Verzorging lespaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pindy77

Verzorging lespaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 16:20

Dames en heren,

Na 16 jaar ben ik eindelijk weer gaan rijden (Na een ongeluk acuut gestopt en sindskort begon het toch te kriebelen). Ondanks mijn angst gaat het rijden beter en ik merkte bij mijn 2e les dat de ontspannenheid stapje voor stapje terugkomt (gelukkig).

Zit alleen wel even met het volgende. De manege geeft veel vrijheid aan de ruiters wat betreft de verzorging. Ik wil graag gebruik maken van die vrijheid om een goede band met het paardje op te bouwen (ik rijd privé op een vast paard). Waar ik aan zit te denken is sowieso lekker poetsen voor de les. Maar wat doe ik na les? Gister had ik namelijk een beetje medelijden met hem. Ik heb enkel zijn hoeven uitgekrabd en nog wat mest opgeruimd.

Ik denk dat na de les een korte borstelbeurt handig is, neus en ogen afsponzen en uiteraard hoeven uitkrabben. Benen wel of niet afspuiten? Wel of niet droogwrijven? De één zegt dat het goed is, dan ander zegt juist van niet, wat denken jullie? Schiet mij te binnen dat het sjabrak tijdens korte poets iets kan drogen voordat ik het onder het zadel plaats op de houder. Ik zit alleen wel mee met waar ik het poetsgebeuren kan doen. Ivm gebrek aan een aparte poetsplek en helaas dat de paarden gestald zijn in standboxen weet ik niet zo goed hoe ik ruimte kan creëren om te poetsen. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Is poetsen in de standbox handig? Het lijkt mij zo gevaarlijk. Iemand suggesties?

En ik wil iets met zijn harnachement doen. Toen ik voor het zadelen zijn spullen inspecteerde zag ik dat zijn bit nog helemaal vies was en heb dat dus eerst zorgvuldig gewassen. Niet iedereen gaat dus even netjes om met de spullen van het paard. Er bestaat toch iets van Passier dagelijkse reiniging voor het hoofdstel? Oké, ik ben er weliswaar niet elke dag, maar het beestje is denk ik ook bij gebaat als tenminste 1x per week iemand het zweet afhaalt; ook al is het geen grondige beurt. Een grondige beurt geven vind ik ook geen probleem, maar hoe snel droogt alles op? Dan zou ik bijvoorbeeld eerst leer verzorgen en tijdens de droogtijd ervan het paardje wandelen en poetsen voor de les.

Wat raden jullie mij aan wat betreft de verzorging van een lespaard?

Gianti

Re: Verzorging lespaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:42

poetsen in stand kan wel hoor, doe ik ook altijd (hou an uitgebruid poetsen) zo wie zo droogwrijven. oor de rest heb ik geen idee

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:54

Ik geef de manegepaarden altijd na de les zowieso nog wat lekkers te snoepen...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:42

Als dat paard in een stand wordt gehouden , doe je hem het meeste plezier met laten rollen na je les.
onze pony's staan gelukkig altijd buiten en rollen is het eerste wat ze doen na een rit .
als je wilt wandelen , laat hem dan lekker grazen als er gras in de buurt is, hij loopt denk ik al genoeg als manegepaard .

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:27

Humm het gaat mij niet zozeer om hoe ik het "leuk" maak met het paard, want daar is na de les geen ruimte voor (ik rijd als laatste en na mij worden de laatste dingen nog gedaan voordat er wordt afgesloten). Het gaat mij om hoe goed verzorgd ik hem achterlaat op stal. Wat kan ik nog meer doen dan de standaard snoepjes en hoeven uitkrabben? Wat doen mensen met een eigen paard voordat ze 's avonds naar huis gaan waar ik als manegeklant geen weet van heb?

Ik heb mij voorgenomen om leuk te doen met het paard voor de les, beetje wandelen. Er is geen weidegang, noch paddock en de paarden lopen doordeweeks misschien 1 uurtje per dag, ze staan dus 23 uur in een standbox (soms iets korter als iemand ze even meeneemt voor een rondje op het parkeerterrein ivm drukke wegligging) voordat ze een uurtje mogen lopen; in het weekend lopen ze meestal wel 2 uurtjes.

Edit
*Gaat toch nadenken om het paard te laten rollen na de les, ben toch als laatste*

Dank voor de goede tips!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:35

wat ik doe voor ik weg ga bij mn paard, na het rijden droog stappen (laten rollen want die mogelijkheid hebben we) daarna nog even borstelen zodat al het opgedroogde zweet eraf is en niet kan gaan kriebelen/schuren. Benen afspuiten doe ik alleen in de zomer, maar wat wel goed is is even met je handen langs zn onderbenen gaan. Aan de achterkant bij de pezen, mag je een klein beetje druk opzetten, werkt als een massage voor de pezen..
Bit tuurlijk iedere keer afspoelen, maar hoofdstel zet ik maar eens in de zoveel tijd in de olie, die ik na het rijden niks mee. Dekje hang ik als het nat is apart van mn zadel, maar ja snap dat dat op een manege niet altijd mogelijk is..
Even wandelen voor de les is heel goed, dan worden zn spieren een beetje warm voor het rijden, zeker omdat ze stil staan op stand en niet buiten komen..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:39

Oh dat dit nog bestaat in Nederland , stands zijn al verschrikkelijk en helemaal geen wei of paddock , die beesten hebben een vreselijk leven
sorry , dat ik dit zeg , maar ik wordt hier echt verdrietig van , die paarden mogen nooit "paard "zijn .
Ik zou daar absoluut niet willen rijden ,arme paarden , ja dat rollen zou een hoogtepunt in zijn trieste leven zijn , maar mischien weet ie niet eens hoe dat moet .
Net als een kip uit een legbatterij niet weet wat hij moet als je hem neerzet in een ruimte om te scharrelen , dat snappen ze niet meer .

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:03

Sjonnie daar heb je helemaal gelijk in. Ik schrok mij rot toen ik voor het eerst daar kwam (kwam van een superluxe manege waar elk beestje een stal van minimaal 3 x 3 had). Alleen de mensen zijn wel ontzettend lief voor de dieren, als ze lessen dan is dat echt dressuurles met veel overgangen, wendingen en verzamelingen, springlessen zijn goed, stands zijn goed verzorgd (stallen zijn voor pensionpaarden) er is een solariumpje aanwezig (wordt volgens mij nooit gebruikt want de strokar is daaronder geplaatst, maar die kan ik even wegzetten en het beestje daar lekker poetsen schiet mij nu te binnen). Eigenlijk is alles kwaliteit voor zover dat kan behalve de locatie en dat is helaas een gemeentebesluit. Ik heb foto's gezien van vroegere locaties en daar was wel ruime weidegang aanwezig. En nu zitten ze de noodgedwongen midden in de stad op een te kleine ruimte en moeten de manegepaarden in stands. Ivm gebrek aan buiten weet ik wel dat je de vrijheid hebt om een trailer te pakken en met een paard naar het strand te vertrekken. Maarja hoeveel manageklanten hebben ook een rijbewijs om aanhang te trekken en hoe vaak ga je naar het strand? Je kan enkel voor 7.00 uur en het is ongeveer 40 minuten rijden eer je daar bent.

*Gaat nadenken of ze de partij voor de dieren hiervoor gaat aanschrijven om gemeente te dwingen weideruimte beschikbaar te stellen*
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 03-05-10 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:04

Dank Marise! Die massage lijkt mij ook fijn voor het beestje. Ga denk ik een boekje kopen om mij daar in te lezen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:46

Met afsponzen moet je wel opletten dat ie niet na je nog een keer rijdt. Dan droogt ie niet op tijd op :P
Verder kun je in stands gewoon poetsen maar je kan ook vragen of je hem in het gangpad mag zetten ^^.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:50

Ik hoop dat de pvdd idd wat kan doen voor de manege .
Weidegang is een recht , en die partij is voor de dieren dus ik hoop dat
ze hun best doen ,

countrysuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:17

voordat ik ga rijden krijgt Outline (manegepaard) een goede poets en knuffelbeurt en na het rijden wrijf ik haar droog en spuit haar benen af.dan zet ik haar weer op stal zodat ze kan eten en opdrogen.voordat ik dan naar huis ga, borstel ik haar nog een keer.
ik gebruik mijn eigen harnachement.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:21

Is er geen plekje waar je lekker even met haar kan/mag grazen?

(of gaat dit om een manege in Amsterdam?, want daar is het helaas niet mogelijk....)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:32

Als het mag na de les even de zweetplekken op het paard onder waar het zadel en hoofdstel hebben gezeten met een vochtige spons afnemen. Lekker rollen vinden de meeste paarden ook fijn.
Verder is het een beetje afhankelijk van het paard waar je op rijdt. Ik ken veel manegepaarden die blijer zijn met rust dan met getruttel, dus de een kan een massage misschien waarderen, en bij de ander zou ik geen urenlange sessie van maken.
Ergens nog even grazen is een goed idee. Onderhoud van het hanarchement is in principe de taak van de manegehouder, persoonlijk zou ik daar geen spullen voor gaan aanschaffen. Mocht je toch aan de slag gaan: vochtig doekje met zadelzeep droogt snel. Olie heeft over het algemeen langer de tijd nodig om in te trekken.
Overigens helemaal super van je, dat je je op deze manier wilt inzetten voor het paard waarop je manegelessen rijdt. Waren maar meer klanten zo. +:)+