tip nodig urine in stal loopt niet weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

tip nodig urine in stal loopt niet weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 09:18

Stro neemt niet voldoende urine op. Mijn merrie pist schijnbaar tegenwoordig alleen nog op stal ipv ook in de wei :+
Gevolg is dat het nu naar 1 punt loopt in de stal waar het echt een natte bende is omdat het niet weg loopt. Ze staat er vaak in wat nu natte hoeven geeft.

Zou ik er iets van een rubber mat in kunnen leggen onder het stro waar de urine door heen loopt zodat ze droge voetjes houd? zo ja waar haal ik die?

of iemand een andere tip? Ik wil haar wel op stro houden, niet op zaagsel ofzo.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:25

Als het naar 1 punt loopt waar het niet weg kan, dan hebben rubberen matten ook geen nut. Dan blijft de urine nl. onder de matten staan.

Het moet ook onder de rubberen matten kunnen weglopen.

Gooi anders iets van strokorrel op die plek, iets wat goed absorbeerd. Dan schep je dat elke dag weg en staat ze ook droog.

joyce B

Re: tip nodig urine in stal loopt niet weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:57

Strokorrel is niet iets om elke dag weg te scheppen maar meer om mee op te potten, bij elke dag weghalen kun je beter dat fijne zaagsel nemen. Dat neemt heel snel en goed vocht op en kun je daarna eventueel gelijk wegvegen, of je doet 1 zak per keer onder het stro op de plek waar ze veel plast of het plas heen loopt en haalt dat pas weg wanneer het echt goed verzadigd is (dan wordt het eerst bruin en tenslotte roodachtig)

Zo hield ik de stal van mijn ponyruin in de winter heel goed droog en schoon. door het stro erboven was het niet stoffig, had hij altijd iets te knabbelen en het stro bleef vrij droog omdat het plas er gelijk doorheen zakte en daaronder gelijk opgenomen werd door het zaagsel. Houtspaanders nemen trouwens minder goed en minder snel vocht op.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:00

volgens mij hebben we ook vlas op stal, moet ik maar is informeren of ik daar wat van kan neer leggen in de hoek waar het zo nat is. wellicht dat dat genoeg opneemt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:03

__Nathalie__ schreef:
volgens mij hebben we ook vlas op stal, moet ik maar is informeren of ik daar wat van kan neer leggen in de hoek waar het zo nat is. wellicht dat dat genoeg opneemt.

Precies wat ik wilde voorstellen.
Wij hebben de helft van de paarden op stro staan. In die stallen ligt ook nog wel eens een plasje wat niet goed wegloopt. Beetje vlas erop, dat neemt perfect op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:06

Het mooiste is natuurlijk als je een afvoer creëert. Anders zou ik een laagje wit zand onder het stro doen, dat hoef je niet elke keer te verversen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:07

Ik heb er momenteel een zakje strokorrels onder en dat werkt ook perfect.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:10

Horseware schreef:
__Nathalie__ schreef:

Precies wat ik wilde voorstellen.
Wij hebben de helft van de paarden op stro staan. In die stallen ligt ook nog wel eens een plasje wat niet goed wegloopt. Beetje vlas erop, dat neemt perfect op.

Als je dat in een hoek legt en de rest stro blijft dat dan ook een beetje zo liggen of ligt de volgende dag de hele stal onder het vlas?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:12

Vlas wordt een soort koek. Ik denk dat het goed blijft liggen vooral als het meteen al een beetje nat wordt. Super stalbedekking!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:14

beantsje schreef:
Vlas wordt een soort koek. Ik denk dat het goed blijft liggen vooral als het meteen al een beetje nat wordt. Super stalbedekking!

Alleen vind ik het wel veel meer stinken dan strokorrels. :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:14

Gelijk nat word het wel want er ligt echt een klein plasje.

Om de hoeveel dagen verversen jullie dat?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:22

__Nathalie__ schreef:
Gelijk nat word het wel want er ligt echt een klein plasje.

Om de hoeveel dagen verversen jullie dat?

Momenteel werk ik ongeveer één keer per week het droge stro opzij en alles wat er dan aan verzadigde korrels en stro ligt haal ik weg. Wat er dan eventueel nog aan droge korrels ligt leg ik weer op de plaatsen waar ze plast. Op die manier blijft de stal echt super droog, de andere dagen haal ik alleen de mestballen eruit. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel uur ze per dag op stal staan en per paard zal het ook wel verschillen hoe vaak het nodig is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:26

Citaat:
Als je dat in een hoek legt en de rest stro blijft dat dan ook een beetje zo liggen of ligt de volgende dag de hele stal onder het vlas?

Bij mij blijft het prima liggen. Ik leg een dun laagje neer wat ik dan wel om de dag moet verversen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:31

Ik doe nu zoiezo wel aardig om de dag de mest er uit ligt er een beetje aan hoeveel er ligt en halve wege de week schep ik de natte plek weg en 1 keer per week schep ik het helemaal leeg.
Als ik de stalbaas zie ga ik maar is informeren of ik een beetje vlas kan gebruiken om daar neer te leggen, maar eens proberen hoe dat gaat :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:03

Vlas werkt erg goed.