Water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZeldaZorro

Water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:21

Hallo,
Ik heb 2 paarden, maar het gaat om mijn merrie.
Ze is namelijk bang voor water. Niet zo een klein beetje ook.
Zodra ik met haar naar de spuit loop, wordt ze al helemaal druk.
Als ik de spuit aanzet, dan flipt ze helemaal. Ik heb zelfs meegemaakt dat 2 mannen haar niet hielden.
Daarna ben ik gaan proberen met een emmer water, maar ook dat werkt niet. Zodra ze water hoort vallen, of water voelt, begint ze te trappen.
Ook het trucje : water spuiten, zodra ze stil staat spuit weg. werkt niet. Belonen en straffen is ook al geprobeerd.
Als ze in de wei staat, en in de rijbaan gaan de sproeiers aan, dan gaat ze heen en weer rennen, steigeren en bokken.
Ik weet niet wat ik moet doen, maar haar hoeven moeten gewoon schoon.
Heeft iemand een idee waardoor het komt of kan iemand mij helpen?

Groetjes

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:12

Weet niemand iets?
|( |(

mvn

Re: Water

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:25

er is waarschijnlijk ooit iets gebeurd waardoor associaties zijn gemaakt tussen water en iets vervelends voor je paard. het beste kan je iemand met veel ervaring er naar laten kijken. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat al het gedrag te herstellen is maar dit kan jaren duren. dus de vraag is er ooit iets gebeurd?

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:57

mvn schreef:
er is waarschijnlijk ooit iets gebeurd waardoor associaties zijn gemaakt tussen water en iets vervelends voor je paard. het beste kan je iemand met veel ervaring er naar laten kijken. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat al het gedrag te herstellen is maar dit kan jaren duren. dus de vraag is er ooit iets gebeurd?

Voor zo ver ik weet niet, maar ik heb haar sinds veulen, en ik mocht altijd haar hoeven, of lijf doen, en opeens vindt ze het niet meer leuk, of eng.
Want eerst vond ze het heerlijk als ik haar hoeven deed of als ik haar beentjes afspoot.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:12

Misschien kun je proberen een heel klein straaltje op de grond te laten lopen (iemand houd de sproeier dan vast) en dan ga je steeds een stukje dichterbij tot je er helemaal langs ben. Als dat zo is meteen belonen. Je moet gewoon bij 0 beginnen, anders gaat het waarschijnlijk nooit lukken. Maar goed als je haar eenmaal zo ver hebt dat ze langs een heel klein straaltje loopt kun je de straal steeds ietsje harder zetten en uiteindelijk haar hoeven proberen nat te maken (is misschien handiger als je daar eerst een klein bekertje ofzo voor gebruikt. En natuurlijk elke stap in de goede richting = meteen uitbundig belonen.

Heel veel succes ermee!!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:37

Kun je ook niet eerst voorzichtig met een spons en een emmer water beginnen? Of je wrijft eerst met een natte handoek over haar heen of iets.

fryskhynders

Waar woon je??
ik weet wel iemand die hier iets mee kan. die jou en je paard kan helpen...

fryskhynders

Lynn_Nikita schreef:
RoosxBill schreef:
Ik heb geen idee! mr succes ermee! :)

hier heeft ts wat aan... 8)7

nou ja dan weet ze iedergeval dat er iemand mee leeft :P haha

JulietteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:23

met spons en emmer is goed idee eerst met de benen dan met dan omhoog rustig met warm water. doe dit rustig en laat je eigen paniek niet zien aan het paard. neem de tijd om dit te herhalen dan zal naar verloop van tijd steeds makkelijker gaan.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:37

werkt allemaal niet ... al die dingen heb ik al geprobeerd.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:38

fryskhynders schreef:
Waar woon je??
ik weet wel iemand die hier iets mee kan. die jou en je paard kan helpen...

Ik woon in zuid holland wie dan?

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:14

Maar? hoe drinkt ze dan? doet ze dat wel ofzo?

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:22

mijn paard was er ook heel bang van dus ik ben begonnen met langs plassen te lopen daarna er in toen met een natte spons en zo ga je dan verder, en nu kan ik haar gewoon met een tuinslang gaan wassen zonder problemen.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:59

Het punt is, ze durft het te drinken uit een waterbak, maar uit een emmer niet ... Langs plassen durft ze ook niet...
Ik snap er gewoon niks van

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:04

ze zegt ook dat ze het eerst wel deed sorry hoor maar ik heb vaag vermoeden dat je paard een spelletje aan het spelen is.
verder sproeiers is wel ff wat anders.
eerlijk is eerlijk....5 jaar geleden toen ik Ger voor het eerst wilde wassen.....deed hij wat jou paard doet.....zeg heel eerlijk heb een keer de praam erop gehad en daarna kon ik hem gewoon wassen. nooit geen probleem meer geweest.
laast was ik het bos in geweest en kwam terug over een zandpad hadden ze daar 5 sproeiers in een boom gehangen voor het stof....Ger niet bang van water..hij wilde er dan ook echt niet doorheen.....maar ik ben afgestapt en dan volgt hij wel maar leuk vond hij het niet.
dus is ff wat anders dan benen afdoen.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:42

frangelica schreef:
ze zegt ook dat ze het eerst wel deed sorry hoor maar ik heb vaag vermoeden dat je paard een spelletje aan het spelen is.
verder sproeiers is wel ff wat anders.
eerlijk is eerlijk....5 jaar geleden toen ik Ger voor het eerst wilde wassen.....deed hij wat jou paard doet.....zeg heel eerlijk heb een keer de praam erop gehad en daarna kon ik hem gewoon wassen. nooit geen probleem meer geweest.
laast was ik het bos in geweest en kwam terug over een zandpad hadden ze daar 5 sproeiers in een boom gehangen voor het stof....Ger niet bang van water..hij wilde er dan ook echt niet doorheen.....maar ik ben afgestapt en dan volgt hij wel maar leuk vond hij het niet.
dus is ff wat anders dan benen afdoen.

Het ging erom, dan hoort ze ook water. en ik denk niet dat het een spel is, want dan raakt ze niet helemaal in paniek als ze water hoort.
Want, zodra ze water hoort wil ze zo snel mogelijk weg. ;(

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:29

hej,
dit had ik ook bij mijn veulen...
wij hebben ze gewoon goed laten wennen aan water,
emmer water in de weide, tuinslang in de weide & haar gewoon even alleen laten.
Later ze gewoon los laten in de weide en met de tuinslang water sproeien op het gras, aan de andere kant van waar zij staat. In het begin zal ze schrikken maar ze moet het water & het geluid gewoon worden...
succes x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:29

ZeldaZorro schreef:
Ik weet niet wat ik moet doen, maar haar hoeven moeten gewoon schoon.
Mankeert ze iets aan de hoeven dat je ze af moet spuiten/weken ??
Want als je het vuil op laat drogen dan kun je het er ook zo af borstelen.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:35

Ik zou toch blijven oefenen met een emmer [elkedag]. Zet anders de emmer uit het zicht en kom met een vochtige spons aanlopen, en dan de spons steeds natter. En dit zo dan steeds verder opbouwen!
Enja, dit is denk ik niet iets wat opeens opgelost is. Dus erg veel geduld is ook wel handig :)