hoe laten wennen aan weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisah99

hoe laten wennen aan weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:15

Ik krijg over twee weken mijn NRPS Merrie.
Ze staat nu elke dag 1 uur in de paddock.
Bij mij op stal heeft ze weidegang voor de hele dag.
Nu vraag ik mij af, hoe moet ik haar daar aan laten wennen,
moet ik dekens kopen enz? Zoja, wat voor deken?
Ze heeft nu altijd wel een deken op, ook op stal.
Groetjes

Thor85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:48

Ikzelf zou beginnen met een kwartiertje weidegang (met gras) en de rest eventueel in de paddock.
Steeds met ongeveer 10 minuten uitbreiden en dan als ze niet meer reageerd op gras (ze kan misschien wat diarree krijgen) dan kan ze heel de dag op het gras.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:51

voordat ik mijn paarden op gras zet (ik begin met een uurtje en dat twee dagen, dat twee dagen twee uurtjes en zo opbouwen) geef ik mijn paarden hun krachtvoer, wortels en zorg dat ze hun hooi hebben opgegeten. Op die manier hebben ze al een volle buik en eten ze niet om de honger te stillen, maar omdat ze het lekker vinden.
Je moet wel oppassen omdat dit het tijdstip in het jaar s dat gras super voedzaam is omdat het net begint te groeien, dus hoog in eiwitten enzo. Voor de rest sluit ik me geheel aan bij bovenstaand bericht.

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:24

Thor85 schreef:
Ikzelf zou beginnen met een kwartiertje weidegang (met gras) en de rest eventueel in de paddock.
Steeds met ongeveer 10 minuten uitbreiden en dan als ze niet meer reageerd op gras (ze kan misschien wat diarree krijgen) dan kan ze heel de dag op het gras.

:j :))

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:18

Een kwartier lijkt me ook weer wat overdreven. Bij ons gingen ze na de winter zo vanuit de stal gewoon het land op, dag en nacht, en dat was nooit een probleem.
Maar ik zou anders beginnen met 2 uur buiten en dat steeds iets meer opbouwen met bv. 2 uur per week, als je het voorzichtig aan wilt doen.

MaritB

Re: hoe laten wennen aan weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:00

Ik zou beginnen met een uurtje en dan om de 3 dagen een half uur de bij.. als ze eenmaal op 5 uur zitten kan ze daarna wel een uur dr bij.. kijk ook even hoe je merrie reageert let even op de ontlasting enzo

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:34

ik zou beginnen met 1 uur en na 3 dagen een uur erbij en dan weer na 3 dagen een uurtje langer enzovoort.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:43

Het ligt ook aan het land. Bij een schraal land kan het wat langer.
Maar zelf zou ik beginnen met een uur. Na 2 dagen 2uur en dan steeds per 2 dagen opbouwen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:47

Ik zou zelf even heel voorzichtig beginnen. Sommige paarden zijn erg gevoelig en dan kun je het maar beter heel rustig opbouwen. Mijn eigen paard stond van de week weer met koliek, nadat ze er een paar meter gras bij had gekregen. Ik weet dat er ook zat paarden zijn die je zo het land op kan gooien, maar bouw het voorzichtig op en houd haar in het begin vooral goed in de gaten. Succes! En wel heel fijn voor je paard trouwens, dat hij lekker de wei op kan!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:53

AnnemiekvM schreef:
Het ligt ook aan het land. Bij een schraal land kan het wat langer.
Maar zelf zou ik beginnen met een uur. Na 2 dagen 2uur en dan steeds per 2 dagen opbouwen.

Schrale wei is slechter dan vette wei.
Schraal houd in dat het gras veel moeite moet doen om te groeien en dat houd in meer fuctaan erin.
Maar bij een redelijke wei en een paard zonder wei gebreken (zoals hoefbevangen in het verleden).
Kan je ze makelijk de eerste dagen 2uur per dag en dan op bouwen met een uurtje om de zoveel dagen erbij

Dekens?? wat voor deken ligt er op en hoe dik is die dan wel niet.
Mijn Tinker is deze winter 2x geschoren en staat nu gewoon zonder deken buiten.
Bij veel regen heeft ze een ongevoerde regendeken op

Wieteke3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:59

Wij beginnen nu met de paarden elke dag 10 min op het land te doen aan de hand en dan dag erna steeds wat langer.
Qua deken kan hij gewoon zonder staan, tenzij het heel erg regent, dan zou ik een ongevoerde of dungevoerde regendeken opdoen.
Succes!

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:10

eerst inderdaad korte momenten, daarna kan langer. ik zou een opbou periode van 2 weken doen, en de eerste dagbeginnen met een half uur a uur, afhankelijk van de hoogte van het gras
omdat de paarden genoeg kunnen bewegen is inderdaad een deken niet nodig tenzij erg slecht weer.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:07

original_ schreef:
ik zou beginnen met 1 uur en na 3 dagen een uur erbij en dan weer na 3 dagen een uurtje langer enzovoort.

Zo heeft mijn DA het ook geadviseerd.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 06:26

Mijn paardje staat inmiddels weer een aantal uren per dag op de weide, wel afhankelijk van het weer. T lijkt mij zaak dat er inderdaad opgebouwd word dus elke keer wat langer, goed opletten hoe je paard reageerd. hoe snel het went is zeer afhankelijk van je paard dus goed opletten. IVM diaree, koliek, hoefbevangheid. Ieder paard reageerd anders.

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:41

gewoon telkens opbouwen ??
dat doen ze bij ons ook (:
en gewoon kijken hoe het met je paard gaat ?

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:49

opbouwen en stripbegrazing

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:56

die van mij staan al weer een week op gras, heb ze elke dag een klein stukje gras bij de bak erbij gegeven, uitgerekend wat ze in een uurtje of twee per paard op konden en dat x3 en dus met zn drieen erop gezet. hebben hooi in de bak, prop ze eerst vol aan krachtvoer en wortels en dan, op het gras... gaat goed, geen diaree, buikpijn of wat dan ook, hebben aan het einde van de dag nog net zoveel zin in hun krachtvoer als anders. Ze eten zelfs eerst het hooi wat op en dan pas gras.
Elke dag geef ik ze een stukje gras erbij, het staat redelijk hoog, dus ze hebben genoeg te grazen.
Maar ik houd hun dagelijkste routine erg aan en denk dat daarom het gras gewoon als lekkernij naarbinnen gaat en niet als voeding.