paard/pony kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

paard/pony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:21

ik heb een vraagje,
stel, je hebt een leuk paard op een of andere site gezien (denk aan marktplaats enz.) en je wilt hem gaan bekijken en misschien gaan kopen, wat moet je dan zegmaar doen? waar moet je op letten? wat moet je vragen? enz.
dit is zegmaar de eerste keer dat ik zoiets wil overwegen dus heb nog wat hulp nodig :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:24

hier zijn al behoorlijk veel topics van,

waar je vooral op moet letten is op de manier hoe het dier loopt,
op beperkingen (ongewone dingen die het paard doet)
of zijn tanden wel inorde zijn
of de benen wel kloppen (geen last van O benen of andere beenproblemen)

bij aankoop van een redelijk duur paard zou ik evt. het dier laten keuren voor de zekerheid of
fotos opsturen naar een kliniek

Tigra_

Re: paard/pony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:04

Als dit je eerste keer is zeker iemand meenemen die er wel ervaring mee heeft.
Tja voor de rest zoiezo klinische keuren en zoals hier boven als het een duur paard is foto's laten maken.

En laat je vooral niet te veel overhalen door de mooie verhalen als het niet klikt klikt het niet en ga dan je eigen gevoel achter na en doe het niet. Want als je jezelf over laat halen door de eigenaars zit de kans erin dat het toch gaat tegen vallen en je het paard weer moet weg doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:33

Het meest handige is om een ervaren paardenkenner mee te vragen. Die kan het paard kritisch bekijken. Dikke kans dat jij zelf als een blok voor een paard valt en de negatieve punten veel minder ziet.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:33

Je kan het beste iemand mee nemen die er veel verstand van heeft.
En koop vooral geen paard zonder um te laten keuren!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:40

Ik heb net mijn eerste paard gekocht, heb er 2 bekeken en die ik gekocht heb ook laten keuren (alleen klinisch). De andere viel al af omdat ze scheve benen had, ongelijke hoeven, slecht verzorgd was en stram liep.
Waar ik naar keek was oa stand benen, hoeven, of de vacht er mooi uitziet, ogen/neus schoon etc, en het paard goed verzorgd is. Maar ook of het netjes met je meeloopt, of je het paard overal probleemloos kan aanraken,of het achteruit gaat of opzij als je dat vraagt, netjes hoeven optilt, beleefd is als je eten aanbiedt etc. ik vind het namelijk voor mezelf erg belangrijk dat een paard niet alleen gezond is maar ook prettig in de omgang!
Verder heb ik haar zien lopen aan de longe om de gangen goed te kunnen zien en zelf gelongeerd, eigenaar op zien rijden en er daarna zelf op gereden. Bij de 2e keer kijken ook een stukje op de weg geweest, zo kon ik ook zien hoe ze op verkeer reageerde, of ze makkelijk van stal wegging en of ze wel rustig bleef op weg terug naar huis.
Ik vond het ook belangrijk om te zien dat de eigenaars zelf op een fijne rustige manier met het paard omgingen, dat ik weet dat de basis die ze meegekregen heeft gewoon goed is.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:37

Om uit te sluiten dat het paard is ingespoten met pijnstilling of iets om rustig te blijven , zou ik onverwacht langs gaan .
tip van onze instructrice , die heeft te vaak gehoord van paarden die goed liepen en een paar dagen later zo kreupel als wat .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:13

toen ik voor de eerste keer bij een pony ging kijken die me wel leuk leek heb ik gewoon iemand meegenomen die zelf veel met paarden doet en er ook oog voor heeft. Als het kan zou je moeten vragen of je het paard een paar dagen op proef mag, dan kan je meteen uitsluiten dat het paard ingespoten is. Ook zou ik je paard laten keuren (klinisch)door een dierenarts. Dit moet zowiezo als je, je paard wilt verzekeren. Bij een paard in een iets hogere prijsklasse zou ik ook gaan voor een rontgonologische keuring. Maar je moet ook vooral op je gevoel uitgaan, welk paard vind je helemaal geweldig na de eerste keer erop zitten

Rai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:03

*neem altijd iemand mee(geen vriendinnetje die zelf een paard heeft. maar iemand die er echt verstand van heeft)
*kijk altijd goed naar hoeven,gebit, rug, benen, manen/staart(ook goed op eczeem letten)
*als je er zeker van bent dat je dit paard wil hebben laat hem dan keuren.
*stel een contract op met de verkoper met goede afspraken. als blijkt dat het paard toch mankementen heeft, dat je eventuele kosten op verkoper kan verhalen.

Succes!

puree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:49

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:28

neem iemand mee die jij kent en best wat over paarden weet kijk of dat hij goed verzorgt is vraag of je er is op mag rijden enz voort ;)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:34

Ik zal als ik jou was, eerst iemand inhuren die er veel verstand van heeft. Dan laat je eerst de eigenaar op het paard rijden, daarna degene die er verstand vna heeft en daarna kun je het zelf proberen. Als je echt zeker weet dat je hem wil kopen, zal ik een veearts meenemen.

;)