de sperriem en het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Youri

de sperriem en het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:51

Hoi,
Via een site kwam ik terecht bij een meisje dat haar paard alleen op de slof reedt ( geen andere teugel eraan) nouja dat is zielig ik weet het. Maar bij de reacties stond het volgende filmpje ( waar ikzelf toch wel een beetje van schrok) over het gebruik en werking van het bit en de sperriem. Ik vond een oud topic waarin stond dat mensen de sperriem gebruiken om te voorkomen dat het paard de tong over het bit doet, ikzelf en ik denk ook anderen weten niet waarom het paard dit doet, nou hij heeft een goede reden. Het volgende filmpje duurt wat lang maar opende in ieder geval mijn ogen.

jasminex

Re: de sperriem en het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:56

deze heb ik ook aan mijn vader laten zien en hij was toch wel even stil ;)
PS: ik rijd bitloos

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:12

Ik ben altijd een beetje skeptisch tegenover dit soort filmpjes. Als het echt zo afschuwelijk zou zijn zou er toch niemand meer met bit rijden en het paard zou wel anders reageren wanneer je met een bit komt aanlopen. En er wordt niks gezegd over een ongebroken bit. Mijn paard rijd ik zonder sperriem, zij doet nooit haar mond open en reageert niet vreemd op een bit. Ik rijd haar ook weleens bitloos, dan reageert ze ook niet echt anders.

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:35

Ik rij zelf ook niet bitloos.
In het filmpje wordt ook gezegd dat hij niet ieder bit gaat bespreken. dan zal jij waarschijnlijk niet in de mond lopen te trekken. Je kunt je paard ook op ontspanning nageefelijk rijden.
Ik heb wel altijd met sperriem gereden en moet eerlijk zeggen was vroeger niet al te lief voor zijn mond ( vroeger!!). Dit filmpje heeft me wel aan het denken gezet dus mijn sperriem gaat er morgen als eerste af:D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:48

Ja als je het zo opvat. Het is dus niet direct tegen bitgebruik gericht maar meer tegen slecht bit gebruik

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:52

Ik ben zeker niet tegen bitgebruik ( ik denk de maker van het filmpje wel). Maar precies hoe je het zegt tegen slecht bitgebruik wat helaas erg veel voorkomt heb het zelf ook gedaan. Ik hoop dat mensen zich ervan bewust worden en er op gaan letten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:02

Mwa, ik denk zelf dat 't wel meevalt. Ik denk meer dat het allemaal factoren samen zijn. je moet natuurlijk altijd de juiste maat bit hebben en ook kijken dat je het bit goed om aan je hoofdstel hangt.. (juist tegen het ''prikken'').

Ik denk zelf dat als het zo ernstig is als in dat filmpje moet je er toch duidelijk sporen van gaan zien en aan heel veel paarden merken dat het ze pijn doet?

Vindt de manier waarop het verhaal wordt gebracht 'n beetje.. tja te veel wijzend naar hoe het ''wel zou moeten''. "als het bit er uit is heb je geen enkel probleem meer'' ''veel ruiters rijden met aanleuning'' ja hèhè, alsof dat verkeerd is denk ik dan O:)

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:04

Nagini schreef:
Mwa, ik denk zelf dat 't wel meevalt. Ik denk meer dat het allemaal factoren samen zijn. je moet natuurlijk altijd de juiste maat bit hebben en ook kijken dat je het bit goed om aan je hoofdstel hangt.. (juist tegen het ''prikken'').

Ik denk zelf dat als het zo ernstig is als in dat filmpje moet je er toch duidelijk sporen van gaan zien en aan heel veel paarden merken dat het ze pijn doet?

Vindt de manier waarop het verhaal wordt gebracht 'n beetje.. tja te veel wijzend naar hoe het ''wel zou moeten''. "als het bit er uit is heb je geen enkel probleem meer'' ''veel ruiters rijden met aanleuning'' ja hèhè, alsof dat verkeerd is denk ik dan O:)

Ik volg hierin :j En dan komt straks weer de discussie over bitloos rijden :roll: Trouwens, wat een saaie stem :Z

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:06

Saaie stem inderdaad, maar hij heeft wel een punt. Tuurlijk, er zijn sommige dingen vreselijk overdreven maar het algemene punt vind ik goed. Goed dat het eens onder de aandacht gebracht word. :j

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:08

Ik ben vanplan om bitloos te rijden :j
Maar dat is meer omdat ik te streng in mijn handen ben.. vind ik,,

Maar mijn vzpony doet zijn mondje open wanneer het hoofdstel pak dus ik denk niet dat ze het nou zo verschikkelijk vind want anders zou ze niet zó vrijwillig het bit innemen..
maaar goed mijn mening..

(ps als je trekt hoezo gaat het bit dan omhoog tegen het gehemelte?, ik weet het ik ben niet de slimste maar ik blijf het me afvragen.. )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:09

Dat is als het paard nageeflijk loopt. :j Beetje vreemd uitgelegd maar als het paard dus verticaal met het hoofd loopt en er staat druk op de teugels dan prikt het in het gehemelte.

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:12

een saaie stem heeft hij zeker,
Maar hij maakt ook goede punten. Ik dacht altijd dat in de mond trekken alleen in de mondhoeken pijn doet. Er wordt ook aangegeven dat het paard dan de mond open doet, heel veel mensen rijden met sperriem ( ik ook) waardoor het paard de mond niet open kan doen.
Het laatste wat ik wil is een discussie over bitloos rijden vind alles prima met of zonder bit zolang het verstandig gebruikt wordt:)

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:14

Hannah_Menno schreef:
Dat is als het paard nageeflijk loopt. :j Beetje vreemd uitgelegd maar als het paard dus verticaal met het hoofd loopt en er staat druk op de teugels dan prikt het in het gehemelte.

Ow okee bedankt :)
Ik rij btw nu ook nog met sperriem

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:14

Ja maar hoe strak doe je je sperriem dan wel niet dicht vraag ik me af :')

Ik rijd de ene keer met sperriem de andere keer niet.. Nu weet ik eerlijk gezegd niet echt of mijn bijrijdpaarden zoveel de mond open hebben.. zal er volgende keer 'ns opletten.. maar volgens mij doen ze dat even goed zonder sperriem als mét.. ik doe namelijk niet de sperriem zo strak dat ie z'n kaken niet meer van elkaar afkrijgt (want dan krijgt ie als het goed is ook niet meer goed lucht...)

Ik ga a.d.h.v. dit filmpje niet per se zonder rijden.. want ik zie het hele probleem niet zo goed.. het paard doet even goed de mond open zónder die sperriem.

*edit; dus ik denk eerder dat het probleem bij het bit ligt, niet bij de sperriem.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:18

Toch heeft ie wel een punt, we willen allemaal met onze paarden 'praten', maar als ze ons iets proberen duidelijk te maken verzinnen we er wel iets op. Ten minste de meesten! Zoals de topics, mijn pony bokt de laatste tijd zo, is ie mij aan het uitproberen? Als jullie begrijpen wat ik bedoel... Mijn paard reageert heel heftig op een sperriem, dus ik rijd haar zonder, zelfs ook wel zonder neusriem of bitloos... Maar inderdaad, ze doet altijd braaf het bit in, steekt tong niet naar buiten of over het bit en heeft een zogenoemde 'zachte' mond...

Ik schrik wel van het filmpje, maar in de positieve zin. Ik denk dat het heel goed is om bij dit soort dingen stil te staan en je te beseffen wat je met je paard doet en waarmee je 'm pijn kunt doen... :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:18

Hannah_Menno schreef:

Nee als het paard nageeft staat er geen druk op de teugels, dan is de teugel ontspannen en veerkrachtig.

Beetje stom filmpje, tuurlijk als je hard trekt gaat dat bit in een punt en tegen het gehemelte. Daardoor gaat de mond open.
Je moet gewoon niet debiel hard trekken, met of zonder sperriem.

Sperriem laat het bit rustiger in de mond liggen, daar dient het voor. Niet om de mond dicht te houden.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:22

Suzanne F. schreef:
Nee als het paard nageeft staat er geen druk op de teugels, dan is de teugel ontspannen en veerkrachtig.

Beetje stom filmpje, tuurlijk als je hard trekt gaat dat bit in een punt en tegen het gehemelte. Daardoor gaat de mond open.

Sperriem laat het bit rustiger in de mond liggen, daar dient het voor. Niet om de mond dicht te houden.

Je neemt de woorden uit m'n mond :) Hoewel ik persoonlijk vind dat er paarden zijn die zonder bit beter lopen dan met én omgekeerd. Maar met beide kun je altijd iets fout doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:25

Suzanne F. schreef:
Hannah_Menno schreef:

Jawel, er staat altijd druk op de teugels, of dit nu veel of weinig druk is, er moet een constante verbinding zijn, dus altijd druk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:28

Brecht_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Je neemt de woorden uit m'n mond :) Hoewel ik persoonlijk vind dat er paarden zijn die zonder bit beter lopen dan met én omgekeerd. Maar met beide kun je altijd iets fout doen.

Jep helemaal mee eens, je kunt veel zeggen over bit en bitloos, maar meestal komt het er op neer dat als de ruiter slecht teugelgebruik heeft je nergens komt voor dierenwelzijn. Ik rijd ze ook beiden, bit en bitloos, mijn vorige paard durfde ik geen bit meer insteken, die ik nu heb denk dan dat hij er vandoor gaat, elk paard is weer anders.
Maar een interessant filmpje, en idd goed dat het mensen weer eens doet nadenken!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:31

Zoals altijd, het gaat om de hand die de optoming gebruikt, niet om de optoming zelf.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:37

En wat denk je dan van de hoge of aansnoerneusriem? Naar mijn idee snoert die juist de kaken dicht en zorgt de sperriem of lage neusriem idd voor een stiller bit in de mond.
Maar je hebt paarden die goed reageren op dat 'geprik' en anderen die het liever op de lagen (zoals hij het zegt de onderkaak) hebben. En je hebt paarden die helemaal idioot worden van druk achter de oren of op de neus, dan is bitloos juist niet fijn.
Kijk goed om mensen bewust te maken van wat er binnen een paardenmond gebeurd, maar ik had het dan liever compleet gezien met teugelwerking en hoofdhouding van het paard.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:43

Ik heb even een vraagje;

Begrijp ik het nou goed als de maker van het filmpje een dubbelgebroken bit erger vind dan een enkel gebroken omdat er druk op de tong komt?

Want ik dacht dat een dubbelgebroken zachter is omdat ie niet in het gehemelte prikt.

Graag uitleg :P

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:48

Nagini schreef:
Ja maar hoe strak doe je je sperriem dan wel niet dicht vraag ik me af :')

Ik rijd de ene keer met sperriem de andere keer niet.. Nu weet ik eerlijk gezegd niet echt of mijn bijrijdpaarden zoveel de mond open hebben.. zal er volgende keer 'ns opletten.. maar volgens mij doen ze dat even goed zonder sperriem als mét.. ik doe namelijk niet de sperriem zo strak dat ie z'n kaken niet meer van elkaar afkrijgt (want dan krijgt ie als het goed is ook niet meer goed lucht...)

Ik ga a.d.h.v. dit filmpje niet per se zonder rijden.. want ik zie het hele probleem niet zo goed.. het paard doet even goed de mond open zónder die sperriem.

*edit; dus ik denk eerder dat het probleem bij het bit ligt, niet bij de sperriem.

Het probleem ligt ook bij het bit nouja niet zozeer aan het bit zelf zoals anderen al opmerkten aan je eigen hand.
Even over de sperriem: de officiële regel is geloof ik er moeten twee vingers tussen kunnen maar vingers zijn (althans bij de meerderheid) niet zo 'dik' dat het paard de mond open kan doen ( wat hij volgens het filmpje doet om pijn aan te geven).
Nogmaals ik heb dit filmpje gepost om mensen er even bij stil te laten staan, ik veroordeel dus niemand want rij zelf ook met sperriem.

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:50

Sidera schreef:
Ik heb even een vraagje;

Begrijp ik het nou goed als de maker van het filmpje een dubbelgebroken bit erger vind dan een enkel gebroken omdat er druk op de tong komt?

Want ik dacht dat een dubbelgebroken zachter is omdat ie niet in het gehemelte prikt.

Graag uitleg :P

wat hij in het filmpje uitlegt; dan komt de druk op de tong, de tong ligt meestal over de kaak en de kaak schijnt vlijmscherp te zijn, dus dan wordt die scherpe kaak in de tong geboord ( dit is wat is eruit opmaak)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:28

Dit filmpje en nog een aantal zijn al meerdere malen besproken op bokt. ;)
Graag eerst de zoekfunctie gebruiken.
Hier gaat een slotje op, aangezien het echte doel erachter ook niet echt duidelijk is.