Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:17

:wave:

Mijn paard maakt zich ZO ontzettend druk als hij op de weide staat, dat hij zichzelf - en daarbij soms ook anderen- in gevaar brengt. Hij rent zich werkelijk kapot en kijkt daarbij naar niets of niemand. Afgelopen zondag duurde het 10 min (!!) vooraleer hij uit zijn volle galop-rondes was. Hij gaat ook heel plat in de bochten, loopt met zijn gezicht door de takken van de bomen en soms bijna door de omheiningen. Ook maakt hij sliding stops vlak voor een metalen poort, waar bij zondag ook even 'onder' stak.

Momenteel staat hij al op een 'beschutte' weide waar vrij veel bomen rondom staan, maar achter die weide staan merries met veulens en als die hinniken is het hek helemaal van de dam.

Ik stap altijd eerst enkele rondjes aan de hand met hem vooraleer ik hem er los laat en ga daarbij goed tot tegen de kanten zodat hij weet dat de weide daar STOPT en wat de ruimte voor hem is. We leggen ook altijd extra hooi als afleiding zodat hij zeker wat te eten heeft, maar daar kijkt hij niet naar.

Momenteel is het zo erg dat ik hem eigenlijk niet meer buiten durf te zetten.

Iemand tips om hem kalm op de weide te krijgen / houden ?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:19

Hoe veel uur per dag of hoeveel dagen in de week heeft het paard weidengang? Staat hij veel alleen of met soortgenootjes?

bulck

Re: Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:20

Idd die komt nooit buiten zeker?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:21

bulck schreef:

beetje voorbarige reactie hea ;)

Dribbel

@bulck Dat vind ik een beetje kort door de bocht hoor.

elmo1

Klinkt als een paard wat te weinig beweging krijgt,
Hoe lang staat hij per dag in een stal?
De weidegang juist drastisch uitbreiden lijkt mij een goede manier om hem een uitweg te geven aan zijn overtollige energie,
Lekker 24/7 de wei op en hij zal heel snel zijn rust vinden, maar wellicht kan je hem dat niet bieden?

XMaaiike

Re: Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:23

ik denk dat hij gewoon heel enthousiast is als die eenmaal naar buiten mag. staat hij alleen 's nachts opstal?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:24

XMaaiike schreef:
bulck schreef:

beetje voorbarige reactie hea ;)

Tja sorry ik heb ook heetzakken van paarden, maar die komen dagellijks buiten.
Toen ik die pas had, was dat ook soms dat ik dacht, en nu gaat die erover of steekt tussen de palen.

Een paard dat vaak buitenkomt reageert zo echt niet. Vandaar mijn bedenking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:24

Misschien even in de bak longeren of losgooien voordat je hem op de wei zet?

Verder altijd zorgen dat hij naar jou gericht staat voordat je hem los laat. Dan moet hij zich eerst omdraaien voordat ie begint te rennen, en heb je minder kans op een bok in jou richting.
En dan gewoon lekker laten rennen, ze hebben t snel door, hoe lang hun remweg is ;)
En inderdaad, vaker en langer op wei zetten zodat het normaal wordt :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:25

Op maandag na komt hij elke dag uit zijn stal. Ik zet hem ook zo vaak en lang mogelijk los in de bak, omdat dat de enige plaats is waar hij zich relatief rustig kan houden. Waarom niet elke dag op de weide ? Om de reden waarvoor ik dit topic startte. Ik wil mijn paard niet in gevaar brengen, en dat doe ik momenteel wél als ik hem zo gewoon buiten zet. Eens hij geleerd heeft zich rustig te houden (en daarbij bedoel ik gewoon de boel VEILIG houden) gaat hij elke dag op de wei want dat is wat ik hem wil bieden.

Ik ben elke dag met hem bezig: rijden of longeren, of gewoon lekker los in de bak ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:27

Shanelle schreef:
Op maandag na komt hij elke dag uit zijn stal. Ik zet hem ook zo vaak en lang mogelijk los in de bak, omdat dat de enige plaats is waar hij zich relatief rustig kan houden. Waarom niet elke dag op de weide ? Om de reden waarvoor ik dit topic startte. Ik wil mijn paard niet in gevaar brengen, en dat doe ik momenteel wél als ik hem zo gewoon buiten zet. Eens hij geleerd heeft zich rustig te houden (en daarbij bedoel ik gewoon de boel VEILIG houden) gaat hij elke dag op de wei want dat is wat ik hem wil bieden.

Ik ben elke dag met hem bezig: rijden of longeren, of gewoon lekker los in de bak ..

Hoeveel uur per dag komt hij dan buiten?

amarins1984

misschien een optie om hem in een rijbak buiten te zetten??

xKatjj

Ik denk ook dat je hem gewoon op de wei moet zetten. Als je hem binnen gaat houden, wordt het alleen maar erger. Ik snap jou ook zeker: als hij zichzelf in gevaar brengt, wil je hem niet meer op de wei zetten. Maar ik weet niet of er wel een andere oplossing is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:29

Ik zie dat je Shahied hebt. Was hij niet gewend dag&nacht buiten te staan? Als dat zo is en hij staat nu `s nachts binnen zal hij inderdaad zijn ei kwijt moeten. En hoeveel voer je hem? Ook dat kan een rol spelen.

Mijn arabier staat 24/7 buiten en heeft ook een keer of 3 per dag zijn dolle 5-10 minuten. Ook hij gaat dan zo hard dat hij nog wel eens de bocht niet haalt en onderuit gaat. Met meerdere bezoekjes aan een manueel dierenarts als gevolg om zijn rug en bekken weer goed te zetten. Hem om die reden op stal zetten zou het alleen maar verergeren...
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-04-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Uhm, volgens mij is het beter dit paard 24 uur op de weide te zetten dan telkens binnenhouden omdat je bang bent dat hij zich verwond. 1 keer tien minuten is minder erg dan elke dag tien minuten lijkt mij, volgens mij komt hij gewoon nog te weinig buiten.
Met hoeveel maatjes staat hij?

8nnemiek

Misschien kun je, voor je eigen gevoel, even peesbeschermers of 3-in-1 beschermers omdoen :) Totdat hij is uitgeraasd, daarna doe je ze af en laat hem lekker de rest van de dag op wei staan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:30

Shanelle schreef:

Tja dan zal je hem toch eens gewoon moeten laten doen. Zet hem op de wei, doe voor je eigen gedacht beschermers aan en laat hem dan maar doen.
Als het verkeerd gaat gaat het verkeerd, dat kan jij niet controleren. Hij gaat niet uitzichzelf leren dat hij zich moet gedragen, zeker niet als hij niet elke dag erop komt.

Logisch toch dat je paard uit zen dak gaat. frisse lucht, plek, en zoveel prikkels waar hij op wil reageren en die hij wil plaatsen.

Dus gewoon een paar dagen doorzetten. Paard op de wei en zelf weggaan en laat het hem dan maar enkele uurtjes uitzoeken.

deflin

Waarom zet je hem niet 24/7 buiten, dan zijn ze over het algemeen rustiger.
Die van mij is ook zo'n gek, maar sinds die 24/7 buiten staat heb ik nergens geen last van, af en toe heeft hij eens een gekke bui maar verder niet.

Ikdeliefste

Probeer het eens met vooraf rijden of longeren zodat hij vast zijn ei kwijt kan..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:31

Ik zou hem inderdaad ook gewoon het grootste deel van de dag buiten zetten, dus minstens 10 uur achter elkaar. Knap paard die het rondjes rennen zo lang volhoudt. Dag en nacht buiten is natuurlijk nog beter, dan wordt hij nog rustiger en kan hij zich even uitleven wanneer hij wil, in plaats van als een bommetje op stal te staan die eerst een half uur moet rennen voor hij zijn energie kwijt is en rustig kan grazen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:31

Op zichzelf valt hij best wel mee qua 'bommigheid' :) maar van zodra hij een ander paard ziet / hoort is het hek van de dam. Ik denk eigenlijk dat hij zich wat rustiger zou houden, tenminste wat minder op de omgeving zou letten, als hij bij een soortgenootje staat. Maar daar wringt dan alweer een ander schoentje .. Hij houdt zich alleen maar gedeisd bij merries en is soms echt aso.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:31

Maar wat is in gevaar brengen...?!? Een paard weet echt wel hoe ver hij kan gaan. (op enkele ongelukje na dan.)
Ik kan me heel goed voorstellen dat het paard van de ts, die enkele keer dat hij eindelijk eens toestemming krijgt om de weide op te mogen, uit zijn dak gaat!
Voor hij goed en wel even lekker los kan gaan wordt hij alweer naar binnen getrokken...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:32

Kun je er geen merrie bijzetten dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:33

Wat voer je trouwens? Misschien komt daar ook een deel van die opgekropte energie vandaan.

En heb je geen brave merrie om erbij te zetten?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:33

Djilna schreef:
Hem om die reden op stal zetten zou het alleen maar verergeren...

Dat denk ik ook. Hij gaat nu zo uit zijn dak omdat hij te weinig buiten komt naar zijn behoefte. Hij probeert dat in te halen door gek te doen. Wanneer je hem zoveel mogelijk buiten zet zullen die gekke 5 minuten steeds korter duren en steeds minder voorkomen omdat hij nu wel zijn ei kwijt kan.