24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:28

al anderhalf jaar staat mijn paardje zo natuurlijk en paardvriendelijk als ik kan.
een flink weiland, en lekker de hele dag buiten. in de regen, en de modder.
en dan zoveel mogelijk zonder dekens.
Erna heeft er nog nooit zo gelukkig uit gezien.

maarja. met dit weer. (hier regent het) heb ik een kletsnat paard.
die ook nog eens heerlijk in de modder heeft liggen rollen. (ook in mei weet ze de modder te vinden)
nou heb ik altijd geleerd dat je een nat paard niet mag borstelen, en al helemaal niet op mag zadelen.

dus zweetdeken op, paard op stal en wachten maar....

wat dus eigenlijk de vraag is. hoe lossen jullie dit op/
een deken op als het regent (jasje aan, jasje uit...)
op stal en wachten tot ie droog is.
nat paard opzadelen....

weet het even niet meer.
voorheen ging ze bij hevige regen zo min mogelijk naar buiten.
maar dat hoeft nu niet meer.

capopjekop

Re: 24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:31

Kun je de zadelplek niet afspoelen met water? In de winter zet ik gaar op tijd binnen in de lente/zomer kan afspoelen niet zoveel kwaad. Als je daarna meteen lekker gaat lopen dan is het ook zo droog.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:35

Hier wordt gewoon opgezadeld, nat paard of niet nat..... hebben nog nooit problemen gehad daardoor. Tja, een smerig dekje nadien, maar dat is na wassen en drogen gewoon weer te gebruiken. Wij rijden dus gewoon door, wat voor weer het ook is en hoe het paard er ook bij staat, borstel er vlot over en aan de slag.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:36

Hier gaat, als het niet anders kan, ook gewoon het zadel erop. Nooit problemen mee gehad.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:39

Zand er zo goed als mogelijk afborstelen en gewoon zadelen, evt. even bij de plek van de singel afspoelen als het heel erg modderig is.

Nooit problemen mee gehad hoor

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:40

echt waar/
dacht dat dat niet mocht ivm drukplekken ed.
jeetje. ga eens kijken morgen of ik dat durf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:41

Ergste blubber eraf borstelen op plaatsen met harnachement.
Eventueel als paar toch al drijfnat is, eraf met spons en water.

En hopla zadel erop en rijden.
Tja, je shabrak? Die moet na het rijden in de was.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:43

jahoor, gewoon snel de meeste modder eraf en lekker opzadelen :) nog nooit problemen mee gehad!
En als je paard toch al nat is, dan is het ook niet erg om in de regen te moeten rijden toch? Natter kan niet denk ik altijd maar ;)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:45

Mij werd ook altijd wijsgemaakt dat je een nat paard niet mag zadelen. Heb een hele tijd terug toen ook een topic geopend erover en ook hieruit bleek dat 9 van de 10 mensen gewoon het zand en modder eraf halen en dan opzadelen :) En ikzelf nu ook gewoon.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:47

Mij is het ook altijd geleerd volgens ''het boekje''. Nog nooit wat ergs meegemaakt door het nat opzadelen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:49

Nat maakt niet uit,nog nooit problemen mee gehad. Als het zand er maar af is.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:53

Die van mij staat ook 24/7 buiten met 2 open stallen :)
Ze heeft swinters altijd een winterdeken aan en zomers altijd een vliegendeken (niet leuk voor het paard maar ze staat midden in het bos en er zitten honderden dazen ;) )
Nu staat ze wel een tijdje zonder deken totdat de dazen komen. Mijn paard vindt niks leuker dan 10 keer per dag in het zand te rollen dus ik heb nu meer een grijs paard dan een zwart paard.. Ik vind het dus niet erg dat straks de vliegendekens weer op gaan.
Het maakt natuurlijk niet uit als je paard vies of nat is, maar ik vind het gewoon fijn als mijn paard er netjes uitziet :)

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:58

Een nat paard kan je gerust rijden. Je moet enkel zien dat al het zand er af is. :)

Kate2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:08

Eventueel kan je met een handdoekje wat proberen droog te wrijven waar het zadel zit. Maar ik heb ook altijd nat gezadeld (wel eerst modder en zand afdoen) en nog nooit problemen gehad.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:17

gewoon even de zadelplek droogvrijven met een handdoekje en dan gewoon opzadelen

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:21

Ik ga niet wachten tot dat mijn paard droog is, ik zadel der altijd op ookal is ze nat.. het smerige poets ik er wat af, en dan gaan met die hap!! heb nog nooit problemen gehad, en ook niet gehoord van anderen..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:56

ik zadel ook altijd gewoon nat op. zorg wel dat het zand en de modder eraf is, en als het niet zo koud is doen ik even snel met natte spons over de singelplek heen, zodat ik zeker weet dat alles weg is. nog nooit problemen gehad :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:01

Hier nog iemand met hetzelfde hoor.

Ik zadel wel op. Gewoon ff met een spons er over als ze echt nat en zanderig is en ander ff borstelen en opzadelen.

Ik heb een haf die zelfs de kuil met zwart zand nog wat dieper maakt om bij het droge zand te komen en daar dan met haar natte vacht lekker in gaat liggen.
Zand genoeg dus. Maar nooit geen problemen mee gehad.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:12

DieL_Zor schreef:
Mij werd ook altijd wijsgemaakt dat je een nat paard niet mag zadelen. Heb een hele tijd terug toen ook een topic geopend erover en ook hieruit bleek dat 9 van de 10 mensen gewoon het zand en modder eraf halen en dan opzadelen :) En ikzelf nu ook gewoon.

Je hebt het je wijs laten maken maar heb je er zelf ook wel eens bij nagedacht wat het nadeel zou kunnen zijn?. Veel is toch een kwestie van gezond nadenken en soms eens proberen.

Op mijn eerste stal stonden de paarden alleen binnen om opgezadeld te worden dus ja vaak erg vies en doorweekt. Maar paarden waren toen ook minder ziek als nu :D. In de winter werden ze ook met koud water gewassen warm water was er niet eens. Moet je nu niet meer doen dan ben je een dierenbeul.

Ik spons mijn bezwete paard zowel in de zomer als winter met koud water af en nooit problemen. Zit goed in het haar en glimt als een spiegel. Verder wil ik met al het weer mijn luik open hebben andere zodra en een windje is moet hij dicht. Andere wassen ze iedere dag en dan nog een solarium en dan raar staan te kijken als ze een snotneus hebben. Mijn paard is dus ook nooit ziek of kreupel of wat anders.....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:57

Ik veeg met een handdoek de modder weg en zadel gewoon op. Als je in de regen rijdt wordt je paard ook nat.. dus waarom niet nat opzadelen? Nog nooit problemen mee gehad.

Soms moet je inderdaad dingen gewoon proberen (of doen).

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:10

Ik doe altijd gewoon de plaatsen waar het tuig komt te liggen (rug, buik en hoofd) borstelen zodat de modder en zand eraf is, en dan evt nog droogwrijven. Je kan een nat paard gewoon zadelen hoor ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:15

Zorgen dat je paard een wei heeft waar bomen op staan en die niet zo modderig is!
Geen enkel paard vind het leuk om in de regen te staan zonder schuilplek ( en dan bedoel ik niet zozeer een stal maar bomen b.v) en droge voeten!
Sorry naturals maar in Nederland kan je op maar heel weinig plekjes je paard natural houden!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:18

Wat heeft dat met dit probleem te maken als ik vragen mag? Mijn pony's hebben een stal, maar geloof me, in de modder rollen is veel mooier dan op een droge plek. Dus vies en nat zijn ze regelmatig als ik ze niet op tijd binnen heb gezet.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:25

aerdenhout1 schreef:
Zorgen dat je paard een wei heeft waar bomen op staan en die niet zo modderig is!
Geen enkel paard vind het leuk om in de regen te staan zonder schuilplek ( en dan bedoel ik niet zozeer een stal maar bomen b.v) en droge voeten!
Sorry naturals maar in Nederland kan je op maar heel weinig plekjes je paard natural houden!

Ik ben hier niet mee eens :) Mijn paard staat in een wei met 2 grote open stallen. In de winter was de eerste 10 meter van de wei nogal modderig. Ze kon natuurlijk binnen gaan staan of verder in de wei onder de bomen gaan schuilen maar dat vertikt ze. Of het nu sneeuwt, regent, vriest, maakt niet uit, ze blijft hoe dan ook buiten staan. Ze gaat alleen naar binnen om te eten of als het echt heel erg warm is. Dus een paard houdt er wel degelijk van om in de regen te staan. ;)
Jammer genoeg is het voor het baasje niet zo leuk als paardje kletsnat en bruin van de modder naar binnen komt..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:36

aerdenhout1 schreef:

Misschien is het handiger om beter te lezen :? ?
Want wat jij nu aanhaalt, is helemaal niet aan de orde :n .
En applaus voor jezelf als jij nu een wei hebt waar niet 1 plekje modderig is _/-\o_ met deze gevallen regen! Maar of dat zo "natuurlijk" is voor je paard??? dacht het niet. Want ook rollen in de modder is natuurlijk :)*

Nu even verder on topic:
Je kan idd gewoon rijden als de rug nat is. Gewoon borsteltje overheen, zadel erop en GOED aansingelen. Want er zouden wel irri's kunnen ontstaan door het natte zand wat er nog in zit maar als je gewoon goed aansingelt, schuift je zadel niet, is er niets aan de hand *D