Bak slepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:22

Hallo,

Sinds ik niet meer op een pensionstal sta rij ik bij de rijvereniging
Onze rijvereniging heeft in het dorp 2 bakken, 1 springbak en 1 dressuurbak. De dressuurbak is alleen helaas voor mij echt niet geschikt om mijn dressuur beter te maken. Pasje wijken wordt al moeilijk omdat er gewoon allemaal kuilen in de bak liggen, galopperen durf ik er ook niet omdat ik bang ben dat hij struikelt
Het is een rustige vereniging, voorheen waren er nog onderhoudsdagen met de leden maar de laatste onderhoudsdag was echt al heel lang terug

De dressuurbak wordt ook vaak gebruikt om te longeren, en ligt ook snel onder water dus kuilen ontstaan gewoon echt supersnel.

Gisteren heb ik de hele bak met mijn harkje bijgewerkt, maar dit kan ik niet op wekelijkse basis blijven doen want ik zit nu ook al helemaal beurs thuis met blauwe handen met blaren

Omdat ik de bak nu wel in grove lijnen netjes heb, wil ik het wel graag blijven bijhouden zodat het niet zoveel werk in 1 keer is, maar hoe doe je dit zonder dat je een trekker/sleep tot je beschikking hebt?
Creatieve bokkers hier die hier al een oplossing voor bedacht hebben?

Zelf had ik bijna zoiets van nou ik pak een zware plank, ram er wat spijkers in en loop er eens in de zoveel tijd mee door de bak maar dat is zeker ook geen doen?

Andreeaa

Re: Bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:24

hoi hoi,

kan je niet met andere mensen afspreken om elke week ofzo of wanneer nodig is de bak aan te harken? desnoods met ze 2e is heel wat gezelliger ook!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:25

Nee

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:26

Hoezo geen trekker? Je hebt toch een paard? :+ Zoek een paar autobanden op, die bind je aan elkaar. Leg een tuigje op paardlief zijn rug, banden erachter, en gaan. Hele goede oefening voor paard zijn achterhand, en jouw conditie. :j

Mocht je dat toch te spannend vinden; de overbuurman hing een biels achter zijn auto, en sleepte daarmee zijn bak. Ging ook heel goed. :j

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:30

Zelf slepen is geen doen. Je moet wat gewicht hebben wil je namelijk door het zand gaan ipv eroverheen, en dat ga jij niet trekken hoor...Autobanden wil nog wel lukken om het alleen vlak te maken, aangespannen paard tot je beschikking? Dan ben je alleen wel een tijdje bezig, en je houd het probleem dat je de boel om de zoveel tijd ook los moet trekken (dat geld tenminste voor de meeste banen wel, die worden anders te hard)

Is er geen boer in de buurt die het met de trekker wil doen eens per 2 weken ofzo? Daar ben je bij 20/40 ongeveer 20 minuten mee bezig (vlakmaken) en dan afentoe ook even los laten trekken en weer dichtslepen.

Is het niet mogelijk om ergens anders te longeren? Misschien zijn daar afspraken over te maken, of anders in ieder geval niet steeds op dezelfde plek te gaan staan?

Verder kan ik je niet echt helpen helaas, trekker is verreweg de beste optie, paard een goede tweede maar duurt veeel langer. Misschien toch een belrondje, er moet toch iemand zijn die materiaal tot zijn beschikking heeft en een beetje hart heeft voor de vereniging?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:31

Nope, paard is echt geen optie
Nja dan toch maar iemand met een trekker zien te vinden, heb niet veel keuze denk als ik vorderingen wil maken met dressuurmatig rijden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:36

Er zijn tegenwoordig van die sleepjes voor de bak en wei te koop. Is het geen optie om die met de leden samen te kopen? Je zou er dan eventueel een auto voor kunnen hangen en zo de bak slepen. Dan zou je voor het lostrekken nog een boer kunnen vragen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:23

ik heb een sleepje wat mijn paard trekt. Super handig en het is ze zo geleerd. Ik loop erachter en sleep de bak in een ruim half uur. De man verkoopt ze op marktplaats, als je weidesleep of baksleep intikt vind je hem.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:24

Misschien is er een paard die gewend is om te trekken? Ik heb net met mijn merrie ook de bak gesleept, wij doen altijd een band erachter, en dan een pallet. Dat werkt prima!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:26

Wij hangen een pallet achter de jeep & rijden zo door de bak zodat de bak vlak gesleept wordt. Werkt altijd heel goed, en soms zetten we sproeiers er in. :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:31

kun je met de auto in de bak? Wij hebben een stalen H balk van een oude staal constructie. Deze binden we achter de auto en dan rondjes rijden, werkt super :D

Of een groot zwaar stale hek achter de auto binden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:39

mag ik de mensen wel waarschuwen dat als ze met auto door de bak gaan met iets er achter dat dat wel aan de 2 uiterste punten word bevestigd !!!

bv een h blak kun je als je die niet goed vast maakt flink wat schade aan je auto maken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:23

rommulus schreef:
mag ik de mensen wel waarschuwen dat als ze met auto door de bak gaan met iets er achter dat dat wel aan de 2 uiterste punten word bevestigd !!!

bv een h blak kun je als je die niet goed vast maakt flink wat schade aan je auto maken

ik weet niet hoe jullie dat doen maar mijn vriend heeft een trekhaak hier maken we hem aan vast.

En in het verleden het ( onderste ) slot van de achterbak met een kussen ertussen en dan een touwtje aan het hekje/ H balkje

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:31

Hier ook met de landrover en een biels erachter, dat gaat prima!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:02

Ik zal mijn pa eens vragen wat hij van dat idee vind om iets achter de auto te binden

capopjekop schreef:
Er zijn tegenwoordig van die sleepjes voor de bak en wei te koop. Is het geen optie om die met de leden samen te kopen? Je zou er dan eventueel een auto voor kunnen hangen en zo de bak slepen. Dan zou je voor het lostrekken nog een boer kunnen vragen.

Dat is helaas niet mogelijk, de andere leden gebruiken de dressuurbak ook om los te gooien enzo en springen zelf meestal
Zij hebben dus geen last van de slechte dressuurbak, en ik begrijp ook wel dat je niet aan iets mee wilt betalen als je er geen last van hebt maarja.. ik zit met het probleem dat ik in mijn eentje die hele bak bij moet houden

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:05

bij ons deden ze gewoon 2 shetlanders inspannen 3 autobanden eraan en dan gingen ze slepen, ;)
het beste is met de trekker ,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:31

ze bedoelt dat wat je er achter hangt aan de 2 uiterste punten/uiteinden een bevestiging moet hebben zodat het recht achter de auto blijft en niet omgetrokken kan worden tegen je auto aan als het ergens achter blijft haken.

Wij hebben een soort stalen hekwerk waar een extra balk aan is gelast en is verzwaard, dat met een touw in V-vorm voor om de trekhaak en dan gewoon de auto ervoor. Werkt prima voor dagelijks/wekelijks vlaktrekken. Groot onderhoud van goed lostrekken kun je dan 1 a 2 keer per jaar laten doen met een echte bak-frees/sleep/vlakker/eg met van die pinnen, of door het loonbedrijf.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:36

bij mij op stal hebben ze een karretje van grasmaaier vormaat (waar je dan opzit) met een sleepding erachter met pinnen of om het alleen glad te maken!
misschien kan je een goede tweedehands kopen samen met andere leden?

zou alleen niet weten hoe dat moet heten :o

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:14

Volgens mij moet de vereniging zorgen voor een vlakke bak

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:16

Nou even een updatetje want ik was dit topic al weer vergeten :o Vorige week zijn we weer verhuist naar een pensionstal, daar kan ik heel fijn rijden en hoef ik niet meer over de weg om bij de bak te komen dus nu heb ik tenminste weer plezier in rijden