paard vangen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

paard vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:12

hallo allemaal,

ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen..
Mijn paard laat zich namelijk niet meer vangen in de wei,
krijg haar alleen te pakken als ze alleen staat of als ik de rest binnen haal.
Ze komt ook niet naar eten en achterna lopen of opjagen heeft ook geen zin.
Heb een keer een uur lopen opjagen, toen kwam ze uiteindelijk wel,
maar dit is natuurlijk geen oplossing :(
Het enige wat lukt is door haar in te sluiten met een longeerlijn in een hoek
met zijn tweeen, maar ben vaak alleen.
Eerst kon ik haar wel gewoon vangen, maar nu moet ik dus heel vroeg
komen voordat ze buiten gaan of laat zodat ik ze binnen kan doen.
En binnen laten staan vind ik ook echt geen optie.
Heeft iemand misschien een tip?

gr nikki

Atalanta

Re: paard vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:28

Ik weet niet of het voor jou werkt, maar ik heb ooit paarden moeten vangen uit een kudde van bijna 40 in een enorm weiland, waarvan de meeste schuw waren voor mensen. wat ik dan deed was erheen lopen, het paard liep dan weg, en ik liep er achteraan. ging het paard draven dan ging ik ook harder lopen en ging het langzamer dan ging ik ook langzamer. ik volgde het ook steeds van richting. zo bleef ik steeds op ongeveer dezelfde afstand evenwijdig aan het paard lopen. vroeg of laat werden ze dan nieuwsgierig en bleven ze staan en kon ik ze pakken. bij het ene paard was dat na 5 minuten en bij het andere na een half uur, maar uiteindelijk kreeg ik ze altijd wel te pakken op die manier. en dan kregen ze wat lekkers en meestal ging het de keer daarna dan ook sneller.
ik zou je zeker ook aanraden om ook af en toe gewoon "zomaar" het weiland in te lopen, je paard wat te geven (tegen dat je haar kan benaderen) en dan weer weg te gaan. dus dat je haar niet altijd uit de wei haalt als je komt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:33

Wat hierboven word verteld is zeker een hele goede om te doen. Heeft ook iets weg van Monty Roberts. Zoals hij ook in zijn boek schrijft: je moet een paard niet vangen, een paard moet jou vangen.

Als ze eenmaal nieuwsschierig worden dan komen ze wel op je af.

Als mijn verzorgpaard van mij weg loopt dan jaag ik m juist nog meer weg en loop ik ook weg. Ga ik wel eventjes iets anders doen, bijvoorbeeld mesten. Daarna komt hij uit zichzelf of als ik daarna naar hem toe kom, komt hij ook op mij af....

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:48

die manier van op evenwijdige afstand lopen enz,
werkt helaas niet.. heb ik al meerdere keren geprobeert.
maar dan gaat ze gewoon kei hard lopen racen en ik heb ook al geprobeert om gewoon af en toe de wei in te komen, maar ze komt gewoon niet dus kan ik haar ook niks lekkers geven en weer weggaan.
Ook van het even iets anders doen helpt niet, volgens mij speelt ze gewoon een spelletje, maarja het begint wel vervelend te worden ;)
maar toch bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:10

komen de anderen wel naar je als je wat lekkers mee hebt?
Het kan gevaarlijk zijn in een grote groep omdat ze dan voernijd kunnen krijgen of te dicht om je heen gaan drommen, maar hier werkt het wel eens juist eerst de anderen wat lekkers te geven zodat je de interesse wekt van je eigen paard en ze zelf ook wel wat lekkers wil komen halen, en haar dan ook wat lekkers te geven. Als dat werkt kun je bezig gaan met dus regelmatig in de wei bij haar komen en slechts af en toe haar er uit halen.

Het makkelijkst is dan de eerste tijd vooral te komen rijden/verzorgen als alle paarden op stal komen. Dan heb je geen stress van niet kunnen pakken en je paard voelt zich ook niet door je opgejaagd. In grote weilanden werkt dat Monty Roberts verhaal minder goed en snel dan in kleine stukjes omdat het paard veel sneller aan de andere kant is en jij dus veel langer aan het lopen bent dan zij en jij eerder moe zult zijn ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:12

Stoppen als ze wegloopt. Wacht tot ze zelf weer gestopt is en probeer het opnieuw. Probeer iedere keer een stapje verder in haar buurt te gaan. Het kan wel even duren voordat je haar hebt.

Wat je ook kan doen is het andere paard wat wel blijft staan lekker veel aandacht geven. En probeer het daarna nog een keer.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:31

andere paarden aandacht geven helpt ook niet, ze weet het gewoon. Ook als ik haar achterna loop en ik stop en zijn stopt ook dan gaat ze gewoon eten en zodra ik het weer probeer rent ze weer weg. En ze is gewoon ook niet zo geïnteresseerd in eten.
Ze staat met nog 2 andere paarden op een niet zon grote wei, maar ze vindt het ook helemaal niet erg om te rennen en dat houdt ze dus uren vol en echt nieuwschierig is ze ook niet.
Ik kom nu ook meestal laat naar stal zodat ik ze allemaal binnen kan halen, maar als ik een keer vroeg uit ben wil ik gewoon mijn p[aard uit de wei kunnen halen ;)
bedankt voor jullie tips, maar het meeste heb ik al geprobeerd en zonder succes helaas :(

Thor85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:32

Ik lees hier toch wel even mee, ik heb hetzelfde probleem (niet met eigen paard)
Ook al vanalles geprobeerd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:33

Maar je loopt achter haar? Ja dan drijf je haar en zal ze inderdaad weglopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:38

Kun je niet (in overleg met de manegehouder) een soort sluis creeëren waar je haar in kunt jagen?
Dat doe ik met een pony die nijdig word van steeds voer geven, maar anders een gigantisch weiland heeft om weg te rennen.
Als ze zich niet wil laten vangen jaag ik haar daar in (probeer iets met een trechtervorm te maken) en dan kan ik haar pakken omdat ze dan nergenst meer heen kan. Op die manier is het geen leuk spelletje meer en kan ik haar meestal gewoon meteen uit de wei halen. :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:50

nee ik loop naast haar :P
doe het volgens monty robert zeg maar.
Is me een keer gelukt, maar dat heeft ze ook weer door en dus komt ze dan ook niet meer.
ik heb ook al een keer een stuk afgezet en toen was ze er ook in gelopen, maar daarna wist ze dat en liep ze ook niet meer naar dat stukje dus ook dit helpt niet :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:52

Echt niet? Ook niet als het een soort trechtervorm is? Met een longerzweep krijg ik het altijd wel voor elkaar.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:57

Miss_Malfoy schreef:
Echt niet? Ook niet als het een soort trechtervorm is? Met een longerzweep krijg ik het altijd wel voor elkaar.

nee het lukt echt niet,
maar ze rent ook zo door je heen, als je haar in een hoek hebt gedreven ofzo.
kan het nog wel een keer proberen, maar denk niet dat het werkt.
Toch bedankt voor de tip ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:01

kan je haar niet insluisen? als je in een hoek een stuk schrikdraad aan je bestaande omheining maakt, en vanuit de hoek de hoek dicht sluiten zegmaar

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:25

karev schreef:
kan je haar niet insluisen? als je in een hoek een stuk schrikdraad aan je bestaande omheining maakt, en vanuit de hoek de hoek dicht sluiten zegmaar

dit is een beetje hetzelfde als hierboven ;)
ze heeft door dat ze dan ingesloten wordt, dus loopt ze niet meer daar naartoe :P
ze is iets te slim af en toe :o

annejanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:48

als je 1 paard weet te lokken zal de andere wel volgen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:28

Nou dan zou ik toch zeggen: zoek de oorzaak..... Waarom wil je ze niet met je mee?? Heb je daar al eens duidelijk over nagedacht??

Heb je ook wel gewoon eens een stoel gepakt en gewoon midden in de wei gaan zitten voor een paar uur??

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:59

Zo zal het nooit lukken.
Je moet het gewoon helemaal anders gaan doen.
Haar verrassen, haar anders benaderen.
Het is gewoon een slimme dame die graag geprikkeld wordt.
De tips die hier boven staan daar kun je echt wel wat mee.
Heb geduld en wil de eerste keer niet teveel van haar maar wel de baas zijn. Ga haar rustig benaderen, ze zal dan weg lopen of rennen maar jij blijft haar volgen, lekker op je gemak. Maar loop recht en trots.
Borst vooruit en wees trots op jezelf. Geen gemaar maar doen!
Lekker wandelen... evt een touw in je hand maar die gebruik je niet naar haar toe ja kan wel evt rondjes draaien langs je lichaam af.
Blijf haar volgen laat haar maar rennen maar eis je plek op. Als ze ergens staat ga jij daar weer staan langzaam aan gaat ze naar je kijken. Ze zal zich verbazen over het feit dat je anders bent en doet. Ze zal steeds minder snel wegrennen. Als dan haar aandacht op jou gericht is ga je haar weer benaderen. Als ze twijfelt (let op hoofdhouding en orenspel) dan doe je een stap terug, meestal kan je dan wel na een paar keer haar benaderen (vaak doen ze hun hoofd laag) en geef je haar een snoepje en evt een krabbel op haar schoft. Dan ga je weer. Dag paard tot de volgende keer. :evaw:
Herhaal dit misschien een paar keer per dag anders 1 maal per dag. Ik neem aan dat ze al een halster aan heeft dus uiteindelijk klik je haar aan. Het kan zijn dat dit pas na enkele dagen kan maar misshien ook al de tweede keer. Dat ligt aan het paard en vooral aan jou.
Iig klik haar aan neem haar mee borstel haar even en zet haar dan weer terug.
De volgende keer lekker rijden en de keer daarop weer alleen borstelen etc. Wissel af, verras haar met af en toe een snoepje, knuffel, krabbel (dat wat ze lekker vindt) ik weet bijna zeker dat je, binnen max een week, haar gewoon kan pakken. Maar jij moet veranderen niet het paard.
Succes +:)+ je kan het wel hoor als je maar wil ;)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:07

Tamadine schreef:
Nou dan zou ik toch zeggen: zoek de oorzaak..... Waarom wil je ze niet met je mee?? Heb je daar al eens duidelijk over nagedacht??

Heb je ook wel gewoon eens een stoel gepakt en gewoon midden in de wei gaan zitten voor een paar uur??

oorzaak zou ik echt niet weten,
nouja ze wil gewoon bij de paarden blijven,
want als ikz e naar binnen haal of ze staat alleen komt ze wel :P

@Myrddin
bedankt voor je beschrijving ik zal het eens proberen,
maar zoals ik al zei heeft het volgen niet zon zin.
Maar sta er zeker voor open, dus ga het nog een keer proberen, bedankt ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:34

Op de wei heb ik ook eens zo'n grapje gehad met m'n bijrijdpaard, die rende ook steeds weg..kon zomaar een 10-15 min duren voor k hem te pakken had, en dan me gewoon heel dicht in de buurt laten komen en dan als ik hem bijna had wegsprinten.
Nou dat was ik na een paar keer ook goed beu.
Dus ik met een (lange of longeer-)zweep de wei in, naar 'm toe gegaan om 'm te pakken, flikte hij het weer....nou daar heeft ie geweten ook.
Ik heb 'm gelijk opgejaagd door de wei en 'm maar laten lopen...iedere keer als hij ff langzamer wilde gaan, hoppaa gelijk weer opjagen.
Ik dacht als je wil lopen kan dat geregeld worden hoor. En 't was zomer dus lekker warm en hij lopen.
Op een gegeven moment rende hij steeds langs de waterbak om daar te gaan stoppen, ik dacht 'ja jij bent leuk, ik mag je niet pakken maar wel ff pauzeren om te drinken zeker? Nou echt niet!' En hoppakee, ik gelijk weer achter 'm aan.

Ik heb 'm denk ik 20 min. vol aan't werk gezet en toen kon ik 'm zo pakken en hij heeft het sindsdien noooit meer gedaan.

Succes!!

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:39

ashley1 schreef:
Op de wei heb ik ook eens zo'n grapje gehad met m'n bijrijdpaard, die rende ook steeds weg..kon zomaar een 10-15 min duren voor k hem te pakken had, en dan me gewoon heel dicht in de buurt laten komen en dan als ik hem bijna had wegsprinten.
Nou dat was ik na een paar keer ook goed beu.
Dus ik met een (lange of longeer-)zweep de wei in, naar 'm toe gegaan om 'm te pakken, flikte hij het weer....nou daar heeft ie geweten ook.
Ik heb 'm gelijk opgejaagd door de wei en 'm maar laten lopen...iedere keer als hij ff langzamer wilde gaan, hoppaa gelijk weer opjagen.
Ik dacht als je wil lopen kan dat geregeld worden hoor. En 't was zomer dus lekker warm en hij lopen.
Op een gegeven moment rende hij steeds langs de waterbak om daar te gaan stoppen, ik dacht 'ja jij bent leuk, ik mag je niet pakken maar wel ff pauzeren om te drinken zeker? Nou echt niet!' En hoppakee, ik gelijk weer achter 'm aan.

Ik heb 'm denk ik 20 min. vol aan't werk gezet en toen kon ik 'm zo pakken en hij heeft het sindsdien noooit meer gedaan.

Succes!!

dit dacht ik dus ook, dus heb haar een uur opgejaagd en toen stond ze uit eindelijk stil,
maar de volgende dag weer gewoon wegrennen..
en heb ook geen tijd om haar elke keer een uur lang op te jagen eerst

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:46

Als mijn paard wegloopt of rent jaag ik haar ook weg. Gaat ze stilstaan jaag ik haar van die plek weg, na een paar keer geeft ze zich meestal wel over. Als ik dan van achter uit de wei kom loop ik naar mn kast (staat voor) staat ze me een beetje schaapachtig aan te kijken, maar komt me uiteindelijk achter na. Nieuwsgierig als ze is komt ze bij me en kan ik zo haar halster om doen. Zo niet probeer ik het een paar minuten later weer.
Ligt een beetje aan de situatie, als ze al voorin staat probeer ik een vriendelijke en rustige houding aan te nemen en stap zo op haar af. Blijf op een meter of 3 staan, als ze wilt komen doe ik 1 of 2stapje(s) naar achter en dan komt ze ook gewoon naar me toe. Zo niet, probeer ik het ook weer een paar minuten later :)
Gek beest. gelukkig doet ze het niet zo vaak meer, ze weet wel hoe laat het dan is :')

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:33

wat ik doe is iig niet opjagen, wel als het paard wegdraait bijv dan proberen iets voor zijn hoofd te komen zodat ie terugdraait, na een paar keer links-rechts blijven ze dan vaak wel staan. het is moeilijk uit te leggen zo op een forum maar bij mij werkte het bijna altijd ook in een weide van meerdere hectaren. en ja, je wordt er wel moe van soms... bij 1 paard werkte het niet, die liet me wel dichtbij komen maar draaide dan op het laatste moment haar kont naar me toe. die heb dan uiteindelijk zo ver gekregen door wortels in haar richting te gooien en dan langzaam steeds dichterbij te komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:05

94ninitjuh94 schreef:
Tamadine schreef:

oorzaak zou ik echt niet weten,
nouja ze wil gewoon bij de paarden blijven,
want als ikz e naar binnen haal of ze staat alleen komt ze wel :P

Zij ziet er dus geen voordeel in om zich te laten vangen als ze in de wei loopt. Dan zou ik toch eens gaan nadenken hoe je je relatie wat kunt verbeteren zodat het voor haar wel aantrekkelijk is om met jou mee te gaan.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:45

[/quote]
Zij ziet er dus geen voordeel in om zich te laten vangen als ze in de wei loopt. Dan zou ik toch eens gaan nadenken hoe je je relatie wat kunt verbeteren zodat het voor haar wel aantrekkelijk is om met jou mee te gaan.[/quote]

ze loopt gewoon graag buiten en zoals ik al eerder heb gezegd doet ze dit alleen als ze bij de 2 andere merries staat,
als ze alleen staat komt ze namelijk wel.
En het is gewoon echt een spelletje want hiervoor kwam ze altijd wel ;)