Hallo, Mijn pony (Shanna) was altijd boos als ik het (oude)zadel erop lag. Wij konden niet goed zien dat ze wondjes op de rug/ schoft had. Het zat onder de vacht... Wij kwamen bij de zadelmaker en ze zei dat het zadel te breed was voor de pony.. Ook raakte hij net het schoft aan. (Mijn vorige instuctrice zei dat het zadel wel goed lag.) Ze was altijd ook boos naar de galop ,dus komt dat ook door het zadel. Nu is ze nog boos maar ze 'denkt' dat het zeer doet maar het is al minder erg..
'Ik heb nu een nieuw dressuurzadel dat helemaal goed ligt. Alleen is ze nog boos met het winterdeken dat ze snachts op heeft.. Ik smeerde er uierzalf op. En nu doe ik er vaseline op. Maar wat kan ik nog meer doen? Is er misschien een zalf speciaal voor paarden die nog beter help? Of misschien andere oplossingen...
Groetjes Thessa
floorxkid
Geplaatst: 06-05-10 15:37
Wat voor dekje heb je er onder? Of zit er niets onder?
Er niks op doen. Even bloot laten dus. Zo kan het rustig herstellen en zal het later beter gaan.
floorxkid
Geplaatst: 06-05-10 18:29
S__L schreef:
Er niks op doen. Even bloot laten dus. Zo kan het rustig herstellen en zal het later beter gaan.
Idd of een dunner dekje onder doen
_Bitje_
Geplaatst: 06-05-10 21:13
S__L schreef:
ga ik in mee. laat het 'wondje' eerst genezen
amber_1993
Geplaatst: 07-05-10 16:42
Wij hebben er een bontje op genaait en dat werkt er goed. Verder eerst even bloot laten tot het goed genezen is en dan het bontje erop (als je dat zou willen). Anders begin je natuurlijk weer van voor af aan als je die deken er weer op legt.
Ik heb het idee dat vaseline idd niet heel goed helpt er kan geen lucht meer bij de wond komen. Daarom smeer ik nu zo nu en dan uierzalf.
Cowgirl
Geplaatst: 08-05-10 08:56
Helemaal niks meer op smeren en deken aflaten. Die deken drukt toch nog zeker 10 uur per dag op de zere plek. Wonden genezen het beste in de open buiten lucht. Tot het mooi genezen is niet rijden.
laResidence
Geplaatst: 08-05-10 09:01
Hebben hier na het zelfde probleem (alleen geen wondjes) van de osteopaat instructie gekregen om haar 6 weken zonder zadel te laten. Wel weidegang en longeren, vooral gericht om de voorhand soepel te houden.
original_
Geplaatst: 08-05-10 19:31
eerst even niet rijden tot het wontje weg is en als je daarna gaat rijden met dikke dekjes en een bontje of gelpad.
zadel moet echt goed liggen. ik zou nu wachten tot het over is en dan terug pas weer gaan rijden.
beantsje
Geplaatst: 13-05-10 11:18
Het wondje moet goed genezen. Niet eerder gaan rijden dan dat het helemaal genezen is! Als je pech hebt (zoals ik had een paar jaar geleden) onstaan er bindweefselbobbeltjes. In dat geval moet je de DA erbij halen en krijg je een cortisonenkuur. Na een week of 6 daarna was het genezen en kon ik weer rijden.
En dan het 'boos zijn' Kort geleden paste mijn zadel ineens niet meer en drukte de rug weg in galop en de keer daarna ook in draf. Het raakte net de schoft. Na 3 x rug wegdrukken was ik er achter en ben ik gestopt met rijden met dit zadel. er waren nog geen pijnlijke plekken. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik nu een nieuw zadel. Steeds bij het aandraven drukte ze ook met haar nieuwe zadel nog even kort de rug weg, uit een soort zelfbescherming denk ik. Ik kon het wel steeds vrij snel herstellen. Na 2 weken was het vertrouwen bij haar terug en was dat helemaal over. Moraal van het verhaal; het vertrouwen van een paard is snel beschadigd.