paard staat alleen , wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard staat alleen , wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:10

hallo,

ik ken een paard dat altijd alleen staat , ikzelf ben hier helemaal niet voor , ze moeten altijd minstens met zijn2en staan of in een kudde.
alleen dit paard ziet er niet ongelukkig uit en wordt goed verzorgd. ook zegt de eigenaar dat het paard zijn weide zal gaan verdedigen en het niet zal accepteren als er een ander paard bij komt.

dit paard kent dan ook totaal geen manieren , omdat de eigenaar niet consequent is , en hij dus niet door andere , oudere , paarden wordt opgevoed.
naar mijn idee had dit paard al vanaf het begin in een kudde moeten lopen , en niet na een halfjaar al alleen gezet moest worden.

wat is jullie mening?

femke

Somebitch

Re: paard staat alleen , wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:11

Tja een paard is en blijft een kudde-dier, ik vind dit dan ook echt niet kunnen. :n En denk mede met mij heel bokt niet.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:12

Hoi. Het is idd niet echt goed voor de omgang voor het paard dat heb ik wel aan mij paardje gezien. Die stond vorig jaar ook alleen omdat hij helemaal kapot gebeten werd door een paard. Nu staat hij met twee andere paarden buiten en heeft het prima naar zijn zin. Dus ik zeg, je paard niet alleen op de wei zetten !!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:15

kan hij andere wel zien?
mijn paardje staat nu voor een paar dagen ook alleen ,maar ziet de andere wel (draad ertussen)
dit omdat hij nog vruchtbaar is, maar wel al gecastreerd
over een paar dagen mag hij er bij :D

maar echt helemaal alleen is idd not done :n

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:21

Sommige paarden zijn zo, vaak heeft het te maken met de veulenjaren. Kind van een te dominante alpha merrie (wat meestal onzekerheid als basis heeft) of misschien als veulen alleen gestaan hebben en dus niet sociaal is gemaakt. Of misschien te veel eigenaren gehad en vertrouwen in eigenaar en medepaard verloren. En wat dacht je van een dominante dekhengst die pas laat geruind is en nog altijd denkt iedere andere ruin aan te moeten vallen vanuit gewoonte, terwijl hij de hormonen allang niet meer heeft? Dan moet je roeien als eigenaar met de riemen die je hebt en soms kan dat betekenen dat een paard beter alleen kan staan in een wei. En dat hoeft lang niet altijd te betekenen dat een paard ongelukkig is.
Je moet maar net een goede alpha merrie tot je beschikking hebben die in staat is om zo'n paard alsnog sociaal het een en ander bij te brengen. En zelfs dan lukt dat niet altijd. Dus het kan gebeuren... Wees dus niet te snel met een oordeel over of een paard alleen mag staan. Kijk eerst naar het verhaal van het paard. Maar in principe vind ik net als jij.... Een paard heeft paardenvriendjes nodig!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:25

hejj..

ik zie een paard ook liefst met 2 of meer.. maar ik moet wel toegeven dat mijn paard alleen op de wei staat.. ernaast staan 3 andere paarden met 2 draadjes schrikdraad ertussen.. ik heb hiervoor gekozen omdat mijn merrie erg dominant is. ze heeft vroeger wel bij andere gestaan maar ze was altijd kreupel zovaak dat was niet leuk.. toen is ze naar een andere stal gegaan en daar stond ze eerst bij 1 andere en dat ging goed en was ze ineens niet kreupel meer maar die waar ze bij stond ging weg dus stond ze nog alleen omdat die eigenaar van daar vond dat ze niet bij andere paarden kon.. tjsha bullshit natuurlijk.. toen door omstandigheden is ze terug gegaan naar die andere stal weer.. toen kwamen ook de verhalen dat mijn merrie veel vocht met een andere merrie op de wei.. dus is ze daar op een andere wei gekomen.. daar ging het 2 maanden goed en toen kwamen er 2 nieuwe paarden in de wei en die moest ze natuurlijk eventjes heel duidelijk maken dat ze de baas was..hier kreeg ze natuurlijk ook weer een trap gevolg mijn merrie stond 2 maanden met een olifantknie.. toen heb ik besloten om haar apart te zetten.. wel dat ze neus contact heeft maar meer niet.. soms staat ze wel in de rijbak na het rijden samen met 1 ander paard maar verder staat ze de hele dag in haar eige weitje.. nu ik dit zo heb is ze niet meer kreupel geweest * klopt af * en ze is ook helemaal niet ongelukkig..

mijn excuus voor het lange verhaal maar ik wilde mijn keuze eventjes goed onderbouwd vertellen..
bij mij komt het er gewoon op neer dat ik gewoon niet meer het risico wil aan gaan omdat ze zo vreselijk vaak een olifant been heeft gekregen dat ze er gewoon echt gevoelig op is en ik weet dat ze toch de confrontatie aan gaat zo gauw het kan..

tevens heeft mijn merrie in een grote kudde gestaan toen ze jong was.. als 2,5 jarige is ze naar een andere plek gegaan waar ze ook 24/7 buiten stond met verschillend een ruin en een merrie.. de merrie was heel erg dominant en daar heeft ze ook veel van geleerd kwa dominantie en die ruin die was 15 cm groter als haar maar die durfde niks omdt zij zo de baas was.. een sosiaal verleden heeft ze dus zeker wel gehad..

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:27

Jua schreef:
Sommige paarden zijn zo, vaak heeft het te maken met de veulenjaren. Kind van een te dominante alpha merrie (wat meestal onzekerheid als basis heeft) of misschien als veulen alleen gestaan hebben en dus niet sociaal is gemaakt. Of misschien te veel eigenaren gehad en vertrouwen in eigenaar en medepaard verloren. En wat dacht je van een dominante dekhengst die pas laat geruind is en nog altijd denkt iedere andere ruin aan te moeten vallen vanuit gewoonte, terwijl hij de hormonen allang niet meer heeft? Dan moet je roeien als eigenaar met de riemen die je hebt en soms kan dat betekenen dat een paard beter alleen kan staan in een wei. En dat hoeft lang niet altijd te betekenen dat een paard ongelukkig is.
Je moet maar net een goede alpha merrie tot je beschikking hebben die in staat is om zo'n paard alsnog sociaal het een en ander bij te brengen. En zelfs dan lukt dat niet altijd. Dus het kan gebeuren... Wees dus niet te snel met een oordeel over of een paard alleen mag staan. Kijk eerst naar het verhaal van het paard. Maar in principe vind ik net als jij.... Een paard heeft paardenvriendjes nodig!

Helemaal mee eens! Ik was net ongeveer hetzelfde aan het typen toen jij jouw bericht plaatste. Sluit mij hier volledig bij aan.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:27

mijn veulen heeft een tijdje alleen gestaan, dit gaf problemen met zijn sociaal gedrag en zag mij als "speelmaatje", ik heb toen tegen de baas van manege gezegt opfok of ik ben weg.

maar het was een opfok met dezelfde leeftijdgenotjes en hij kwam ook bijna niet buiten. nu staat hij 24/7 buiten in kudde van alle leeftijden en hij heeft het naar zijn zin ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:29

bedankt voor de reacties!

ik vind het zelf ook heel naar om te zien .
geen enkel dier hoort alleen , eigenlijk ..
zelfs als ik een hamster koop , neem ik er 2 , moet je nagaan..

tja verder kan ik er weinig aan doen .
ze zal niet zomaar een paard erbij nemen , of dat er een paard gestald wordt , helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:30

Vind je het nou netjes, om het paard van een ander (die je tussen neus en lippen ook nog verwijt een paard niet te kunnen opvoeden) zo te bespreken op een openbaar forum?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:33

Ibbel schreef:
Vind je het nou netjes, om het paard van een ander (die je tussen neus en lippen ook nog verwijt een paard niet te kunnen opvoeden) zo te bespreken op een openbaar forum?

er worden toch geen namen of plaats genoemd?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:35

ik zeg gewoon wat ik ervan vindt;)

er kan pas goed geoordeeld worden als jullie het totaalplaatje weten , en de gevolgen van het alleen staan .

daarnaast; idd ik noem gen naam en plaats.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:36

Eenzaam, zielig, saai. Niets positiefs over te zeggen eigenlijk
Oja en goedkoop

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:40

suus_ schreef:
Eenzaam, zielig, saai. Niets positiefs over te zeggen eigenlijk
Oja en goedkoop

hmm toch vind ik dat er uitzonderingen zijn.. ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:42

Zoals?
Ik vind het alleen een uitzondering als een paard in quarantaine staat/ afgezonderd van de rest wegens ziekte of blessure
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 30-04-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:44

moet je eventjes mijn vorige post lezen dat vind ik wel een uitzondering.. ook Jua geeft wel een geldige uitzondering..

ik moet wel zeggen dat als een paard gewoon goed functioneerd dus niet telkens geblesseerd is enzo dan vind ik dus zeker dat een paard in een kudde hoort..!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:16

YelaBrenda11 schreef:
..
zelfs als ik een hamster koop , neem ik er 2 , moet je nagaan..
.

Zou ik maar geen hamster aanschaffen als ik jou was, verder ben ik het helemaal met Ibbel eens
Ik word eerlijk gezegd helemaal naar van mensen die topics openen over andermans paarden en deze mensen dan afbranden.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf, als je het zelf voor 100% goed doet dan pas over een ander roddelen

En niemand doet het voor de volle 100%goed wat betreft paarden houden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:35

Vind ook dat een paard minimaal met z'n 2 op de wei moeten. Uitzonderingen zijn paarden met iets besmettelijks of blessure of wat er op lijkt.
Paard went er uit eindelijk wel aan en dan krijg je inderdaad dat ze geen paarden meer dulden in hun wei wil nog niet zeggen dat het goed is.

Achja er zijn zoveel dingen waar ik me paard voor nog geen goud zou willen huisvesten terwijl andere daar blijkbaar geen probleem mee hebben. Doe je niets aan.
Jammer voor het paard denk ik dan maarja.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:37

ikdoemaarwat schreef:
Ibbel schreef:

er worden toch geen namen of plaats genoemd?

En dat is een goede reden om wel te l*llen over een ander?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:52

het is één zin waarbij ik het over de eigenaar heb , als je die nou eens gewoon weglaat ( waardoor je minder makkelijk kunt oordelen omdat je het totaalplaatje niet kent) , geef je mening dan nog eens . en doe maar alsof ie er niet is ..

ik vind dat als ik A zeg ik ook B moet zeggen ..

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:01

tja ligt geheel aan de omstandigheden ken meerdere paarden die alleen staan en die hebben het prima naar hun zin alleen, en krijgen heel veel aandacht van eigenaren die tevens heel consequent zijn in omgang.

ik vind het prima kunnen mijn pony stond vroeger ook alleen, en nooit gemerkt dat ze eenzaam was ofzo, ze was juist erg chago als ze op kamp of dergelijke met ander paarden stond.

mijn paard nu staat samen met een paardje maar als je die alleen in de wei zet of in de rijbak geeft ze er ook niks om dat ze alleen staat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:03

En dan nog een 13jarig die oordeelt en gelijk even veroordeelt is niet op zijn plaats..
Loop naar de eigenaar toe en vraag waarom hij dat paard alleen heeft staan, misschien krijg je wel een verrassend antwoord...

Dat is veel beter dan hier op bokt roddelen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:06

ik zie het paard ook helemaal niet graag alleen, ik vind dit dan ook niet kunnen... hij zou eigenlijk eens een tijdje in de kudden gezet moeten worden (niet in zijn eigen weide) dan leert hij daar hoe hij zich hoort te gedragen... iig een paard alleen vind ik een no go.
als je dan echt echt geen ander paard erbij kan zetten om welke reden dan ook (zet er dan op zn minst ander vee bij zoals een geit..echter zie ik dan liever een shet ofzo :D)

echter zijn er idd uitzonderingen maar vind wel dat het niet uit gemakszucht ofzo gedaan moet worden, eerst vanalles proberen, lukt het echt niet tja dan niet...maar ik vind alleen en neus op neus contact ook weer niet helemaal alleen! ze hebben dan toch nog sociaal contact indien ze willen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:49

Ibbel schreef:
En dat is een goede reden om wel te l*llen over een ander?

nou nou dat is wel heel groots opgeblazen hoor
iedereen heeft wel eens iets te vertellen over iets of iemand, zolang er geen naam en toenaam en plaats bij staan....tja wie schaad je er dan persoonlijk mee?
en by the way worden er vaak ook wel dingen verteld die wel feiten zijn en dan is heel bokt van aaah en oooh...
of dit feitelijk is weet je nog niet....dus om het als l.ullen te bestempelen?

echwel: roddelen wordt het als er ook concrete aanwijzingen naar een bepaald persoon gegeven wordt en dat is niet het geval

je moet ook niet altijd alles maar met zijden handschoenen vast pakken
er zijn wel degelijk paarden die staan zoals TS beschrijft
bij mij in de omgeving staat er ook 1tje helemaal moederziel alleen.....niet een paard op 1 km afstand
ik vind het een nog go.....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:05

Roddeltopics over andermans paarden zijn niet toegestaan.
Daarom een slotje.