Paard wil te graag in de wei !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabySharif

Paard wil te graag in de wei !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:24

Mijn moeder heeft een KWPNér van 1.62. Wanneer ze hem in de wei wilt brengen en ze de draden openmaakt.
Ontsnapt hij gelijk met het touw en mijn moeder er nog aan. Vorig jaar is ze gewoon door haar enkel gegaan omdat hij te graag de wei in wilt.
Hij is dan ook gewoon niet te houden. We moeten hem gewoon samen in de wei zetten en dan lukt het ons nog niet om hem normaal in de wei te krijgen.

Wat kunnen wij eraan doen om hem normaal in de wei te krijgen ? Want dit gaat niet langer zo !!

bfsunshine

Re: Paard wil te graag in de wei !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:27

hem stilzetten ervoor, en dan omdraaien, op het moment dat paard wil gaan rennen, hem erg duidelijk straffen. Doe het 1x goed, is de kans groot dat ie het nooit meer probeert(ik ben persoonlijk ook niet echt van deze aanpak, maar als het niet anders kan en het gevaarlijk word zal het wel moeten). Streng zijn, en ho is ho, en doet hij het goed belonen kan ook super werken. Heel veel succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:30

In stal al gaan beginnen met HO is HO. Doet ie dat, braaaaf paard, belonen en nog een stapje. Weer HO. En zo verder. Zodra je merkt dát ie wil gaan, probeer hem voor te zijn en trek hem om, terug naar stal. En daar ga je weer. Op deze manier ben je wel even bezig, maar hij leert zo wel dat jullie baas zijn en dat het niet de bedoeling is dat je erachteraan wappert.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:30

Dat is wel een hele goede ja. Dat heeft ze nog nooit geprobeert zal het zeggen tegen haar ! Bedankt !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:32

euh.. wat je kan doen? opvoeden. Een paard heeft te wachten en mag pas rennen als ie los is. Inmiddels weet ie dat ie hiermee weg komt en dan is het hek al van de dam.

Nu oefenen, oefenen, oefenen. Lopen naar de wei, niet met de draden gaan klooien. Ho zetten. Gaat ie klooien, achteruit, voor mijn part het hele eind terug naar stal.
Blijft ie netjes wachten, belonen, en terug naar stal.
Dit volhouden tot ie netjes blijft wachten, dan een keer de draden open zetten en zelfde procedure herhalen, etc

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:32

Inderdaad.. aanpakken! Zoiets moet je geen moment accepteren. Geef je een vinger dan pakt ie je hele hand. Als het zo door gaat wordt het telkens een beetje erger en voor je het weet gebeuren er echt ongelukken.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:34

Ja dat is idd waar. Hij is gewoon echt niet te houden ! Mijn eigen paardje is gelukkig niet zo maar die van mijn moeder is gewoon echt een ramp !

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:51

Wat Stef ook al zegt... Leren halt houden op commando en hier concequent in zijn. Op weg naar de wei zijn aandacht vast houden, wanneer je merkt dat hij doorheeft dat hij zo los mag. Door opdrachten geven en achteruit laten lopen. Longeer oefeningen doen op weg naar de wei dus. Laten stoppen weer doorlaten lopen. Rustig en consequent zijn. Zorg dat hij uit je persoonlijk ruimte blijft, veiligheid gaat voor alles, neem desnoods een stok mee die je gebruikt als verlengstuk van je arm. Wat voor halster gebruik je? Een touwhalster met knopen of verdikking op de neus kan helpen namelijk. Doe handschoenen aan zodat het touw niet in je handen snijdt en je goed vast kunt houden. Laat het desnoods door een man doen! Die zijn doorgaans sterker.
A fijn, je geeft je paard het commando tot halt houden (train je paard hier eerst op in een bak als dat kan, dan heb je hem voorbereid) doet hij het niet dan loop je naar hem toe en trekt aan het het touw. Paard moet nu achteruit lopen om jou te ontwijken. Je stopt hier direct mee wanneer je paard gaat nadenken en stil gaat staan. Dan geef je hem rust en beloont hem. Zo weet hij dat stilstaan de oplossing voor dit probleem is. Wanneer je dan het halster af wilt doen en hij begint weer (blijft niet stilstaan maar weet dat het halster afgaat en denkt een handje te helpen door zijn hoofd er alvast uit te trekken) dan herhaal je het hierboven geschrevene. Hoe hard je aan het halster moet trekken is per paard verschillend, dus stem het af op je paard, niet op je eigen boosheid of ongeduld. Belangrijk is dat het paard zijn ogen op jou heeft, wanneer hij zijn hoofd wegdraait trek je zijn hoofd terug zodat hij zijn aandacht bij jou heeft. Op die manier ondervang je ook dat hij niet kan wegrennen en jou meesleept. Heeft hij met zijn lichaam een draai kunnen maken dan was je te laat! Gebruik de verlengstuk van je arm, de stok om de bibs van het paard weg te sturen.

Ken je iemand met ervaring met paarden, vraag eens om het voor te doen! Want van kijken leer je vaak veel meer dan van lezen in de boekjes!
Laatst bijgewerkt door Jua op 30-04-10 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:00

Hij heeft een touwhalster om. Ze heeft ook altijd handschoenen aan ja. Maar soms laat ze het de eigenaar van de stal ook doen dan is er niks aan de hand, maar mijn moeder wilt het ook gewoon zelf kunnen anders kan ze hem nooit zelf in de wei zetten !!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:03

Het belgische trekpaard van mijn vriend D'Artagnan, deed dat ook, met zijn 800 kilo. Toen we hem net hadden, nu niet meer hoor. Tsja HO is HO inderdaad, maar als je je paard wel iederre dag de wei in wilt/moet hebben moet je een tijdelijke oplossing hebben. Wij deden dat door een bak voer mee te nemen tot aan de wei. Bij iedere HO even laten eten, lekker muesli en worteltjes. De wei in, touw eraf en gelijk HO en weer laten eten.... Heeft gewerkt.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:04

Misschien kan die eigenaar even de tijd nemen om te kijken waar het de soep in gaat en wat aanwijzingen geven aan je moeder?

Succes!

Bonita bon... Da's duidelijk een oplossing van wie niet sterk is moet slim zijn! Klinkt erg goed!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:07

Jua schreef:
Misschien kan die eigenaar even de tijd nemen om te kijken waar het de soep in gaat en wat aanwijzingen geven aan je moeder?

Succes!

Bonita bon... Da's duidelijk een oplossing van wie niet sterk is moet slim zijn! Klinkt erg goed!

Soms moet je iets. Het is natuurlijk een zaak van overwicht en duidelijke communicatie maar tot je daar bent is dit wellicht een oplossing?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:09

Wij lieten mijn pony achteruit de wei inlopen :+
Met bit en ketting over haar neus. Was in de eerste weken dat ik haar kreeg en was het gewend de wei in te mogen rennen vanuit de stal. Uiteindelijk er wel makkelijk uit gekregen.

Edit] geen ketting over haar neus :+ dat is wel heel hard haha, ik bedoel touw over haar neus en ketting als het heel erg was onder de kin.

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:15

Misschien is het een idee om een tijdje een hengstenketting te gebruiken met het buiten zetten..

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:19

Maar weet je wat denk ik ook het probleem is ! Hij gaat s'ochtends los de wei in ! En het eruit halen is geen probleem maar het na het rijden er weer in zetten is echt gewoon een ramp !!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:23

GabySharif schreef:
Maar weet je wat denk ik ook het probleem is ! Hij gaat s'ochtends los de wei in ! En het eruit halen is geen probleem maar het na het rijden er weer in zetten is echt gewoon een ramp !!

Ah! Daar heeft mijn paard dus ook last van gehad, die mag sinds ze op de nieuwe stal staat ook een gedeelte los naar de wei,en vind het dus niet meer zo leuk om aan het touwtje te lopen. Ze heeft dus een paar keer die afstand ook achteruit gelopen, gezien ze me voorbij liep. Dan mag ze stoppen, een aantal passen achteruit en dan weer vooruit áchter me. Komt ze me voorbij dan herhalen we het hele riedeltje nog een keer, totdat ze doorheeft dat er een verschil zit tussen wel of geen touwtje.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:25

Dan moet je dat 's ochtends ook aan het halstertouw doen of smiddags ook los want nu snapt je paard het gewoon niet ;)

Ik leer alle paarden dat ze achter me moeten blijven en als ik stil sta moeten die ook stil staan.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:28

Ja maar ze gaan al om 7 uur de wei in en de eigenaren willen ze niet met de hand brengen omdat dat te veel werk is met zoveel paarden. Maar volgens mij is het paard van me moeder de enigste die er last van heeft want die van mij maakt dat echt niet uit. Alleen die staat nu dag en nacht op de wei ! Maar s'middags kunnen we hem niet los laten want dan loopt hij door de draden heen omdat hij een van de leiders is in de wei !!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:32

had ik ook met een arabier, heb hem aangeleerd dat als we de wei inlopen, dat die automatisch omdraait, dan doe ik het halster af en dan geef ik hem een snoepje

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:33

sorry had je laatste paar berichten niet gelezen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:38

ZusJacobs schreef:
Wij lieten mijn pony achteruit de wei inlopen :+

Doe ik ook bij mijn merrie! Werkt prima... :D
Mijn paard luistert perfect, Ho is Ho en ik kan haar zo los laten staan zonder dat ze wegloopt. Alleen wanneer ze de wei in moet wordt ze echt gewoon gek. Meerdere mensen hebben geprobeerd om het er uit te krijgen, wat helaas niet gelukt is. Nu zet ik haar gewoon achteruit, en dat gaat prima.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:54

Zo'n geval heb ik ook.. bij het in de paddock zetten, in de wei zetten hij probeert het keer op keer ik ben iedere keer weer consequent maar hij blijft het proberen, als hij maar denkt dat hij los mag is tie weg heeeeel irritant! Ik laat hem nu ook steeds achteruit lopen, stapje voor stapje en het gaat al beter, moet zeggen dat hij nu ook aan het puberen is dat maakt het niet makkelijker. Laat ze zich wel makkelijk vangen? Dat vindt de mijne ook een prachtig spel }:) maar daar trap ik inmiddels (helaas voor hem) niet meer in!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:49

Waarom ie het doet is hierin IMO niet zo heel erg belangrijk. Hij heeft gewoon te wachten, punt.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:54

Anders moment in stal hem aan halster vastpakken. Vervolgens als die al zelf uit de stal gaat hou hem dan even tegen totdat die op jou wacht. Probeer dan pas met hem de stal uit lopen. Doe het wat elke dag en hij zal wel nettjes aan je hand gaan lopen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:58

Het paard heeft geen respect voor de begeleider.
Hier is aan te werken.
Consequent zijn, en wellicht eerst een sterket iemand er mee laten werken.
Anders niet elke dag proberen naar dezelfde wei te brengen (als die mogelijkheid er is).

Mijn paard liep in het begin iedereen voorbij als ik d'r hok opende.
Ook totaal geen respect, maar door consequent te zijn en af en toe vrij streng is dit gelukkig verholpen.
Ze heeft trouwens ook wel een aantal tikken op d'r neus gehad, maar is nu zo mak als een lammetje.