Weiland in conditie houden met weinig moeite

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Weiland in conditie houden met weinig moeite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:44

En de weinig moeite slaat dan vooral op de eigenaar...
Mijn weiland bestaat op het moment meer uit onkruid, grote planten en paardenbloemen dan uit gras en daar baal ik van. Maar van de eigenaar hoef ik weinig te verwachten mbt goed weidebeheer. De paarden eten de planten niet en het gras is nu al bijna op (iets overdreven, maar het gaat niet lang meer mee) en dan staan ze er pas een kleine maand op en dan niet eens 24/7. Ik weet niet precies hoe groot de wei is, zal gaan om 0,25 ha gok ik. Staat 1,5 paard op dag en nacht (eentje 24/7 en de ander alleen overdag met graasmasker). Maar vanaf vandaag gaan ze weer 's nachts naar de paddock en ik probeer zsm de wei in tweeen te splitsen, maar dat levert voor het onkruid natuurlijk niks op.

Is het voor mij mogelijk om er toch iets goeds van te maken dmv onkruid en rotzooi weg te halen/steken en dan door te zaaien of zit ik dan volgend jaar met exact hetzelfde probleem en levert het me niks op behalve onkosten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:55

2500 m2 is krap aan genoeg voor 1 paard. Met nog een ander paard er halve dagen bij wordt het moelijk. Mest weghalen, onkruid bestrijden, goed bemesten (grondonderzoek laten doen) en deelbeweiding kan het wel een heel stuk verbeteren. Paddockparadijsje van maken is ook een optie. Er wat in investeren zal zeker z'n vruchten opleveren, maar maak wel goede afspraken met de eigenaar, dat jij niet de boel lekker opknapt, hij jou er daarna uitgooit en de boel voor twee keer de prijs aan een ander verhuurt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:56

Maar 25are da's toch logisch dat dat meteen kort gegeten is. denk dat je al behoorlijk je best moet gaan doen om daar heel de zomer wat gras op te houden. op zn minst de paarden enkel in de loop van de dag erop zou ik zeggen.
als je ze nu wilt opknappen, kunnen je paarden er een tijd niet meer op!

joyce B

Re: Weiland in conditie houden met weinig moeite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:11

2500m2 is erg weinig grond voor dag en nacht beweiden.
Ook bij een goede grasmat is dat gras zo op.

Bij zo'n stukje is het verstandiger in elk geval op te splitsen in 2 of 3 stukken en slechts een deel van de dag op de wei en de rest van het etmaal in de paddock en bijvoeren.

Dat is minder belastend voor de wei dan kaal laten eten en daar bijvoeren omdat de paarden het gras minder vertrappen en minder kort af eten waardoor het moeilijker weer aangroeit.
Je zult dan op tijd om moeten weiden voor het gras erg kort wordt, dus zeg minder dan 5 cm, en de afgegraasde wei dan eventueel bemesten (of de mest verspreiden die er is blijven liggen) en dan rust geven. Afhankelijk van hoe snel het gras groeit kun je het aantal uren weidegang per dag aanpassen.

Het is mooi als elk stukje elke keer zo'n 4tot 6 weken rust heeft.

Verder kun je nu opsplitsen, onkruid spuiten met de handspuit op het deel waar ze niet lopen, bemesten en bij droog weer sproeien indien mogelijk (met giertank sproeien is ook mogelijk) Verder kale plekken bijzaaien en dan kan het gras weer herstellen. Als het gras goed gegroeid is omweiden, eventueel strookbegrazing toepassen op het nieuwe stuk, en dan het 2e stuk aanpakken op dezelfde manier.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:19

onkruid spuiten, mest weghalen, kalk strooien, bijzaaien, bemesten, flink sproeien en idd rust geven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:20

Je grootste probleem is de onkruid. Het is inderdaad weinig land voor zoveel paarden. Ze staan nu al op het land maar als die eigenaar er niets mee wil doen omdat het GELD kost of dat ie laks is zou je met hem kunnen overleggen om het land opnieuw in te zaaien. Maar dan kunnen de paarden er even niet op, tenzij er een zware regenbui is geweest, dan na 2 dagen al.

Ik zou alsnog voor je zelf inplannen om het onkruid, met een blik op oneindig, met wortel en al eruit te halen. Iedere dag een beetje onkruid weg is toch weer MEER ruimte voor de groei het gras.
Je mest trouw om de 2 dagen weghalen en gooi je onkruid dan ook maar gelijk in de kruiwagen :Y) . Veel moeite kan dat niet zijn op zo'n klein stukje grond. ;)
Misschien dat de eigenaar hierin niet wil helpen maar als jij het wel blijft doen zal dat toch heel veel schelen. Paarden willen het gras ook niet eten waar ze ook gepoept hebben.

De pech is ook dat we nu best veel droge dagen hebben en dat het gras op de "arme" stukken niet lekker wil groeien zonder regen.

En dan voor elkaar zien te krijgen dat je toestemming krijgt van de eigenaar om het land eens grondig aan te pakken. Als het toch 1 kale ellende is kan je erover nadenken om eind oktober de hele boel om te ploegen.
In het voorjaar laten injecteren met mest en daarna inzaaien.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:54

er zit niks anders op dan onkruid te spuiten. Uittrekken heeft geen zin, er blijven altijd haarworteltjes achter. Verder iedere dag de mest uit het weiland halen. Evt.stuk afzetten. Een helft laten eten, de andere helft sparen. Of stripbegrazing toepassen. Maar dan moet je wel eerst over fatsoenlijk gras beschikken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:31

Weet je al wat je gaat en KAN doen BrittKitt?
Heb je kunnen overleggen met de eigenaar? :-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 08:40

Nog niks, ik heb de eigenaar nog niet gesproken, is altijd moeilijk te pakken te krijgen, helaas.. Ga vandaag weer naar hem op zoek.
Van mijn vriend mag ik er zelf niks aan doen en daar heeft ie stiekem ook wel gelijk in. Heb ik straks dat weiland gefixt en gaat ie de indeling weer veranderen oid. Dus dat ga ik idd ook niet doen, maar het is dus wel een beetje een tweestrijd. Ik kan achterover gaan zitten en niks doen en zien dat mn paard maar heel weinig te eten heeft dus echt maar een paar uurtjes per dag er op zetten, maar goed ik sta niet alleen op die wei dus de ander heeft er ook nog wat over te zeggen en die wil ze er zolang mogelijk op. Of ik ga er naar toe en vertel wat ik wil gebeuren en dan gebeurt er ook niks :=

Maar goed, zodra dat ik de eigenaar gesproken heb zal ik jullie laten weten wat er uit komt... Blijkt maar weer dat het toch geen gemakkelijke oplossing kan zijn dus, beetje jammer :')