aanrollen van jullie weide's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

aanrollen van jullie weide's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:10

hoi allemaal...hopelijk staat het hier goed anders TEM even.

ik sta met mijn 3 paardjes op een stal bij mensen die niets met paarden hebben maar wel een paar stallen,bak en weiland hebben.
ik betaal daar 150 euro stalgeld in de maand en daarbij komt stro,hooi enz nog.
in de zomer haal ik (afhankelijk van de zomer) vaak hooi van eigen weiland.
Nu hebben wij de afspraak in de zomer netjes alle mest uit de wei te halen omdat je er nogal wat pollen en onkruid van krijgt en zo hou ik mijn eigen hooi ook mooi!
vorig jaar is alles met gier gedaan van de overbuurman maar dit beviel niet (het kwam niet lekker in de wei maar bleef erop liggen)
Je moet het zien als een klein dorpje waar ieder een gunst voor elkaar doet.
nu hebben mijn paarden ook de winter buiten gelopen op het land en 's nachts op stal...alleen door de lange extreme winter is het land erger vertrapt dan andere jaren.
ons achterste weiland is nog redelijk omdat ze daar het grootste gedeelte niet meer gelopen hebben omdat de vree dicht was.
Het voorste lopen ze nu nog steeds op met bijvoeren van hooi zodat het achterste kan groeien...alleen mvr waar wij het van huren loopt nu steeds te zeuren over aanrollen,harken inzaaien,bemesten en al die gekke dingen....
ze doen wel veel voor een prikkie in dat dorp maar toch moet je bij al die dingen al snel denken aan 100derde euro's....en ik heb geen geldboom in mijn tuin helaas. (wegens prive omstandigheden niet veel geld ook) ik kan mijn paardjes prima onderhouden enz maar elk jaar is het hetzelfde gezeur...mvr denkt namelijk dat ze het net zo kan houden als haar perfect gemaaide,onkruidvrij tuintje...
een uitleg over dat een weiland met dieren erop (voornamelijk paarden dus) nooit netjes blijft...

sorry voor mijn lange verhaal maar moest het even kwijt..

mijn vraag:
wie laat zijn weiland wel eens met een wals aanrollen? en wat doe je er nog meer aan?
iemand enig idee wat de kosten zijn?(ongeveer)
die jongen die het zou gaan doen evt kan ons van te voren geen prijs geven...en ik wil gewoon niet voor verassingen staan!

gr amazingstar

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:18

Ik kan je niet helpen maar herken je probleem wel. Mensen die een perfect gazonnetje willen waar voor de sier wel een paar paardjes op mogen lopen...

Wat voor afspraken zijn er gemaakt bij de huur? Wie draagt er zorg voor de wei? Want ergens zou het ook logisch zijn als de verhuurders zorgen voor het weide-onderhoud, zeker gezien de prijs die jij betaalt.

Rijlaarsdam

Re: aanrollen van jullie weide's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:24

bij mijn stal wordt het land wel gerold.
maar denk eerlijk gezegd dat het nu weinig zin meer heeft. ( ligt ook aan de grond)
het is wel beter ook voor je paarden. stel dat ze even een lekker sprintje willen trekken en in een vertrapt gat terecht komen?
kan je lokale boer niet even vragen of hij wil rollen.
100,- vindt ik persoonlijk wel vrij prijzig voor even een land(je) rollen.
misschien kun je het voor minder en een appeltaartje doen?
gr.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:25

Aanrollen is onzin. De pest met paardenland is dat er na verloop van tijd, door het aanstampen met de paardenvoeten, te weinig zuurstof bij de wortels komt, waardoor het gras slechter gaat groeien en dat maak je met aanrollen alleen maar erger.
Wat je wel kan doen is slepen en doorzaaien. Normaalgesproken kost een loonwerker ongeveer 70 euro per uur voor een klus zoals dit (graszaad komt er dan nog bij, dit is alleen de kosten van een tractor + sleep/doorzaaimachine + bestuurder), en een hectare sleep je/zaai je door in minder dan een uur als het een niet te gek gevormd stuk is.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:26

LindyH schreef:
Ik kan je niet helpen maar herken je probleem wel. Mensen die een perfect gazonnetje willen waar voor de sier wel een paar paardjes op mogen lopen...

Wat voor afspraken zijn er gemaakt bij de huur? Wie draagt er zorg voor de wei? Want ergens zou het ook logisch zijn als de verhuurders zorgen voor het weide-onderhoud, zeker gezien de prijs die jij betaalt.

probleem is dat we zo "dom" zijn geweest nooit een contract op te stellen.
Bij het gesprek voor 3 jaar terug werden erg totaal geen eisen gesteld...ik moet zeggen het is minder geworden al dat gezeur...maar daarnet ga ik even lekker relaxt mijn paardjes doen (enige waar ik op dit moment mijn relax momenten in vind gezien mijn full time baan,leren en prive redenen) en dan komt ze weer met dr gezeur over de wei :(

mijn paardjes zijn verzekerd dus dure DA kosten zijn gedekt (voor het geval ieder zich nu afvraagd hoe ik dan mijn paarden onderhou)

mijn vader zegt ook altijd dat hun kosten voor de wei zouden moeten doen maarja...ze sturen steeds de rekening door.

ik doe trouwens wel elk jaar weiland met kunstmest speciaal voor paardenland en graszaad voor paardenland en dat kost ook rond de 200 euro...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:31

hier paar foto's van de wei. (foto's van vorige week)

voorste wei:
Afbeelding
Afbeelding

achterste wei:
Afbeelding

onze weide ligt heeeeel laag en rondom sloten die altijd vol staan met water...
rollen is misschien wat laat maar trekkers zouden tot 2 weken geleden de beide weide's aan gort trekken met hun wielen en werd ons dus afgeraden ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:53

Waarom kan die jongen geen prijs opgeven voor rollen? Hij weet hoe groot de wei is, hij weet hoe ver het rijden is voor hem. Dat is voldoende informatie om een schatting op te geven. Kan hij dat niet, prima, zoek dan een ander die dat wel wil doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:32

Het lijkt zo lelijk omdat je de ongelijke bodem ziet door het weinige gras.

Rollen heeft alleen zin als de bodem nog niet helemaal hard en uitgedroogd is. Nu kun je dus beter een buitje afwachten, tenzij jullie grond nog vochtig is. Slepen is altijd verstandig en daarmee kun je de bodem ook al wat egaliseren. Daarna bemesten, eventueel bij zaaien, en rust geven zodat het gras weer bij kan groeien en het ziet er al veel beter uit.

Voor het bedrag dat jij betaald aan huur, vind ik het prijzig als je ook nog al het onderhoud zelf moet doen.

Ik snap wel vanuit de eigenaar zijn kant dat die het wil verrekenen, met jou, want onderhoud kost inderdaad veel geld op jaarbasis als je het niet zelf kunt doen en overal iemand voor in moet huren. Daar zitten wij ook mee. Groot deel van inkomsten van de 2 pensionpaarden gaat zitten in het onderhouden van alles. Het is dus voor ons meer een tegemoetkoming in de onderhoudskosten van het geheel.