Paard kruipt > Hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Paard kruipt > Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:00

Hallo allemaal!
Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen. Ik weet het, de titel is een beetje vreemd, maar ik kon niets anders verzinnen. Het gaat om mijn pony Ricky van 12 jaar. Ricky is goed op gewicht, en is, toen het nog heel warm was deze lente, 24/7 buiten geweest op een hele grote wei, met weinig gras. Het is toen 2 keer gebeurd dat meneer onder het schrikdraad door kruipt. Ricky is 1.50 m, en het onderste draad om ongeveer 40 cm boven de grond. Maar als Ricky er onder door kruipt komt hij in een andere weide waar heel hoog gras staat. Daar heeft hij dus tot 2x toen 3 uur kunnen grazen totdat iemand erachter kwam. Nu, met dit vreselijke weer is hij weer terug gezet bij zijn uitloop stalletje. Daar heeft hij een schuilstal, en een stenen uitloopje. Verder heeft hij, als we het draad openen, toegang tot een kleine weide (10 m bij 10 m) met heel hoog gras. Daar mag hij dus absoluut niet op, vanwege de regen en zonneschijn die op dat gras heeft gestaan, en ricky is al een keer hoefbevangen geweest! Dus hij is hier gevoeliger voor. Ook komen de ponyrennen eraan, en nu hij net zo mooi op gewicht is, willen hem liever niet op zulk hoog gras zetten. Helaas was de andere deeleigenaresse zo slim (Kuch) om Ricky op het weiland te zetten zonder het te melden... Ze was al weg toen we erachter kwamen, en we hebben dus gauw ricky weggehaald. Jammer genoeg heeft de deeleigenaress bij deze actie ook het onderste schrikdraadje gebroken, zonder het melden. Ricky heeft hiervan geberuik gemaakt, en is eronderdoor gekropen. Hij heeft nu weer 3 uur kunnen grasen daar, in het hoge gras. Bah! Nu ben ik ongelofelijk bang dat Ricky hoefbevangen raakt... Help! Weten jullie hoe groot die kans is? Ik wil jullie heel erg bedanken voor het lezen van mijn wanhopige bericht, en hoop heel erg dat jullie me willen helpen.

Veel bezorgde groetjes van Leonie

capopjekop

Re: Paard kruipt > Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:40

De kans dat hij nu bevangen raakt is aanwezig, maar het kan ook best loslopen. Het weer is nu gunstig, er zit relatief weinig fructaan in het gras. Gewoon even goed je pony in de gaten houden.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:06

capopjekop schreef:
De kans dat hij nu bevangen raakt is aanwezig, maar het kan ook best loslopen. Het weer is nu gunstig, er zit relatief weinig fructaan in het gras. Gewoon even goed je pony in de gaten houden.

Dankjewel!
En waar moet ik dan vooral op letten?

capopjekop

Re: Paard kruipt > Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:08

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:24

Ik denk dat het wel mee zal vallen, die paar uurtjes.
Ik zou hem gewoon eventjes van het gras halen, of niet zo lang meer.
Eventjes in de gaten houden en als je hem gewoon lekker beweging geeft en verder niet te veel biks geeft zal het allemaal wel mee vallen. En anders ben je er iig wel zo snel bij dat het waarschijnlijk niet zo lang zal duren voor het over gaat. (al hebben wij erg lang lopen tobben met een hoefbevangen paard)

Iig erg veel succes met je paardje en ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.
En voor de symptomen, tsja.., ik zou de komende dagen even opletten dat hij niet op 'eieren' gaat lopen (dus heel voorzichtig) en ja als hij kreupel gaat lopen in de komende dagen weet je natuulijk eigenlijk al hoe laat het is. Dat naar achteren staan om de voor- hoeven niet te hoeven belasten hoef je niet te zien. Ik heb dat mijn paard nooit zien doen en ze is toch echt hoefbevangen geweest.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:03

amber_1993 schreef:
Ik denk dat het wel mee zal vallen, die paar uurtjes.
Ik zou hem gewoon eventjes van het gras halen, of niet zo lang meer.
Eventjes in de gaten houden en als je hem gewoon lekker beweging geeft en verder niet te veel biks geeft zal het allemaal wel mee vallen. En anders ben je er iig wel zo snel bij dat het waarschijnlijk niet zo lang zal duren voor het over gaat. (al hebben wij erg lang lopen tobben met een hoefbevangen paard)

Iig erg veel succes met je paardje en ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.
En voor de symptomen, tsja.., ik zou de komende dagen even opletten dat hij niet op 'eieren' gaat lopen (dus heel voorzichtig) en ja als hij kreupel gaat lopen in de komende dagen weet je natuulijk eigenlijk al hoe laat het is. Dat naar achteren staan om de voor- hoeven niet te hoeven belasten hoef je niet te zien. Ik heb dat mijn paard nooit zien doen en ze is toch echt hoefbevangen geweest.

Dankjewel! Er is nu nog steeds niets te zien, dus ik geloof dat het meevalt, al blijf ik hem natuurlijk wel in de gaten houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:53