Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:48

Volgens mij hebben de mensen waar mijn paarden staan weer de klok horen luiden maar weten ze niet waar de klepel hangt.

Vandaag stond op het mededelingsbord dat wij van alle paarden die bij hun op het terrein staan (wel geteld 7 paarden). Een kopie moesten maken van het paspoort en dat bij hun inleveren.
Hun moeten namelijk van alle paarden die bij hun op het erf staan het papier kunnen tonen bij inspectie (waarom zou er in hemelsnaam inspectie komen die gaat kijken welke paarden erop het terrein staan :? )

Heeft een van jullie hier van gehoord?

markies

Re: Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:49

Apart zeg, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ben benieuwd of iemand anders hier een antwoord op heeft.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:50

hanny_jelke

pff daar heb ik nog nooit van gehoort.
wij hebben dit nog nooit gehoeven hoor

Arvanti_haf

ja, klopt, moeten wij ook, maar het is zelf nog stugger, dat er een wetsvoorstel aan zit te komen dat het paspoort van het paard zich moet bevinden bij de verblijfsplaats. Dus de pensioneigenaar... Dat zit er aan te komen...
Zowel de pensioneigenaren zitten daar niet op te wachten, als de eigenaren niet. Dan moet je telkens als je van het terrein afgaat met je paard het paspoort vragen.

Anoniem

Dat klopt, officieel zijn kopieën zelfs niet voldoende maar moet de houder van de paarden de originelen op stal hebben liggen.
Dit kan gecontroleerd worden door o.a de AID en de houder is strafbaar als hij ze niet kan overleggen op eerste vordering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:52

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:52

In mijn link staat het volgende:
Citaat:
Het is verboden een paard te houden zonder paspoort en chip. Dit geldt dus o.a. ook
voor paarden in een manege en in een pensionstal. Het paspoort moet dan bij de manege
of de pensionstal zijn. Maak met de eigenaar van de manege of pensionstal goede afspraken
over het paspoort, laat deze bijvoorbeeld schriftelijk verklaren dat hij/zij de paspoorten
van de paarden in ontvangst genomen heeft.

Bron:
Citaat:
I&R voorschriften paardenhouder *
Gebaseerd op:
• Verordening (EG) Nr. 504/2008 van de Commissie ter uitvoering van de Richtlijnen
90/426/EEG en 90/426/EEG van de Raad wat betreft methoden voor de identificatie van
paardachtigen
• Verordening identificatie en registratie paardachtigen (PVV) 2009

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:55

Een kopie voldoet dus niet.
Maar het orginieel ga ik dus echt niet bij hun afgeven.

Wat ik dus nu niet begrijp is het volgende. Het paard is van mij. Ik heb dus ook het paspoort in bezit. Nu huur ik een box en zou het paspoort daar moeten liggen? Ik huur daar een box en paard is nog steeds van mij.

Of moet ik ze een tasje om de nek geven met het paspoort erin hebben ze het altijd bij hun :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:57

Er zit verschil tussen eigenaar en houder, bovendien is het paspoort GEEN eigendomsbewijs...
Mooi dat jij het niet wil inleveren maar ga jij dan ook de boete van je stalhouder betalen bij controle?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:58

Eigelijk wel TS. De houder is niet per definitie de eigenaar. Ik zie het mijn staleigenaar nog niet doen. Ruim 60 paspoorten extra in bewaring waarvan er een deel 1/2/3x in de week van het terrein afgaat.

De paspoorten van de opfok-paarden heeft hij al wel in bezit!

Dan maar hopen dat de AID langskomt op de ent-dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:00

Nog even een vraagje: waarom vertrouw je die mensen wel je paard toe maar niet zijn paspoort of een kopie daarvan :?
Paspoort is niet meer of minder dan een boekje met wat gegevens en je paard is levend wezen...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:01

Ik ben nog steeds de eigenaar en ik ben ook de gene die mijn paarden verzorgt. En ik weet dat een paspoort GEEN eigendomsbewijs is.
Mochten ze ooit controle krijgen (wat dus heel klein is). Dan betaal ik wel de boete.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:03

Ik vertrouw mijn staleigenaar, maar ik ben bang dat hij niet meer aan zijn normale werk toekomt. Ik ga 2 tot 3x in de week met de trailer weg en heb dan dus het paspoort nodig. Zo zijn er nog een stuk of 10 anderen bij ons op stal die erg vaak weggaan!

Felicity, op het moment dat jij niet meer op het stalterrein bent, is de staleigenaar de houder. En ook al lever je een kopie in, deze gelden toch niet bij de controle ;)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:03

Lia_ schreef:
Nog even een vraagje: waarom vertrouw je die mensen wel je paard toe maar niet zijn paspoort of een kopie daarvan :?
Paspoort is niet meer of minder dan een boekje met wat gegevens en je paard is levend wezen...

nou daar snap ik inderdaad ook niks van, als je de mensen waar je paard staat al niet vertrouwd, haal je je paard daar toch weg ????????

en erg aardig begin je je bericht al niet tegenover hun, de klepel horen luiden :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:05

Dat jij eigenaar bent staat helemaal los van dit verhaal, het gaat hier om de houder en dat is je stalhouder...
Nogmaals, waarom vertrouw je die wel je paard toe maar niet de bijbehorende documenten of een kopie daarvan???

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:07

In de opfok is het ook heel normaal om het paspoort mee te geven, handig voor het enten, hoefsmid e.d. Waarom maak je daar zo'n probleem van? Bovendien is het wettelijk verplicht.
AID is niet mals met boete's, dat blijft bij controle niet bij honderd euro..............

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:08

En wie is er verantwoordelijk als het paspoort kwijt raakt bij de stalhouder?
Precies.. de eigenaar...

Bovendien.. als je wedstrijden rijdt moet je je paspoort bij hebben.
En om nou elke keer aan de staleigenaar te gaan vragen of je aub je paspoort mag hebben.. 8)7
Laatst bijgewerkt door Casarell op 07-05-10 21:21, in het totaal 3 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:08

Mijn veulen heeft 3 jaar in de opfok gestaan. En heb de papieren hier gewoon thuis gehad. Met enten was ik er gewoon bij en nam ik het paspoort mee.

Openingspost is misschien niet zo vriendelijk. Beetje frustratie (sorry daarvoor).

Ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag.

En hoef dus ook geen reacties meer in het topic waarom ik ze dan wel mijn paarden toe vertrouw.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:17

Op onze stal is het altijd al de gewoonte geweest om de paspoorten aan de staleigenaar te geven (45 paarden in pension).
Wie weigert is ook prima, maar diegene draait dan wel op voor de eventuele problemen.
Begrijp niet waarom je het paspoort niet af zou geven, het hoort bij het paard en die staat nu eenmaal ergens op stal.
Als ik mijn stalbaas niet zou vertrouwen dan zou ik ook mijn paard daar niet neerzetten.
Daarbij is hier al meerdere malen terecht gezegd dat een paspoort geen eigendomsbewijs is.
Gelukkig is bij ons op stal de administratie goed geregeld en wie het paspoort nodig heeft kan het dan ook meteen mee krijgen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:23

waarom niet je paspoort bewaren op stal in je zadelkast? dan is het op stal.
mocht er controle komen kan de pensionhouder aangeven dat de paspoorten daar in zitten en bij twijfel jou bellen om je kast open te doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:24

Dat zou ik dan weer niet willen ivm vocht. Als ik mijn kast moet komen openen, kan ik dan net zo goed zelf het paspoort meenemen!

Bij ons op stal heeft de staleigenaar een reservesleutel van de kasten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:27

Als er controle op de dam staat kan ze ook bellen. Dan kom ik ze wel brengen. Mijn pensioneigenaars zijn ook vaak weg. Dat is dus niet handig met wedstrijden, enten, buitenritten enz. Waarvoor ik paard, trailer nodig heb.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:29

ik heb gewoon een plastic bakje met daarin de dingen die niet vochtig mogen worden, gaat al jaren prima :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:30

Of ik het nu in mijn kast met slot leg of gewoon thuis. Dat maakt dan toch ook niet meer uit?
Ik wil gewoon in alle tijden bij de papieren van mijn paarden kunnen. En dat kan niet als ze bij de staleigenaren liggen.