HELP! Jacobskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

HELP! Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 11:52

Mijn paarden staan in de winter aan huis. In de zomer gaan ze naar een ander weiland.
Gisteren ben ik daarheen gefietst om de draden te controleren. Ik ben de wei doorgelopen en die staat dus helemaal vol met jacobskruid! De paardjes staan nu al 4 zomers op dit weiland en nooit heeft er jacobskruid gestaan, was altijd een mooie wei. Balen dus! Wat is de beste manier om deze rotplanten te bestrijden?

Grobegni

Re: HELP! Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:00

Uitgraven, daar heb je van die handige vorken voor. Heel consequent volhouden, dan wordt het met de jaren steeds minder! En het afval niet in de groene bak gooien, dan komt het zaad weer terug in het ecosysteem...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:18

idd uitgraven! Even een dagje ertegen aan dus.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:22

idd uitgraven is de beste optie :j
en daarna evt. de gaten met gif spuiten zodat je zeker weet dat het niet meer terug komt :j

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:26

Jacobs Kruiskruid groeit niet op rijke grond. Dus als je alles hebt uitgestoken kunstmest erop.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:27

Dat uitgraven moet je behoorlijk ruim doen, want anders groeien er uit de wortelrestjes van een plant die je uitgegraven hebt zomaar een dozijn nieuwe en ben je aan het dweilen met de kraan open.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:30

En ook niet uitgraven als er al zaadjes aan hangen :o
Wel een heel vervelend probleem indd.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:11

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben vanmiddag bezig geweest met uitgraven.
De eerste 2 gedeeltes van de wei zijn nu zoals het ernaar uitziet jacobskruidvrij, nu de andere 3 gedeeltes nog....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:14

tessa_brian schreef:
Mijn paarden staan in de winter aan huis. In de zomer gaan ze naar een ander weiland.
Gisteren ben ik daarheen gefietst om de draden te controleren. Ik ben de wei doorgelopen en die staat dus helemaal vol met jacobskruid! De paardjes staan nu al 4 zomers op dit weiland en nooit heeft er jacobskruid gestaan, was altijd een mooie wei. Balen dus! Wat is de beste manier om deze rotplanten te bestrijden?

Weet je zeker dat het Jakobskruiskruid is? Nu zijn er wel rozetten maar de planten bloeien nog niet. Kun je een foto neerzetten van de plant?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:27

Ik zal morgen wel een foto maken. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het jacobskruid is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:00

Als het echt veel Jakobskruiskruid is dan zou ik eerder laten spuiten door de loonwerker. Als het maar een enkel plantje is kan ruim uitsteken een optie zijn ( een ragfork is te smal en te kort!), door uitsteken kun je een uitstekend plekje creëren voor nieuwe plantjes omdat de bodem verstoord wordt, erg vaak liggen er zaden onder de oppervlakte die je aan de oppervlakte brengt en dan kunnen gaan kiemen, ook kan er uit een wortelrestje een nieuw plantje komen, een restje van een cm is voldoende. Aan iedere methode zitten voor en nadelen.
Als je kiets voor uitsteken is het een goed idee om de open plekjes te bedekken met oud hooi en wat mest ( mulchen) zodat in ieder geval het licht weg wordt genomen voor de zaden die aan de oppervlakte kunnen komen en kunnen gaan kiemen.
Is het nog gelukt om foto s te maken?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:51

@ EstherHegt bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee!
Is nog niet gelukt om foto's te maken helaas. Mijn broertje is weg en die heeft mijn camera mee. Zodra ik de camera weer heb maak ik foto's.