mesten, voeren onderhoud. Geen tijd voor rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

mesten, voeren onderhoud. Geen tijd voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:09

Hoe doen jullie dat.

Wij hebben ons eigen stuk land. Paarden staan dag en nacht buiten en in schuilstallen.
2 zijn er van mij. 2 van een oude man 2 van een studente 1 van een 16 jarige.

De bedoeling was dat er voer beurten zijn. Maar ik heb ze nu in twee groepen staan.
2 2jarige hengsten waarvan 1 van mij en 1 van 16 jarige.
en de rest van de paarden. 1 merrie van mij en de andere 4.
Nu ziet onze voerscheme er als volgd uit.

Hengsten:
Maandag: Ik
Dinsdag:16 jarige
Woensdag:ik
Donderdag:16 jarige
Vrijdag:ik
Zaterdag:16 jarige
Zondag:ik

De andere paarden:
Maandag: Oudere man
Dinsdag: Oudere man
Woendag: Ik
Donderdag: Ik
Vrijdag: Ik
Zaterdag: Ik
Zondag: Ik

Dus ben zeg maar 1 dag vrij. Vind het helemaal niet erg om te doen, heb tenslotte zelf de paarden aangeschaft en sta niet op een pension stal dus kies er voor om er zelf voor te zorgen. Zo als jullie zien is de studente er nooit. ze komt zo nu en dan kijken. Maar verder word er weinig gedaan met de 30 jarige merrie en shetlander. Wij beven ze wel de aandacht troetelen en knuffen. Als ik dan op stal kom ga ik eerst uitmesten. Daar ben ik een dikke uur mee bezig als het soms niet langer is als er veel mest ligt. Ik doe dit graag omdat ik een schoon weiland wil. De 16 jarige en oudere man doen dit ook maar natuurlijk nooit zo netjes al mij. Dat kan ik begrijpen wand ben echt en pietleut. Ook met voeren ben ik wel een uurtje bezig. Kruiwagens hooi brengen. En brok voeren. Hier moet je bij blijven staan omdat ze allemaal in de wei staan.

Ik doe dit al 9 jaar en vind het allemaal prima en heerlijk. Als ik naar huis ga weet ik dat ze lekker eten en drinken hebben en een schone stal en wei. Alleen heb ik ook nog een druk leven er naast. Ik zit op school, heb stage, werk. Mijn vader helpt me wel erg vaak en vind het ook heerlijk en geniet er vol op van wat mij weer vrolijk maakt. Maar hij word ook ouder. En vind het dan soms een grote verantwoording hem alleen tussen twee hengsten te laten. Ik weet dat hij zich red. Maar ik ben heel gek met me vader en ben bang dat hem wat overkomt. Ook helpt me vriend gelukkig wel eens.

Alleen mis ik het rijden heel erg met me merrie. In een normale week red ik het om maar 1 keer te rijden. Nu misschien omdat het langer licht blijft wat vaker.

Hoe doen jullie dat? Voor de gene met een druk leven en meerdere paarden? Daar zullen ook stallen uitgemest moeten worden voeren, misschien in en uit de wei? onderhoud? Hebben jullie nog tijd om te rijden?

Dag bokkers :evaw:

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:18

Het is eigenlijk heel simpel, er staan 7 paarden, er zitten 7 dagen in een week. Dus is er voor elk paard 1 voerbeurt per week, heb je twee paarden, twee beurten. Ik heb ook zo gestaan, heb weliswaar 1 paard, en zelfs dan had ik naast bijv kruiskruid steken of lading poepscheppen (buiten de beurt om) geen tijd om daarna nog wat met paardlief te doen. Dat is een keuze, maar inmiddels doe ik het niet meer. (overigens stonden onze paarden alleen maar in de wei, maar 'swinters 9 paarden voeren is echt erg zwaar, helemaal in 20 cm sneeuw...)
Ik vind dat de beurten bij jullie niet eerlijk verdeeld zijn. Leuk dat die studente 2 paarden heeft, maar bij ons was 2 paarden, twee beurten per week. Ik heb zelf altijd mijn poot stijf gehouden wb een extra beurt of halve beurt. Die verdeelden degenen met 3 paarden bij ons in de wei maar lekker onderling :D (er stonden 9 paarden in de wei)
Ik snap niet helemaal of jullie het weiland samen huren of dat jij plaatsen verhuurt in de wei?
Beleg een vergadering (als jij de plekken verhuurd, is het nog makkelijker) en leg indien mogelijk nieuwe regels op. Zet de studente onder druk, wegwezen of meewerken. Probeer zelf het pietluttige los te laten. Is het echt erg als er 10 drollen blijven liggen, terwijl je in dat kwartier je paard al gezadeld kan hebben! KOm op voor jezelf, een ander doet dat niet...
Succes!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:29

Grobegni schreef:
Het is eigenlijk heel simpel, er staan 7 paarden, er zitten 7 dagen in een week. Dus is er voor elk paard 1 voerbeurt per week, heb je twee paarden, twee beurten. Ik heb ook zo gestaan, heb weliswaar 1 paard, en zelfs dan had ik naast bijv kruiskruid steken of lading poepscheppen (buiten de beurt om) geen tijd om daarna nog wat met paardlief te doen. Dat is een keuze, maar inmiddels doe ik het niet meer. (overigens stonden onze paarden alleen maar in de wei, maar 'swinters 9 paarden voeren is echt erg zwaar, helemaal in 20 cm sneeuw...)
Ik vind dat de beurten bij jullie niet eerlijk verdeeld zijn. Leuk dat die studente 2 paarden heeft, maar bij ons was 2 paarden, twee beurten per week. Ik heb zelf altijd mijn poot stijf gehouden wb een extra beurt of halve beurt. Die verdeelden degenen met 3 paarden bij ons in de wei maar lekker onderling :D (er stonden 9 paarden in de wei)
Ik snap niet helemaal of jullie het weiland samen huren of dat jij plaatsen verhuurt in de wei?
Beleg een vergadering (als jij de plekken verhuurd, is het nog makkelijker) en leg indien mogelijk nieuwe regels op. Zet de studente onder druk, wegwezen of meewerken. Probeer zelf het pietluttige los te laten. Is het echt erg als er 10 drollen blijven liggen, terwijl je in dat kwartier je paard al gezadeld kan hebben! KOm op voor jezelf, een ander doet dat niet...
Succes!

Ik wist dat de studente ging studeren. ( verder weg van huis) maar toen ze kwam had ik wel gedacht dat ze minstens 1 dag in de week zou kunne voeren. In het begin was ze er ook meer dan nu. Maar het probleem is. haar paardjes. Hele ouder merrie en shetlander zijn gewoon al lid van de familie zal ik maar zeggen. En kan het me niet verdragen als die merrie weg zou moeten en dan op een stal terecht komt. Ik denk zelf dat de merrie niet lang meer leefd namenlijk.

Ik heb dus twee groepen. Omdat ik niet denk dat die oude man bij de hengsten kan voeren en de 16 jarige bij een groep van 5. twee opdringerige fjorden. Je zou denken als je twee twee jarige hengsten aan kan dan kan 5 ook wel. Maar we houden dat graag apart tot dat de hengsten gecatreerd zijn en de groep later 1 grote groep word.

Ik wil inderdaad. Een gesprek aan gaan en wat dingen duidelijk maken.

Verder nog tips?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:31

Over het uitmesten, gewoon met ze allen 1 dag in het weekend afspreken om het land uit te mesten. Als je in je stallen stro hebt liggen dan vreet dat ook tijd. Rubbermatten zijn vrij zacht om op te liggen en veel makkelijker schoonmaken.

Als je met zoveel personen bent is beter om een ander rooster te maken zodat iedereen even vaak komt...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:35

pft
kdoe 4 paarden in mijn uppie :P
3 hengsten , 1 ruin en allemaal zelf rijden, zo nu en dan les op hen geven
elke dag, 4 keer voeren, buiten zetten, mesten, voorraad aanvullen, staan allen op stal
voordeel , ik woon ernaast......, dus voeren in pyama geen probleem 8-)
maar alle 4 rijden elke dag, red ik echt niet.
meestal doe ik er 2 a 3 per dag
rijd dan geen uur hoor
mesten overslaan heb ik nog nooit gedaan (kan ik niet)
swinters is het aanpoten, en als het weer niet mee zit, heb ik een probleem
nu in het voorjaar rijd ik ook veel savonds, echter eet ik dan erg laat (soms pas om 2200 uur) en stort in slaap op de bank :Z
voordeel? kben vrijwel nooit ziek, door de frisse buitenlucht elke dag

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:39

SJANNE_DARK schreef:
Ik wist dat de studente ging studeren. ( verder weg van huis) maar toen ze kwam had ik wel gedacht dat ze minstens 1 dag in de week zou kunne voeren. In het begin was ze er ook meer dan nu. Maar het probleem is. haar paardjes. Hele ouder merrie en shetlander zijn gewoon al lid van de familie zal ik maar zeggen. En kan het me niet verdragen als die merrie weg zou moeten en dan op een stal terecht komt. Ik denk zelf dat de merrie niet lang meer leefd namenlijk.

Ik heb dus twee groepen. Omdat ik niet denk dat die oude man bij de hengsten kan voeren en de 16 jarige bij een groep van 5. twee opdringerige fjorden. Je zou denken als je twee twee jarige hengsten aan kan dan kan 5 ook wel. Maar we houden dat graag apart tot dat de hengsten gecatreerd zijn en de groep later 1 grote groep word.

Ik wil inderdaad. Een gesprek aan gaan en wat dingen duidelijk maken.

Verder nog tips?

Heb je daar met haar nooit afspraken ove rgemaakt dan? Dat is natuurlijk niet erg handig. Als jij de wei verhuurd, moet je toch zakelijk blijven, al vind je die paarden nog zo lief. Op welke voorwaarden zijn deze mensen bij je gekomen?
Als je twijfels hebt over of mensen het aankunnen om een groep paarden te voeren, waren ze bij mij nooit in de wei gekomen. Of je gooit het stalgeld omhoog en gaat alles zelf doen, zo te lezen vindt je het moeilijk om dingen uit handen te geven/op zijn beloop te laten ;)

fjordnina

Re: mesten, voeren onderhoud. Geen tijd voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:40

Ik zou die student in ieder geval meer aanpakken. Zij kan niet verwachten dat ze een doe-het-zelf-prijs betaald en een vol pension service heeft.

Met haar zou ik dus sowieso afspraken maken. Bijv. in het weekend voeren. Komt ze niet ieder weekend naar huis, dan kun je afspreken dat ze in ieder geval 1x per 2 weken het weekend doet.

Ik heb er momenteel ook 7 staan en het is best heftig om alleen op te moeten vangen. Ik heb ook graag de weide schoon, maar heb daar wel een systeem in aangebracht. Ik maak maar een gedeelte van de weide schoon. Ik zorg dus dat ze een aantal schone mestplekken hebben en het vieze gedeelte sleep ik zodra de paarden eruit gaan.

Verder heb ik direct aan het draad in de wei een kist staan waar ik het hooi in kan gooien. Zo hoef ik niet met een kruiwagen de weide in en voorkom ik dat het hele stel de balen van de kruiwagen aftrekt. Ik loop ook maar 1x met hooi door de benodigde balen op te stapelen.

Het voeren van brok zou ik oplossen door ieder paard aan een halster even vast te zetten. Vervolgens ieder een bak geven. Ondertussen kun jij het hooi voeren en water geven. Dit zou je binnen 20-30 minuten voor elkaar kunnen hebben.

Misschien liggen hierin nog kansen om het makkelijker te maken?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:27

ik denk dat het me al veel tijd kost om ze te vangen en halsters aan te doen en vast te zetten wand ze staan zonder halster op de wei. Ik gebruik grote hooi balen die ik niet in de wei zet omdat er dan zo`n zooi van gemaakt word.

De studente kwam met de voorwaarde geloof ik om een keer in de week te gaan voeren. dat is 3 jaar geleden. alleen is ze dus steeds drukker en kan ze nu bijna nooit meer. Ik weet dat ik hier voor strenger moet zijn.

Het klopt inderdaad dat ik moeilijk klussen uit handen geef. Maar ik weet gewoon dat ik wel moet.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:57

In het paradise paddock topic staan foto's van mensen die van die kliko's gebruiken. Daar kan een klein baaltje hooi in, maar je kunt ze natuurlijk ook vullen met los hooi. Gewoon een stel van die dingen aan de kant waar je ook je balen hooi hebt. Vol gooien en klaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:08

Het zou ook mijn aanpak zijn om de studente meer te laten doen. En als ze zelf niet kan zorgt ze er maar voor dat haar ouders of een verzorger komt voeren. Wat uitmesten betreft: bij ons op de paddock/wei (groepje van 3 paarden) is het als volgt geregeld: iedereen haalt per week 6 kruiwagens met mest weg. Dat is dus per paard, er staan 3 paarden van 3 eigenaren. Dus stel je hebt 2 paarden, dan wordt het 12 kruiwagens per week.
Wat voeren betreft: mijn paard krijgt muesli/voerkoek na het werk, dus wanneer ik gereden heb of iets anders met hem heb gedaan. Kost een minuut of 10, hij staat dan rustig te eten op de poetsplaats en ondertussen doe ik even wat anders, waterbak bijvullen of vast hooi klaarleggen. Het hooi ligt in een stal die op de paddock uitkomt, dus hooi voeren is een kwestie van de nodige plakken naar buiten gooien en dan even op te fluffen. Vijf minuten werk. Ook het hooi voeren hebben we onderling verdeeld.

1 kruiwagen mest weghalen = max. een kwartier
paard voeren + klusje = 10 minuten
hooi = 5 minuten.

Dus in totaal 30 minuten werk per dag. Tijd zat over om te rijden ;) En dit kan allemaal omdat het eerlijk verdeeld is. Je doet in verhouding veel meer dan de andere eigenaren, kan zijn dat dat komt omdat je zo precies bent. Dat is jouw keuze, maar het gevolg is dus dat je minder tijd hebt om te rijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:13

Ik snap dat het voor jou niet de oplossing is, maar ik redde ook de verzorging, het voeren en weideonderhoud zelf niet meer. Dat is geen schande. Gelukkig heb ik een ge-wel-dig-e andere stal gevonden, waar álles voor me gedaan wordt en nu heb ik weer tijd voor mijn paard, om uit rijden te gaan, een sociaal leven voor mijzelf én ik hoef me niet schuldig te voelen als ik een paar dagen niet langs stal ga..

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:20

Even misschien een rare vraag, want je hebt t voornamelijk over de 16 jarige en de studente, maar zou de oude man ook niet iets kunnen doen? ik bedoel snap dat je hem niet de 2 hengsten laat voeren, maar hij zou best wel de rest kunnen voeren en eventueel t hooi enzo klaarleggen voor de avond?

Ik weet niet hoe hij fysiek is, maar eventueel kan hij ook wat mest uit het land halen...
Als hij dat fysiek niet aan kan vraag ik me af of hij ook meer betaald omdat hij "niets" doet?

even gewoon interesse :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:08

Mocht die student het niet voor elkaar kunnen krijgen om haar deel van het werk te doen (dus evenredig naar het aantal paarden), dan kan je haar ook meer laten betalen en voor dat geld een scholier oid inhuren om haar dagen over te nemen. En als de 2-jarigen gecastreerd zijn, dan wordt het denk ik ook makkelijker, met 1 groep kan de 16-jarige ook op die groep helpen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:16

De oudere man had het zelf mooi voor elkaar twee stallen en een weiland. Maar hij heeft een hersen infarct gehad geloof ik en lichaamlijk was het te zwaar.

Nu doet hij twee dagen in de week de paarden, hij voert brok en hooi en probeerd zo veel mogelijk uit te mesten. Misschien willen we hem inderdaad gaan vragen er een dag bij te nemen. Maar gelukkig komen we ook in de het zomer seizoen. We zullen dus niet lang maar hooi en brok voeren. Wand dan gaan ze vol op de wei op.
Dan is het alleen maar uitmesten. En dus meer tijd om te rijden.
De Fjorden van de oude man gaan paar maand naar drente omdat hij ze voor de koets heeft lopen en dan maakt hij trektochten. Dus 2 minder in de wei en minder poep.

voor de volgende winter wil ik het inderdaad anders aan gaan pakken. En inderdaad anders maar meer betalen.