Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:52

Zoals de titel al zegt: Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit?

Het probleem is dat er meer vlas dan drol op je mestvork(we hebben dunne mestvorken) komt, het vlas valt niet door de vork heen...

Iemand vertelde ons dat je gewoon een poosje moet wachten, en dat er dan een soort laag ontstaat, en dat je dan heel makkelijk de drollen van bovenaf weg kunt halen. (maar komt er dan niet een stinkende pis-vlasplakaat onderop!? Dat is namelijk niet mijn bedoeling!!)

Er wordt elke dag uitgemest, de pony's staan 's nachts op stal.

Hopelijk hebben jullie de slimme manier al gevonden ! :D

Alvast bedankt !

BKS

Re: Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:57

Wij gebruiken ook vlas en hebben en vork die tussen heel klein en middel in zit. Per dag de mest eruit halen, eens in de week de natte plek en pak vlas bijstrooien. Je voorkomt toch niet helemaal dat er geen vlas meegaat de kruiwagen in......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:58

De slimme manier is zo min mogelijk. Dus inderdaad die onderlaag laten ontstaan, dat is nu net de grap van vlas. Je moet er echt een potstal van maken. Die onderlaag houdt alle urine en stank vast, zolang je er af blijft! Zodra je hem verstoort (als je eens in de zoveel tijd de boel leeg haalt) ruik je het wel natuurlijk, maar imo altijd nog minder dan een potstal met stro.
Dus niet te veel uitmesten, wel drollen wippen, maar iedere keutel hoeft er echt niet uit.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:59

Het schijnt juist je met vlas juist een isolerende onderlaag moet hebben, maar moet eerlijk toegeven dat mij dat in 5 jaar vlas gebruik niet gelukt is.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:00

hier ook vlas. haal dagelijks mest er uit. om de dag kwart zak erbuj. werkt prima. af en toe natte plekken eruit.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:02

Ik haal dagelijks de mestballen met de hand (die in een handschoen gestoken is :D) uit de stal, een keer in de week haal ik de urineplek eruit, er staan twee paarden in de stal, en gooi ik er een baal vlas bij.
Als het erg slecht weer is plassen de paarden meer in stal (het is een inloopstal) en dan haal ik tweemaal in de week de plasplek weg.
Ik ben zeer tevreden over de dikke laag waar d epaarden heerlijk in liggen.

Overigens maken veel mensen de fout om met te weinig vlas te beginnen!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:03

Dat lukt bij mij ook niet. In een box van 3 x 3,5 gaan ongeveer vijf pakken. Punt is dat meijn merrie heel schoon is, ze poept en plast dus op hetzelfde plek. Gevolg na een dag heeft ze vanuit het midden de vlas keurig naar de zijkanten weggewerkt. Ik moet dus wel eens per dag de boel weer naar binnen gooien anders staat ze op het beton.....
Zelf denk ik dat het wel mogelijk is wanneer de boxvloer een stukje lager ligt, dan kun je er naog meer vlas in kwijt. In dat geval zou ik de betonvloer natspuiten, vlas erin en dan proberen te potten.....

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:05

Ik heb hier ook zo lang mee zitten klojo-en! :\
Maar het is nu eindelijk gelukt! :D

Ik laat inderdaad de natte zooi liggen. Het lijkt erg vies in het begin, maar als je consequent elke week er een nieuw pak op gooit, afhankelijk van hoe vies je paard is, dan hou je het echt heel erg schoon en mooi :j

Eerst haalde ik de grote natte plakken eruit, omdat het daar erg aan het soppen was. Vervelende is dat paarden niet bedenken dat ze iedere keer op een andere plek moeten plassen zodat het natte gedeelte gelijkmatig aankoekt. Daarom haal ik op de plekken waar schoon vlas (niet aangekoekt) ligt weg, en schraap ik vervolgens een stuk van de natte plek weg en leg die op het gat waar het schone lag. Dat stamp ik een beetje aan en gooi daar het schone vlas overheen. Zo krijg je een gelijkmatige koek en het gaat echt niet stinken hoor! Als je er maar regelmatig een schone op gooit! :j

Het ligt er bij ons nu al 4 maanden in. Het enige is dat de koek steeds hoger wordt. Dus na een half jaar moet je toch echt wel een gedeelte of er helemaal uithalen zodat je opnieuw kan beginnen met 'sparen'. :)

Succes!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:06

mijn vorige paard hield van rondwandelen in de stal. dus in notime waren de drollen overal in de stal. En lag het vlas tegen de muren omhoog.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:07

BKS schreef:
Dat lukt bij mij ook niet. In een box van 3 x 3,5 gaan ongeveer vijf pakken. Punt is dat meijn merrie heel schoon is, ze poept en plast dus op hetzelfde plek. Gevolg na een dag heeft ze vanuit het midden de vlas keurig naar de zijkanten weggewerkt. Ik moet dus wel eens per dag de boel weer naar binnen gooien anders staat ze op het beton.....
Zelf denk ik dat het wel mogelijk is wanneer de boxvloer een stukje lager ligt, dan kun je er naog meer vlas in kwijt. In dat geval zou ik de betonvloer natspuiten, vlas erin en dan proberen te potten.....

dus je begint met 5 volledige pakken in een keer??

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:08

Ik begin met 3. Ik heb boxen van 3 x 4.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:09

We hebben 3.5 bij 4m dus flinke stallen... er zitten al 5 pakken in... We hebben gelukkig nette pony's, maar ze werken we alles naar de buitenkant toe, dus potten is best lastig...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:10

Handschoentjes en een emmer :) . En dan gewoon drolletjes rapen :D .
En echt natte plakken halen we er wekelijks uit. Maar dit is enkel in de winter, wanneer ze 's nachts op stal staan. Ze staan nu 24/7 buiten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:11

Ik ben geloof ik begonnen met 4 pakken. Ik haal iedere dag de mest eruit en 1 keer per week de natte plekken en dan gooi ik er direct een pak bij. Buiten het verwijderen van de mest doe ik er verder dagelijks zo min mogelijk aan. Dan blijft hij het mooist.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:12

Mijn paardje poept en plast ook op één plek (inloopstal), daar is een mooie onderlaag ontstaan die absoluut niet stinkt. In de rest van de stal ligt een flinke laag vlas, maar dat kan met geen mogelijkheid gaan koeken. Heb al zitten denken een laag nat te maken... Nu is het één keer lomp de stal in lopen of flink met de hoeven schrapen en paardlief ziet de tegels alweer...

De mest haal ik weg met de mestboy, wip de mest er zo in. Als je de bovenlaag weer recht harkt (met een gewone hark, niet de vork van de mestboy) hark je automatisch ook de kleine (overgebleven) drolletjes mee, zodat je die in één keer kunt weghalen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:14

wat betalen jullie voor 1 pak vlas?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:14

Ik gebruik altijd zo'n mestvork als op dit plaatje: http://www.agradi.nl/stal-erf/stal-en-tuin/vorken/mestvorken/product/7501091/758
Werkt perfect hoor, bij valt de vlas er wel doorheen. Tenminste, ik schep de mest er wel bovenaf, ik probeer altijd zo weinig mogelijk vlas op te scheppen zodat er eigenlijk alleen mest op de vork ligt. Als er veel vlas bij ligt een beetje schudden, ik neem echt niet veel vlas mee de kruiwagen in. Een potstalsysteem werkt bij mij ook niet, ik best een redelijk laag vlas liggen, maar na een week komt bij mijn merrie, die altijd op dezelfde plek plast, de natte plek er toch steeds bovenuit. Eens per week haal ik dus de natte plek eruit.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:15

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de gang !

Als je de natte plekken laat liggen, en je pony gaat erin liggen, krijgt hij dan niet van die natte plekken(vieze vacht)?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:16

Marieke1983: Als je probeert zoals ik hierboven heb verteld, dat wil echt wel goed werken. Want hier piesen ze ook op één plek.
Als je daar een laag vanaf schraapt en het op een andere plek neerlegt, daar schoon vlas over, dan komt de koek vanzelf... :j

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:17

Yvonniej schreef:

1 pak vlas is 5 euro...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:17

fienaaa schreef:
Yvonniej schreef:

1 pak vlas is 5 euro...

Zo... dan heb jij een goedkope. Ik betaal €5,70 ex btw

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:19

Thanks Fiebie! Ik zal het straks direct gaan proberen! Maar dan zijn we even bezig, voordat de hele stal een koek is ;)

Mijn paardjes leggen er 1 of 2 drollen per dag en plassen er net zo (niet) vaak, de rest van de dag lopen ze buiten en gebruiken ze het paadje naar de stal als openbaar toilet ;)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:19

dat is nog redelijk goedkoop, de laatste keer dat ik een pakje kocht zaten deze al tegen de 7 euro.

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:20

ja, dan krijgen ze hele vieze vlekken .
En moet je goed poetsen .

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:20

Yvonniej schreef:

1 pak vlas is 5 euro...[/quote]

Zo... dan heb jij een goedkope. Ik betaal €5,70 ex btw[/quote]

Ja, we hebben ook best lang gezocht naar een goede... Wil je het adres hebben waar we het vandaag halen? Scheelt toch wel een boel op jaarbasis...