Informatie verzorging shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Informatie verzorging shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 00:27

Dag bokkers,

Allereerst graag mijn excuses als dit niet goed staat.
Ik heb 4-5 keer de lijst doorgespit maar heb meerdere vragen dus weet niet goed waar ik het kwijt kan.

Ik zit een beetje met mijzelf in de knoop omdat ik over allerlij dingen zoveel vershillende meningen hoor.

Hier is mijn verhaal:

Ik ben helemaal verliefd op shetlanders en wil over ong. twee maanden een shetlander kopen. Nu wil ik er graag mee voor de kar rijden. Ik hoor veel verschillende meningen over 2-wiels of 4-wiels. Nu heb ik het idee dat bij 2-wiels er meer druk op de rug van de pony ligt, maar een 4-wiels kar is weer veel zwaarder. Nu heb ik dus geen verstand hiervan dus weet echt niet wat het beste is. Ik heb al een aantal Bokt topics hierover gelezen, maar wat is nou echt het beste voor een shet van ongeveer 1.07? Ik ben overigens omdat ik hier geen verstand van heb, les te nemen in mennen enzo.

Ook hoor ik veel mensen over dat er kinderen zijn die nog op hun shetje rijden en veel te groot zijn. Ik ben 16 jaar, ben 1.68 en weeg 45 kilo. Ben ik voor een getrainde shet van 1.07 dan echt te groot als ik hem 1x in de week berijd? Het gaat mij in principe om het menen en vertroetelen/verwennen van mijn shet dus hoef ik niet te rijden, als het kan zou ik het wel leuk vinden. Maar als ik echt voor het rijden ga zou ik wel een grote pony of paard kopen toch? Maar ik wil graag jullie mening horen.

Mijn volgende vraag is voor de shetlander eigenaren. Ik vroeg mij af of die van jullie 24-7 op het land staan, hoe zit dat met te veel vitamines/mineralen in het gras of hoefbevangenheid?

En als jullie shetjes voor de kar lopen, en hoe vaak, dragen die van jullie dan hoefijzers? Of hebben jullie ervaring met hoefschoenen?

Zoals jullie zien een hoop vragen.
Ik wil gewoon goed voorberijd zijn voor ik tot kopen overga.

Ik hoop dat jullie, moderaters, niet boos zullen zijn dat het hier misschien niet goed staat, of dat ik zolang verhaal heb/zoveel vragen stel.

Xjes

Trennie

Re: Informatie verzorging shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:18

De mijne (minishet 82 cm.) loopt meerdere malen per week voor een sulky.
Ongeveer een uur in het bos.
Hij is niet beslagen omdat ik dat niet wil en omdat het onmogelijk is om zulke kleine hoefjes te beslaan.
Hij loopt zo weinig mogelijk op het harde.

Soms rijdt er een meisje van 5 op die rond de 25 kg. weegt.
Ik vind jou te groot. Je zult zeer ws de schoudervrijheid van de shet belemmeren.

Verder staat hij 24/7 buiten.
Als het gras in het voorjaar gaat groeien, uitkijken dat hij niet te vet wordt. Evt op lossen met bijv wei afzetten en grazen beperken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 07:47

Dankuwel voor uw antwoord!

Nog even over WAT ik dan wil doen met de kar; stukjes over de weg pf in de berm lopen en soms in het bos op het ruiterpad.

XxXjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:52

Kwa gewicht zou je een grens geval zijn, kwa lengte echt te lang.

Ik heb zelf 12 shetten, varierend van minder dan een week oud tot 16 jaar, van groen tot ZZ nivo.
Ze worden onder het zadel gereden door kinderen. Zelf rijd ik ze voor de wagen en train in ze aan de lange teugel.

Alles staat hier 24/7 buiten, zomer en winter. Op een niet te groot stuk en worden het hele jaar door onbeperkt voordroog bijgevoerd.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:32

Oke, dan zou ik er niet op kunnen rijden, wat ik niet als een probleem zie. Gelukkig.

Lief dat jullie mijn lange bericht willen lezen en beantworden.

Als iemand iets heeft:
Ik zoek een shetje tussen de 103 en 112 zit nog rek in liefst niet onder 100 cm.
En de leeftijd tussen 3 en 6 jaar oud.
Merrie ruin hengst dik dun maakt mij niets uit.

XxXjess

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:28

Oke, ik denk dat ik er nu wel zo'n beetje zeker van ben dat ik een concourswagen neem. Maar wat is het gemiddelde gewicht ervan? Dan weet ik hoeveel mensen er dan uiteindelijk op kunnen, of is dat echt zelf trekken en testen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:59

Ik heb een merrie die volgende week 7 word, bereden en betuigd, heeft overal in wedstrijd ervaring (ohz, voor de wagen, springen, dressuur, vaardigheid, indoor marathon, langeteugelen)103 cm, mooi papier er bij, is 1e premie en kroon.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:39

RockyHorse0 schreef:
Oke, ik denk dat ik er nu wel zo'n beetje zeker van ben dat ik een concourswagen neem. Maar wat is het gemiddelde gewicht ervan? Dan weet ik hoeveel mensen er dan uiteindelijk op kunnen, of is dat echt zelf trekken en testen?

dat is niet zelf trekken en testen nee. De vuistregel is op verharde grond 2,5 tot 3 keer eigen gewicht van de pony, meer dan dat kan je dat beest niet aan doen hoor.... Als je shetje dus 150 kilo weegt (zeg maar wat) en je concourswagen weegt bijv al 150, dan zou ik er niet meer dan 2 mensen bij doen op verharde grond (al helemaal niet mul zand)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:10

Oke maar ik weet wel wat een shetlander kan trekken en ik ga hem ook niet veel laten trekken ik ben daar heel strikt in hoor. Ik vroeg mij af hoe je kan weten wat zo'n wagen weegt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:29

... Hem laten wegen? Verder weet ik dat ook niet. Ik zie nu pas dat je je tekst verkeerd heb gelezen, k dacht dat je bedoelde hoeveel is het gemiddelde gewicht van wat een shet kan trekken, excuses.

rainbow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:44

Als je een echt vors gebouwde shet hebt, dan kan die op vlakke grond 3 keer zijn eigen lichaams gewicht trekken. LETOP! niet dragen.
en denk maar dat zo'n shetje van 1,07 cm zo'n 250 kilo. Mits hij/zij op een normale postuur is.

Succes!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:38

Heey bedankt voor de antwoorden. Ik kom er nu wel uit, dan ga ik maar ff een plaatsje zoeken waar je zo'n wagen kan meten! :p

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:45

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:57

Bedanks voor de link! Maar toch niet helemaal wat ik zoek.

Groetjess

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:46

Een 4 wieler of een 2 wieler ligt maar net aan je voorkeur. Ik heb zo'n goedkope sulky gehad en die kreeg ik niet in balans, waardoor het dus niet lekker zat voor mij en voor de pony. Resultaat was bokken. De 4 wieler die ik heb is niet heel zwaar en rolt makkelijk. Daar vindt ze het een feest om ervoor te lopen. Het zit ook prettiger. Maar hij neemt wel meer plek in beslag en hij is lastiger meer te nemen dan een sulky.

Iedere pony of paard kan ongeveer 20% van zijn gewicht tillen. Het gaat hier dan om gezonde dieren in een goede conditie. Zijn ze te zwaar dan moet je er wat aftrekken. Het zou in jouw geval mss net kunnen. Wil je echt gaan rijden dan zou ik toch een grotere pony overwegen.

Mijn shetjes staan op een kale wei 24/7 met hooi. In de wei worden ze echt te dik en daarbij heeft een van mijn shets insuline resistentie. Zij mag dus niet veel suikers binnen krijgen. Ik voer ze momenteel safe and sound van dodson and horrel bij omdat er weinig suiker en zetmeel inzit, maar ik ben op zoek naar ander voer (er zit melasse in). Eventueel met een vitamine korreltje en een goede liksteen.

Tot nu toe heeft mijn shet nog altijd blootvoets voor de wagen gestaan, maar onze ritjes zijn ook nog niet heel lang, aangezien ze pas net beleerd is. Mijn voorkeur gaat uit naar hoefschoenen, maar dat is ieder voor zich.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:43

Aan capopjekop:

Bedanks voor de tijd die je hebt genomen om zo'n lang bericht te sturen. Het wordt mij allemaal meteen wat duidelijker.

Heb je ervaring met hoefschoenen?

Groetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:10

Tot nu toe alleen de soft-ride, maar die heb ik gebruikt in de ergste periode van de hoefbevangenheid. Deze schoenen zijn niet echt geschikt om mee te rijden. Met andere heb ik nog geen ervaring, maar ik 'ken' een aantal mensen van bokt die er heel enthousiast over zijn.

Bewerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:50

Ik vind je ook wel wat te zwaar/lang.
Maar een keertje een rondje stappen kan geen kwaad denk ik.
En Shetlanders kunnen idd 3x hun eigen gewicht trekken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:36

Ja op een vlakke, harde weg. In het mulle zand kunnen ze nog maar 1x hun gewicht trekken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:12

Waar ik woon kun je niet door het bos, er zijn veel ruiterpaden maar die zijn niet geschikt voor mennen.