Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nagini schreef:Mwa, ik denk zelf dat 't wel meevalt. Ik denk meer dat het allemaal factoren samen zijn. je moet natuurlijk altijd de juiste maat bit hebben en ook kijken dat je het bit goed om aan je hoofdstel hangt.. (juist tegen het ''prikken'').
Ik denk zelf dat als het zo ernstig is als in dat filmpje moet je er toch duidelijk sporen van gaan zien en aan heel veel paarden merken dat het ze pijn doet?
Vindt de manier waarop het verhaal wordt gebracht 'n beetje.. tja te veel wijzend naar hoe het ''wel zou moeten''. "als het bit er uit is heb je geen enkel probleem meer'' ''veel ruiters rijden met aanleuning'' ja hèhè, alsof dat verkeerd is denk ik dan
En dan komt straks weer de discussie over bitloos rijden
Trouwens, wat een saaie stem
Beetje vreemd uitgelegd maar als het paard dus verticaal met het hoofd loopt en er staat druk op de teugels dan prikt het in het gehemelte. 
Hannah_Menno schreef:Dat is als het paard nageeflijk loopt.Beetje vreemd uitgelegd maar als het paard dus verticaal met het hoofd loopt en er staat druk op de teugels dan prikt het in het gehemelte.
Suzanne F. schreef:Nee als het paard nageeft staat er geen druk op de teugels, dan is de teugel ontspannen en veerkrachtig.
Beetje stom filmpje, tuurlijk als je hard trekt gaat dat bit in een punt en tegen het gehemelte. Daardoor gaat de mond open.
Je moet gewoon niet debiel hard trekken, met of zonder sperriem.
Sperriem laat het bit rustiger in de mond liggen, daar dient het voor. Niet om de mond dicht te houden.
Hoewel ik persoonlijk vind dat er paarden zijn die zonder bit beter lopen dan met én omgekeerd. Maar met beide kun je altijd iets fout doen. Suzanne F. schreef:Hannah_Menno schreef:Dat is als het paard nageeflijk loopt.Beetje vreemd uitgelegd maar als het paard dus verticaal met het hoofd loopt en er staat druk op de teugels dan prikt het in het gehemelte.
Nee als het paard nageeft staat er geen druk op de teugels, dan is de teugel ontspannen en veerkrachtig.
Brecht_ schreef:Suzanne F. schreef:Nee als het paard nageeft staat er geen druk op de teugels, dan is de teugel ontspannen en veerkrachtig.
Beetje stom filmpje, tuurlijk als je hard trekt gaat dat bit in een punt en tegen het gehemelte. Daardoor gaat de mond open.
Je moet gewoon niet debiel hard trekken, met of zonder sperriem.
Sperriem laat het bit rustiger in de mond liggen, daar dient het voor. Niet om de mond dicht te houden.
Je neemt de woorden uit m'n mondHoewel ik persoonlijk vind dat er paarden zijn die zonder bit beter lopen dan met én omgekeerd. Maar met beide kun je altijd iets fout doen.
Nagini schreef:Ja maar hoe strak doe je je sperriem dan wel niet dicht vraag ik me af
Ik rijd de ene keer met sperriem de andere keer niet.. Nu weet ik eerlijk gezegd niet echt of mijn bijrijdpaarden zoveel de mond open hebben.. zal er volgende keer 'ns opletten.. maar volgens mij doen ze dat even goed zonder sperriem als mét.. ik doe namelijk niet de sperriem zo strak dat ie z'n kaken niet meer van elkaar afkrijgt (want dan krijgt ie als het goed is ook niet meer goed lucht...)
Ik ga a.d.h.v. dit filmpje niet per se zonder rijden.. want ik zie het hele probleem niet zo goed.. het paard doet even goed de mond open zónder die sperriem.
*edit; dus ik denk eerder dat het probleem bij het bit ligt, niet bij de sperriem.
Sidera schreef:Ik heb even een vraagje;
Begrijp ik het nou goed als de maker van het filmpje een dubbelgebroken bit erger vind dan een enkel gebroken omdat er druk op de tong komt?
Want ik dacht dat een dubbelgebroken zachter is omdat ie niet in het gehemelte prikt.
Graag uitleg