Elektriciteit in de grond??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Elektriciteit in de grond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:42

Heee bokkers!

Misschien kunnen jullie meedenken/helpen met het volgende probleem;
Op een adresje waar ik een beetje mee help met de paarden etc. is er de laatste tijd iets raars aan de hand. Op een stukje grond vóór de ingang van de wei (buiten de wei zelf) flippen de paarden soms sinds een tijdje. Het lijkt wel alsof ze stroom krijgen ofzo. Heel raar, in dat stukje kunnen ze geen draden raken. Daar zit namelijk hout omheen en iets verder begint pas de stroom.

Ze zijn wel druk bezig met verbouwen en naast de ingang staat een huisje met stroomkasten. Deze tikt als de stroom erop staat. In het begin dacht ik dat hij daar van schrok, maar het blijkt dat het niet uit maakt of de stroom erop zit of niet.
Vandaag even goed gekeken wat er nou precies gebeurd:
Paar schiet plotseling weg, heel gespannen.
Hoeven zoveel mogelijk van de vloer (houden de hoeven niet snel ontspannen op de grond, blijven bewegen)
Het is geen echte schrikreactie, ze willen daar zo snel mogelijk van weg!
Lijkt een soort van 'pijn'. Ik bedoel een paard kan schrikken maar dan blijft het naar het voorwerp kijken. Dit ziet er niet echt uit als een schrikreactie..

Ik dacht dat het misschien stroom kon zijn van een stroomdraad die ergens onder de grond ligt ofzo... het is in ieder geval echt heeel raar!
Misschien is het wel een of andere straling die de paarden voelen maar wij niet. Overigens we hebben zelf met onze blote handen de grond gevoelt, maar er gebeurt niks.

Nogmaals; van angst, dat ze iets eng vinden, is geen sprake!
Er zijn diverse paarden die het doen, de ene keer wel de andere keer niet. Met of zonder stroom maakt niks uit.

Heeft iemand ervaring(en)/ideeën/tips?!
Dat zou erg fijn zijn, want dit is geen doen meer en erg zielig voor de paarden.

tamary

Re: Elektriciteit in de grond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:46

Spreek de werklui van de buren aan hierover, kan best dat er op een of andere manier stroom weglekt uit die stroomkasten. Zij weten hoe ze die kasten hebben aangesloten, dan moeten ze ook kunnen vinden wat het probleem is.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:49

@ Tamary; jaa maar volgens mij hebben die mensen dat deels zelf gelegd :) en de draad is echt met een minigraver in gegraven.. dus het zou toch eigenlijk niet mogelijk kunnen zijn?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:51

en als je er rubberen of houten platen overheen legt om te testen, dat geleidt immers niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:52

Hangt er van af hoe goed de geleiding van de bodem is en of er niet iets anders is wat verbinding kan maken of beschadigd is met het graven. Waar lopen de gemeenteleidingen en staat jouw aardpen er bv in de buurt?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:54

@ Tamary; sorry dat zou ik echt niet weten :P het is niet van mij en sowieso heb ik er niet zo heel veel verstand van..

@ opisop_shop; hmmm, het is wel een goed idee om uit te proberen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:06

Van wie is het stuk grond voor de wei trouwens? Is dat bv de gemeente kan je daar naartoe bellen, hun grond is hun verantwoordelijkheid.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:01

Van die mensen zelf ;)

Maar het is echt iets van de laatste paar weken.. heel raar, alsof ze ineens ontploffen ofzoo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:13

'Het kan heel goed dat de paarden de strom onder de grond 'voelen'. Ik heb het zelf ook gehad toen ik mijn paarden tijdelijk ergens mocht laten grazen. Daar liep 60 cm onder de grond de stroomdraad naar de wei en elke keer als ik daarover heen moest was het feest. De beesten waren echt bang om daar te lopen.
Overigens als het (lek)stroom is dan is het te meten.
En bij een vochtige ondergrond zul je er nog meer last van hebben als wanneer het droog is.