Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is 1000 m² voldoende om 2 paarden + stallen op te zetten?

Ja
44 (34%)
Neen
82 (65%)

Totaal aantal stemmen: 126

Shanelle

Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:28

:wave:

Misschien gaan mijn ouders en ikzelf binnenkort in het huis van mijn grootouders wonen. Aan dat huis is een grote tuin, kippenren en een stuk bos verbonden. Ik durf er geen getal op te kleven, maar -zonder het huis en de ruime voortuin- denk ik dat er zeker 1000 m² overblijft. Ik heb onlangs laten vallen dat mijn paard dan misschien wel aan huis zou kunnen staan (+ een maatje dan).. En ook mijn moeder vond dat een goed idee. Nu, er is nog niets zeker, maar mocht het ooit zo ver komen, waar moet ik dan allemaal rekening mee houden en wat zou het in totaal dan ongeveer kosten? Toch altijd wel handig om daar op voorhand al een aardig plaatje van te hebben. Heb intussen reeds verschillende websites afgeschuimd, maar erg wijs wordt ik daar niet van.

Ook zit ik met de 'stomste' vragen, zoals: is een elektrische drinkbak beter dan een ruime ton die dagelijks wordt bijgevuld? Want dan moet er ook een rechtstreekse verbinding gemaakt worden, wat toch ook weer bij de kosten optelt. Hoe vaak mag een paard per week in de trailer? Aangezien er uiteraard geen plaats zal overblijven om een eigen rijbak te laten plaatsen, zal ik toch regelmatig op verplaatsing moeten gaan.

Indien mogelijk zou ik graag foto's zien van jullie stallen aan huis, ook van de binnenkant. Als het mag uiteraard :o ..

De dingen waaraan ik zelf reeds heb gedacht die er zéker moeten zijn:
- 2 stallen incl. bodembedekking ed.
- opbergplaats voor alle spullen, voer en stro
- mestopslagplaats
- de hele boel laten afzetten + elektriciteit erop

Er zijn vast nog dingen die ik vergeten ben!

Graag hulp voor het verwezenlijken van een droom *\o/*

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:32

1000 m2 vind ik echt niet groot genoeg hoor...

Denk je even in dat een normale rijbak 800 m2 is. Zou jij je paarden nooit meer ruimte willen geven dan ongeveer de grootte van een rijbaan?
Buiten willen, praktisch gezien is het onmogelijk om gras te houden op dat stuk, je paarden staan dus straks altijd in het zand.

Bedenk je verder dat je niet zomaar stallen mag bouwen, en dat je behoorlijk veel ruimte nodig hebt voor hooi en stro opslag (tenzij je het laat in het seizoen heel duur wilt kopen)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:34

Je zult dan wel een paddock moeten maken denk ik want die hoeveelheid grond is veel te weinig om ze het hele jaar op te laten staan. Ik voorspel één grote blubberboel. Ik weet niet waar je nu staat en hoe blij je daar mee bent, maar het lijkt mij verre van ideaal. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:35

1000m2 klinkt heel veel groter dan het is. Voor stallen, hooi/stro-opslag, mestplaatsje en paddock is het nét genoeg. Heb je dus geen tuin meer over, en ook nog geen weiland oid voor je paarden. Ben bang dat het 1 grote drekbende wordt.
't Zou mijn keus niet zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:37

Ezter schreef:
en dat je behoorlijk veel ruimte nodig hebt voor hooi en stro opslag (tenzij je het laat in het seizoen heel duur wilt kopen)

Dit soort uitspraken vind ik een beetje overbodig, dat is bij iedereen verschillend. Hangt er vanaf wat voor leverancier je hebt en wat voor deal. Mijn hooileverancier had zelf zijn hooizolder nokkievol en daar kon ik steeds wat ophalen als ik wat nodig had. Of dat nou 200 balen ineens waren of 2, gewoon dezelfde prijs, het hele jaar door.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:38

Leuk dat je de mogelijkheid krijgt om je paarden aan huis te houden alleen jammer dat je er niet wat meer grond bij hebt dit lopen ze in de winter zo stuk.
Als de stallen enz. nog gebouwd moeten worden heb je waarschijnlijk een bouwvergunning nodig van de gemeente.
Daar zul je in ieder geval naar moeten kijken.
Misschien kan je tijdens de zomer kijken of buren weide hebben die je kan huren, want voor gras in de zomer is het te klein.
Laatst bijgewerkt door Natasja22 op 04-05-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:38

Ook ik denk dat het te krap gaat worden. Je wilt toch ruime stallen en de rest en niet alles op elkaar gepropt en hooi/stro opslag neemt ook erg veel plaats in. Zou dus de droom nog even laten varen en wachten tot je of meer grond erbij kan kopen/huren of een huis hebt met meer grond.

Shanelle

Re: Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:56

Wauw, ik wist niet dat 1000 m² te klein zou zijn .. Ik was zowiezo wel van plan om ze 's winters in een privéstal te zetten zodat de weide kan 'bekomen'. Weet je, het stuk grond lijkt ook zo ontzettend groot. Maar inderdaad, als er én stallen, én opslagplaats én dit én dat bijkomt, blijft er inderdaad niet veel over. Jammer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:59

1000 m2 is bv 50x20 meter. Nét iets groter dan de gemiddelde rijbak. Het klinkt als heel wat, maar stel je de rijbak op de rijvereniging of manege maar eens voor met er direct aan vast je stalletjes, opslag, evt poetsruimte én mestplaat (EN het effect dat vliegen ed dan gaan krijgen...)
Is echt heel erg krap.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:10

Mij lijkt de oppervlakte van een rijbaan eigenlijk niet onmogelijk? Het is niet ruim idd, maar het moet toch wel kunnen? Er zijn zat paarden die slechts een paar uurtjes per dag naar buiten mogen, dan lijkt me de oppervlakte van een rijbaan al een heel stuk beter.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:11

Mag ik vragen wat dan doorgaans een ideale oppervlakte is per paard? Heb er namelijk helemaal geen idee van :)

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:12

Ik weet ook niet waar je nu staat, en de plaats die je ter beschikking hebt is inderdaad niet zo ruim, maar mij lijkt het toch leuk om bijvoorbeeld van lente tot herfst je paardje thuis te hebben.
ik heb 4 paarden, waarvan 2 waarmee ik rijdt. mijn weides zijn eigenlijk ook te klein voor 4 paarden. Dus gaan mijn wedstrijdpaarden alle dagen buiten op een soort paddock en de 2 niet-rijpaarden op de weide.
Nu die rijpaarden staan ook maar op een stukje ter grootte van een halve piste maar ze zijn toch wel blij dat ze vrij kunnen bewegen ipv de hele dag op stal staan. ze hebben sociaal contact, staan elkaar zalig te kroelen en genieten van het zonnetje. omdat er geen gras op de paddock staat kan ik ook hun grasbuikje onder controle houden, ze krijgen hooinetten om aan te plukken zodat ze bezigheid hebben. dit alles op een klein stukje grond. In de herfst als het slechter weer begint te worden en ze beginnen te verharen dan verhuizen de rijpaarden naar een privestalling met binnenpiste, zodat ik ze in de winter kan blijven doorwerken. de andere 2 paarden gaan op een stukje winterweide en dat wordt inderdaad een grote modderzooi soms. die paarden worden grote harige modderbeesten, en dat motiveert niet echt om mee te rijden, zeker niet als het koud en snel donker is in de winter. ik heb nochthans een paar jaar in de winter elke dag thuis gereden, maar nu verkies ik toch in de winter een overdekte hal omdat ik anders vaker ziek was van het rijden in de regen en zo.

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:17

ik heb bijna een hectare voor 4 paarden, waarvan een stuk wegvalt voor kleine piste, per 2 stallen een kleine paddock met zand, stalling en parking. mijn weide is in 4 stukjes verdeeld, maar die zijn in no time kaalgevreten in de zomer. ik spaar 1 stukje land vanaf half de zomer als winterweide op, maar ook die wordt in chaos herschapen tegen het einde van de winter. mijn paarden gaan dus gewoon op de wei voor beweging en bezigheid, van het gras alleen kunnen ze niet leven , ik moet hooi en voer bijgeven.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:19

Mijn situatie nu is niet ideaal voor mijn paard. Vandaar dat er zowiezo een andere oplossing MOET komen. Imo staat mijn paard liefst ergens zo rustig mogelijk, vandaar is ook het idee ontstaan om hem eventueel aan huis te zetten. We staan nu in een manege, waar veel problemen zijn ivm weidegang (zie andere topics voor meer info). Gelukkig is er een grote privéstal niet zo ver weg van het huis waar me misschien gaan wonen en waar ze de paarden elke dag binnen- en buiten zetten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:30

ik heb 7000 m2 voor 2 paarden en dat kan net heb ik mij laten vertellen. 1000 m2 is wel heel weinig.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:31

Kan je niet meer grond bij pachten? Dat is vaak best wel te betalen...misschien wel de moeite waard om je in te verdiepen.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:40

Op die 10 are kan je perfect een paard houden incl 2 stallen en berging. Je kan er echter geen weide maken maar zult het moeten doen met een paddock. Wat op zich geen probleem is als je je paard voldoende ruwvoer en krachtvoer geeft.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:47

In een grijs verleden heb ik het ook gedaan met een klein stukje, gaat prima hoor.

Wat wij wel hadden was stallen, met daarvoor een bestraat stuk en dan verder een stuk zand (soort paddock). De rest was wel begroeid met gras, daar mochten ze met droog weer in de zomer op (doorgang van paddock naar gras maken) en dan steeds een stukje erbij. In de winter stonden ze dus op de paddock.

Mijn huidige paard staat nu ook in een paddock in de winter (de hele dag) lekker ruwvoer erbij, gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:52

Als je voor de zomermaanden een weiland kan huren waar ze op kunnen staan, dan lijkt het mij voor de winterperiode wel te kunnen als je een grote paddock maakt met bijv. 2 uitloopstalletjes eraan.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:59

Shanelle schreef:
Mag ik vragen wat dan doorgaans een ideale oppervlakte is per paard?

4000 m2 per paard is ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:01

Shanelle schreef:
Mag ik vragen wat dan doorgaans een ideale oppervlakte is per paard? Heb er namelijk helemaal geen idee van :)

Ideaal? Ergens tussen een halve en hele ha per paard (5.000 tot 10.000m2), of zelfs meer, afhankelijk van of je ze alleen overdag op de wei wilt, of dag en nacht en of je ze het hele jaar op het gras wilt hebben of alleen van voorjaar t/m najaar en de grondsoort die je hebt.

Met 2500m2 per paard kun je naast je paddock of rijbak nog een stukje gras houden voor enkele uurtjes per dag tijdens weideseizoen, mits je het goed onderhoudt en er zuinig op bent.

Met 1000m2 kun je naast je stallen, mestopslag, en stukje bestrating nog een rijbak plaatsen (beter een rijbak aan huis en in het weideseizoen ergens anders op de weide dan een paddockje en een heel klein stukje gras waar ze ook maar heel even plezier van hebben omdat het dan kaal is en kapot wordt gelopen.)

Die priv'estal vlakbij dat huis waar de paarden elke dag buiten komen klinkt beter.
Op hoeveel afstand is die stal?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-05-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:01

Ik had het er gisteren nog met mijn ouders over, maar zij zijn van mening dat het stuk groter is dan 1000 m² .. Zoals ik al aangaf zou het enkel voor de zomermaanden pakweg van mei tot oktober zijn.

Ach, het is allemaal nog onbeslist, maar stiekem droom ik toch nog verder ..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:02

De stal ligt op een 10 km denk ik ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:04

Ik zou het beter vinden voor de wintermaanden dan voor de zomermaanden... In de zomermaanden hebben de meeste stallen ruime weidegang, die jij dan niet kunt bieden, terwijl de paarden in de wintermaanden vaak maar erg kort buiten komen, wat jij dan weer makkelijker kunt bieden als je een rijbak/paddock aan huis hebt.

10km, dat is wel te doen als reisafstand, wel een half uur fietsen, maar met auto ben je er zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:06

Als je de bak ook als paddock zou gebruiken kan het nèt.
Die kan je dan benutten wanneer de wei te drekkerig wordt.
Dat wordt wel onwijs veel slepen en bijhouden van de bak ;)
Maar dan moet je wel een handige stal bouwen met bijvoorbeeld hooi/stro opslag erboven op.
eigenlijk heb je wel 1500M2 nodig, maar met wat vindingrijkheid moet het kunnen.