Mijn shetje heeft er ook een handje van, maar hij doet dat even. Als je dan rustig vasthoud (niet te hoog!) en even uhuh zegt dan is het daarna prima. Hij doet het vooral als je het been te hoog optilt, dan raakt hij uit balans lijkt wel.

Mijn smid houdt trouwens ook gewoon de benen vast tot ze rustig blijven staan.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:09

Iemand hiervoor zei het ook al. Volgens mij is dit paard een krampentrekker. Dat is een afwijking waar hij niets aan kan doen en wat ook niet zo maar zal verbeteren. Je zult er gewoon mee om moeten leren gaan en vooral het paard er niet voor straffen.

Voor zover ik weet is het trouwens een neurologische afwijking, maar daar zul je met google of de zoekfunctie ongetwijfeld meer over kunnen vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:11

Hoe lost de eigenaresse het op dan? Anders kun je vragen of ze je eens wil helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:14

Paard eerst laten nakijken, ook kijken of hij niet kramperig is. En dan gaan oefenen met het geven van de voetjes in een vaste volgorde. Die van mij tilt ze op van rechtsvoor tot en met links voor op het commando voetje. Heb hier wel eens goede ervaringen gezien met de staart pakken die om de koot wikkelen en dan uitkrabben maar dit is een methode waar ik niet goed weet wat ik ervan moet vinden. Jij hebt dan blijkbaar meer kracht, ook bij een hangend paard. En in geval van paniek is de boel zo weer los. Maar nogmaals, heb het zelf nooit bij mijn pony moeten toepassen heb het gezien door de boer hier met 1 van zijn Freibergers.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:01

heel veel geduld hebben en in kleine stapjes dingen van hem vragen. belonen indien hij 3 sec blijft staan, zo leert hij wat goed is. rust en geduld zijn sleutelwoorden voor een paard dat bang is aan de achterbenen

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:11

Bedankt voor de tips iedereen,

Ik heb toch besloten om van de koop af te zien, het werd namelijk echt gericht trappen en dat pik ik niet, heb meneer een tik op zijn kont verkocht en toen was het echt klaar tussen ons. Hij heeft mij verder nog meerder malen proberen te pletten tegen de staldeur/muur, sleurde me door de wei en over het terrein heen aan het halstertouw. Ik ben nou niet echt bang aangelegd en heb best een portie geduld, maar dit was gewoon geen match.