hoe trainen zonder bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bongo4ever

hoe trainen zonder bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:21

Een vriendin van mij heeft een verzorgpony die ze dolgraag wat meer in de dressuur wilt trainen maar...
Ze heeft alleen geen bak waar ze in kan rijden (wel een paddockje waar de pony zelf in staat maar die is veel te klein) ;(
Ze rijd wel altijd in het bos maar kan je in het bos ook gewoon dressuur oefenen want de paadjes in het bos zijn eigenlijk best klein :o
Heeft iemand tips wat ze het beste kan doen?

upendo

Re: hoe trainen zonder bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:21

In de wei?

Bongo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:22

upendo schreef:
In de wei?

is er niet ;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:23

In het bos kun je ook prima dressuur oefeningen doen :j
En misschien is er een bak in de buurt waar je mag trainen een paar keer per week bijvoorbeeld, voor een klein bedrag :)

soesita

En waarom zou je in het bos niet kunnen dressuren?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Oke, je kunt idd geen mooie grote voltes rijden in het bos, maar tempowisselingen, overgangen, schoudervoor, buiging, stelling etc kun je allemaal op bospaadjes trainen :j

Bongo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:25

soesita schreef:
En waarom zou je in het bos niet kunnen dressuren?

Omdat de paadjes best klein zijn en de pony is in Mdressuur door het baasje getraint en ze wilt dus ook wat moeilijkere dingen proberen met de pony zoals wijken :P

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:31

er zijn altijd wel ergens open stukken waarschijnlijk... verder heb je ook idd miss een bak in de buurt die je af en toe mag huren ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:33

Ik heb hetzelfde, en echt op buitenrit dressuren is toch minder handig en makkelijk dan dat de mensen hier zeggen, ik probeer als het kan ergens op grasland te rijden en anders rijd ik de buurt af op zoek naar een bak. Maar het is inderdaad echt niet handig.. (kom dan ook op het moment geen steek vooruit in de dressuur

Edit: Juist het wijken kan ik wel aardig oefen op buitenrit, steeds van de ene kant van de weg naar de andere, dus de hele tijd omstellen, wordtie soepel van.
Laatst bijgewerkt door Olijkje op 04-05-10 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:40

Ik doe ook gewoon wijken in het bos hoor, gaat prima! maar een bak is natuurlijk wel fijner!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:45

Mijn pony kan ik op het moment niet in de bak rijden door haar voeten, wat ik buiten doe is de basis bevestigen. Veel overgangen, stelling vragen, Bochten rijden. Moeilijkere dingen kan je op een veld proberen, maar het beste is als je met dat soort dingen bezig bent om toch even een instructeur te laten kijken.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:02

Onze rijbaan is lang maar wat smal.
Daarom rijden we veel buiten en als je dan een beetje oplet onderweg kom je wel plekken tegen om dressuur te rijden.
Bijv een weiland met kort gras waarvan het hek openstaat of een gemeenteveldje met bomen.
Parken hebben vaak ook wel mooie gemaaide veldjes :o
Wat je ook kunt doen is in de omgeving zoeken naar mensen met een bak en vragen of je daar tegen vergoeding mag rijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:05

diessel schreef:
Daarom rijden we veel buiten en als je dan een beetje oplet onderweg kom je wel plekken tegen om dressuur te rijden.
Bijv een weiland met kort gras waarvan het hek openstaat of een gemeenteveldje met bomen.
Wat je ook kunt doen is in de omgeving zoeken naar mensen met een bak en vragen of je daar tegen vergoeding mag rijden.

En omdat mensen dit doen worden steeds meer gebieden gesloten voor ruiters, je richt namelijk schade aan aan grond die er niet officieel voor is opengesteld. Misschien is dat weilandje wel van een boer die net ingezaaid heeft wat nu vertrapt wordt door een paard? En de gemeente is ook niet blij met hun mooie parkje dat opengereden wordt door ruiters :n Op bospaden kun je niet zoveel kwaad doen, blijf daar maar lekker trainen :j

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:08

diessel schreef:

Ik heb op het moment ook geen bak tot mijn beschikking maar dit lijkt me niet zo'n goed plan, een weiland waarvan een hek openstaat?
als dat mijn weiland zou zijn weet ik nog niet wat ik zou doen als ik je zag rijden!!!
En een gemeenteveldje is ook niet bedoeld om er met een paard op te gaan rijden, een beetje respect voor andermans eigendom is hier niet verkeerd!

onley

in het bos kun je ook gewoon wijken
net zoals op paadjes en fietspaden mits je ook niemand ermee hindert

timgrabie

in het bos kan je inderdaad goed trainen het beste is een soort openplek zoeken waar je kunt trainen.
en meestal zijn er wel maneges in de buurt waar je heen kan rijden

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:09

Ik zou er persoonlijk niet blij van worden als iemand op mijn wei gaat rijden omdat het hek toevallig openstaat.....
Ik rij namelijk alleen op de wei als de grond goed droog is omdat je de boel anders vertrapt.

In het najaar kun je een boer vragen of je op zijn stoppelveld mag rijden

xxmerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:10

Je zou ook naar een manege kunnen gaan! :D

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:29

@Diessel, Nou dat noem ik dus gewoon asociaal gedrag. Net zoals paarden midden op de stoep laten poepen en dat laten liggen. Zo krijg je gezeur en allerlei verordeningen om overlast door paarden(eigenaren) aan te pakken. De ruiters die zich netjes aan de regels houden, zijn daar dan weer de dupe van. Ik zorg wel dat het hek van mijn wei in ieder geval altijd dicht is, voor het geval dat jij eens langs mocht rijden....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:48

Ik las in de BIT dat er net een nieuw boek is verschenen: 'Buiten trainen met plezier'. Misschien kun je daar goede tips uithalen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:58

Ik heb als ik wil wél een bak tot mijn beschikking,maar ben zelf niet zo'n bakrijder :o :D
Ik rijd vaak door 't bos, daar doe ik dan van allerlei oefeningen, om bomen heenrijden, zigzaggen, en bij open stukken wat voltes enzo rijden,vind ik persoonlijk veel leuker dan in de bak rijden,maar kan me wel voorstellen dat je als je graag wedstrijden wilt gaan rijden, wel in een echte bak wilt gaan oefenen ;)
Ikzelf zou nooit zomaar 1 of ander weiland in gaan rijden, zijn boeren niet blij mee,met die gaten die je in de grond boort, met de hoeven van je paard ;)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:09

gewoon in t bos waarom zou je daar niet kunnen wijken?
is juist goed omdat lekker buiten te doen kom je onderweg geen leegstaand weiland tegen ken je daar voltes enz rijden..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:11

Ik ben ook niet zo'n bakrijder... maar in het bos gaat het net zo prima hoor... mijn haffie loopt zelfs ontspannenner (is dat een woord :S) dan in de bak!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:18

luijs schreef:
gewoon in t bos waarom zou je daar niet kunnen wijken?
is juist goed omdat lekker buiten te doen kom je onderweg geen leegstaand weiland tegen ken je daar voltes enz rijden..

Je gaat toch niet op het weiland van iemand anders rijden?? Dat vind ik echt van weinig respect getuigen, als de paarden op jullie stal toevallig allemaal niet op het land staan omdat het te nat is, iemand rijdt langs en denkt: "heee, een leegstaand weiland, daar ga ik lekker in rijden" en vervolgens wordt het hele land vertrapt, hoe blij zou je daarmee zijn?
Ik zou echt niet voor mezelf instaan als er zomaar vreemden op 'ons' weiland zouden gaan rijden, dat doe je toch niet?

Lekker in het bos gaan dressuren inderdaad! Kan prima, als ik buitenrijd pak ik ook vaak een paar pasjes schouderbinnenwaarts mee, laat mijn paard een paar passen halsstrekken en juist weer een paar passen hoger instellen. Tempowisselingen, wijken over een leeg fietspad (wel goed opletten dat je niemand ondersteboven wijkt!), lekker een paar heuveltjes in draf meepakken, goed voor de billen! :j
Zat te doen buiten en nog véél leuker dan in de bak trainen ook! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:22

Als ik érgens heerlijk train dan is het wel in het bos! Je kunt nergens zo heerlijk rechtuit, eindeloos schakelen, pasje wijken en weer recht etc als op een lang zandpad! Tel daar de heerlijke dempende bospaden, de frisse lucht, de prachtige omgeving en de lol van allebei bij op en je weet dat je een bak (in ieder geval in de zomermaanden) helemaal niet nodig hebt :)
Ik heb een binnen- en een buitenbak, maar als het ook maar éven kan ben ik in het bos te vinden hoor, óók voor het 'serieuze' werk :j