maar ze is echt mager. ze staat nu dag en nacht op het land. maar daar staat helemaal geen gras op. en ik voer haar biks bij met musli. misschien groeit ze wel, maar zo ik zie lijkt het niet zo.
en nu zei er iemand maismeel. maar moet daar ook water bij ?
Bouw het rustig op en stop haar niet meteen vol met allemaal brokkentroep etc. Probeer rustig aan kuilgras of iets dergelijks als ze echt ondergewicht heeft, maar raadpleeg anders eerst een DA (of hoefsmid, die weten ook hoe een paard eruit hoort te zien). Veel jonge paarden zijn nu eenmaal mager en naarmate ze ouder worden komen ze vanzelf aan.
Wel even voor alle duidelijk heid ! ik heb haar nog maar net een maandje. dus niet denken dat ik haar mishandel of zo !!!!! maar ik vind dit zo zielig om te zien dus ik wil alles wel broberen om haar dikker te krijgen
Als ervaringsdeskundige met een paard met ondergewicht kan ik je aanraden om de tijd te nemen. geef vooral voldoende hooi, dus ook op de wei. Als je haar echt wat meer volume wilt geven dan zou ik voor zemelen gaan, daar zit geen suiker oid in. Dat moet, net als maismeel (;) ), aangevuld met water. Beter iets te waterig dan te weinig water. Ik doe eerst altijd een waterkoker vol kokend water eroverheen en dan aanvullen met water aan de kraan. Maar hooi is dus wel behoefte nr 1. Al moet je wel even uitzoeken waarom ze zo dun is. En er de tijd voor nemen.
Er staat geen gras op de weide, en je voert haar biks met muesli. Hoe moet dat paard dan ooit dik worden? Een paard heeft in eerste instantie ruwvoer nodig, geen krachtvoer. Mijn tip is dus om, voordat je begint met maïsmeel, bietenpulp of weet ik veel wat, ruwvoer te geven. Hooi of kuil geschikt voor paarden. Als dat er niet is, moet je er voor zorgen dat het er komt. Als de eigenaar van het land het niet wil, dan moet je op zoek naar een andere stal. Dat is misschien heel cru, maar een paard kan echt niet zonder ruwvoer!!!
Pas als ze langere tijd ruwvoer krijgt (hetzij voldoende gras, hetzij kuil hetzij hooi) en ze word dan nog niet dikker, kan je eens gaan kijken naar andere middelen.
Dinopino
Geplaatst: 28-04-10 09:04
maakt ie niet gewoon een groeispurt
2loreentjuh2
Geplaatst: 28-04-10 09:27
zemelen werkt heel erg goed het is niet duur en juh paard groiet er echt heel goed van ik had vroeger ook een paard dat snel mager werdt en voerde dat en het werkte perfekt!!
succes ermee een goede wormenspuit doet trouwens ook wonderen!