veilige binnenbak verruilen voor alleen buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skippy94

veilige binnenbak verruilen voor alleen buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 07:44

Hoi,

Ik zit met een dilemma.
Mijn paard is van zichzelf behoorlijk schrikkerig, ik rijd erg graag in de buitenbak en met goed weer gaat dat best, maar zodra er wat wind staat is hij haast niet te rijden, zo schrikkerig en vlug is hij dan.
Ik sta nu op een stal met binnenbak maar het is elke dag 20 km rijden met de auto, dus 40 km per dag.

Ik overweeg om hem dichterbij huis te halen,(1,5 km van mijn huis) maar dan heb ik alleen een buitenbak.
Overigens wel een hele goede, waar je ook in mag longeren, en heb een trailer, dus als het nodig is kan ik naar een binnenbak toe rijden.
Ik vindt het echt doodeng of ik wel de goede beslissing neem met alleen een buitenbak, verschillende zeggen het wendt vanzelf, wat denken jullie?
Het scheelt mij wel 100 euro per maand aan benzinekosten.

kohtje

Re: veilige binnenbak verruilen voor alleen buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:46

Ik zou het proberen,scheeld een hoop geld en tijd.
Denk inderdaad dat het vanzelf went en hij minder schrikkerig wordt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:49

Mijn ervaring is juist dat als paarden beter overzicht hebben, ze minder snel schrikken. Buiten kunnen ze de omgeving overzien, kunnen zien waar bepaalde geluiden vandaan komen en worden daarom minder snel gespannen. En geef jezelf de tijd, desnoods longeer je hem de eerste tijd elke keer voor je gaat rijden even tot hij zich ontspant en ga je er dan pas op, dat kan al veel schelen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:52

Mindfields schreef:
Mijn ervaring is juist dat als paarden beter overzicht hebben, ze minder snel schrikken.

Ik ervaar dat niet zo. Maar ben desondanks toch heel blij met alleen een buitenbak. Ja, t paard heeft periodes dat hij overal naar aan het gluren is maar over het algemeen gaat het goed. Het went echt! :j Na 4 jaar binnenbak heb ik nu al weer 1,5 jaar alleen een buitenbak en ik vind het echt prima. Moet het wel een goede bodem zijn natuurlijk. :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:52

Kijk als je hem op 1,5 bij je vandaan hebt staan kun je er naar mijn idee vaker naar toe?
Meer beweging is minder schrikken???

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:56

Bekend verhaal. Ben dan niet van een veilige binnenbak gekomen maar had wel een hittepetit die van alles schrok. Nu een nieuwe stalling, met leuke speeltuin naast de buitenbak. Met trampoline, schommels, glijbaan al met al alles eng natuurlijk.
Paard kreeg de eerste keren bijna een hartverzakking door het gespring op de tramoline, ging rennen en was geen houden meer aan. Nu staan we er iets meer als een jaar en paard is niets meer anders gewend. Doet geen rare passen meer en vind alles prima.
Een goede gewenning periode doet wonderen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:57

Ik ga met mondfields mee. Daarnaast wennen ze aan de buitenbakomgevibg. Laat je paard eerst de bak verkennen, zet hem er los neer. Dan wat grondwerk en dan verwacht ik dat het wel goed komt :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:00

Wat zijn nog meer de voordelen van deze stal?

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 08:00

Dank voor jullie reakties!

Dat longeren zat ik idd. ook al aan te denken.

Meer overzicht buiten, dacht ik ook, maarre in de binnenbak kan er een bom ontploffen en reageert hij amper, terwijl een beetje wind buiten reden geeft tot vliegenvlug overal wegspringen, waardoor je haast niet aan trainen toe komt.

Maar misschien went het inderdaad, vindt de beslissing erg moeilijk

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 08:04

Ahum, losgooien in deze bak valt niet mee, de omheinig zijn lage witte hekjes als een wedstrijdring.

Verder is de verzorging en buiten lopen prima, net zo fijn als op die andere stal, het gaat puur om het missen van de binnenbak.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:06

Voor E100 per maand zou ik die binnenbak mooi links laten liggen, als het slechter weer wordt in de winter kun jij uitwijken naar een binnenbak zeg je, prima toch?
Dan zou ik mooi kiezen voor de buitenbak, je paard went waarschijnlijk steeds meer en zoniet dan doe je die dag toch iets anders zoals longeren?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:07

Ik ga dezelfde stap nemen over 2.5 week.
Ik sta nu op een stal met binnen en buitenbak, maar Silence gaat naar een stal met enkel buitenbak.
Waarom we dat gedaan hebben? het heeft meerdere redenen, maar ook hij is heel schrikachtig en dit is vooral zo in binnenbakken. Waar we nu staan is de buitenbak vaak niet te gebruiken waardoor we toch gebonden zijn aan de binnenbak.
Dus met enkel een vaste buitenbak hoop ik voor hem juist wat meer rust te creëren.
En daarnaast ligt de nieuwe stal op enkele meters van het bos, waardoor ik hem ook die afwisseling kan gaan bieden.
Buitenrijden vinden we beide super en dat was voor mij dus ook een groot pluspunt. En hij komt er ook veel meer buiten.
Voor ons lijkt het dus enkel voordelen te hebben en ik hoop dat dat ook werkelijkheid gaat worden.
En inderdaad niet te spreken over het geld dat je bespaart ;)
Laatst bijgewerkt door Silence op 05-05-10 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:17

je gaat nu het goede seizoen in om de overstap te maken. Er is beduidend minder wind en slecht weer met de zomer voor de boeg. Dit geeft jullie de tijd om te wennen aan het rijden en trainen in een buitenbaan.
Ik heb zo'n schrikachtige onder mijn kont en in de wintermaanden longeer ik hem. Niet alleen om hem te laten ontspannen, maar ook om hem onbelast warm te laten draaien.

Ik zou niets anders meer willen dan een buitenbaan, de keren dat ik afgelopen jaar ben natgeregend zijn op 1 hand te tellen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:24

Zelfde geld voor mij. Na altijd gewend te zijn een binnenbak tot m'n keuze te hebbe, verhuisd naar stal met alleen buitenbak. Ik vind het heerlijk, en idd, ben eigenlijk nooit echt verregend. Mijn voordeel was dat hij op de stalling met buitenbak hele jaar door naar buiten kon, bij die met binnennbak niet.

Succes! Komt vast goed!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:49

Die van mij vinden met onstuimig weer een binnenbak juist enger ;)
Die trillende platen en takken die tegen de damwanden aan tikken, het kraken en steunen in de wind, het geluid van spoelende regen kletterend op het dak...

Mijn ervaring is dat paarden die gewend zijn met weer en wind buiten te rijden wel kunnen reageren op dat weer, maar dat minder heftig doen dan paarden die bij elke drup of elk zuchtje wind harder dan windkracht 4 binnen blijven. Veel buiten lopen in paddock en weide het hele jaar door in weer en wind draagt daar ook positief aan bij.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:25

Ik zou lekker voor die stal bij je huis gaan. Het scheelt je een hoop tijd en geld... en zoals hierboven ook al stond, gewoon rustig de tijd nemen om je paardje aan de buitenbak te laten wennen! ik denk dat het dan helemaal goed moet gaan komen! succes met je beslissing!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:16

skippy94 schreef:
Ahum, losgooien in deze bak valt niet mee, de omheinig zijn lage witte hekjes als een wedstrijdring.

Verder is de verzorging en buiten lopen prima, net zo fijn als op die andere stal, het gaat puur om het missen van de binnenbak.

Geeft loswerken wel een heel andere dimensie e uitdaging :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:07

Hij zal er vanzelf wel aan wennen als je dagelijks buiten moet rijden!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:09

Is hij niet juist ook schrikkerig omdat hij weinig in de buitenbak loopt? Ik zie dat bij manegepaarden ook gebeuren na de winter, de eerste week vinden ze alles eng, maar als ze elke dag in de buitenbak lopen, gaat het vanzelf over. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:12

Rij je weleens buiten? Bos? Hoe meer je paard ziet hoe makkelijker die zal worden buiten! Wij hebben ook een binnenbak maar probeer ook zoveel mogelijk buiten te rijden..bedenk je wel dat je je binnenbak heel erg gaat missen met die strenge winter van afgelopen jaar :=

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:15

Ik zou het doen.

Het zal in het begin misschien een foute beslissing lijken, maar het zal voor hem goed zijn om van zijn schrikkerigeheid af te komen.

Van te voren lekker longeren en zo steeds meer vertrouwen opbouwen. Ieder paard moet gewoon in een buitenbak gereden kunnen worden.

Anders denk ik dat je toch aan de slag moet met een goede instructeur die jullie op weg helpt om een betere band met je paard op te bouwen. Waarschijnlijk test hij je gewoon en speelt hij een spel met je.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:25

Ik zou het ook doen.
Ik heb gelukkig dit probleem niet, die van mijn vind alles best.
Maar thuis heb ik alleen een buitenbak en het bevalt me prima! Ook met regen :j
Als ik nu buiten ga rijden en het regent is mijn paard net zo vrolijk als anders terwijl paard van mijn vriendin
(altijd binnenbak met slecht weer) gaat lopen vervelen omdat hij die regen niks vind.
Die 100 euro is dan ook weer mooi mee genomen mits je natuurlijk hetzelfde of minder aan stallingskosten gaat betalen.
Ben je al eens wezen kijken bij die nieuwe stalling bij jou in de buurt? Wat zei je gevoel daarbij.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:29

Die keus lijkt me niet zo moeilijk, je paard is wrs binnen een paar weken gewend als ie altijd buiten gereden wordt. En anders gewoon eerst lekker longeren voordat je erop gaat.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:30

Ik heb het gedaan! Was elke dag 40 minuten enkele reis kwijt plus 100 euro benzine kosten plus 90 euro pontkosten. Tel daarbij op dat ook de stal 90 euro per maand duurder was dan wat ik nu kwijt ben en het plaatje is rond!

Ik heb het niet gedaan voor het geld maar puur voor de tijd, dat heen en weer rijden werd ik helemaal gek van! Het enige wat ik misschien anders had moeten doen, was het tijdstip van verhuizen, ik ben namelijk op 30 december verhuisd! Juist ja precies in de sneeuw etc.

Ok, dan is het dus behelpen maar ik heb ook de beschikkign over een auto en trailer en kon een maandabonnement op een binnenbak nemen voor 30 euro per maand. Dat heb ik twee maanden gedaan.

Nu is het ideaal, hij staat er beter bij, krijgt meer aandacht van mij omdat ik meer tijd heb, rij zalig in de buitenbak en hij went overal aan, hoewel de huispauw nog wel eens voor toestanden zorgt. De konijnen rennen af en aan, trekkers wordt ie niet meer warm of koud van en hij is helemaal opgeknapt van de ruime hoeveelheid aan frisse lucht!

En die ene keer dat het echt slecht weer is, longeer ik m of gaat ie maar lekker even buiten spelen met zijn regendeken op!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:31

Ik zeg altijd maar zo: Als ie tijd heeft om te schrikken dan heeft ie ook tijd om een tandje harder te werken :D