Na lange buitenrit afspoelen met koud water?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Na lange buitenrit afspoelen met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:56

Ik heb gisteren met mijn paard een lange buitenrit gedaan. Erg leuk en Orson heeft behoorlijk lopen zweten.
Na de tijd zo snel mogelijk afzadelen en een zweetdekentje om gedaan. Het was wel warm, maar ik vond het toch vreemd dat iedereen zijn/haar paard afspoelde met koud water.
Ik bedoel, is dat wel gezond, om een paard dat goed warm is af te spoelen met koud water? ik heb trouwens wel zijn benen afgespoeld. Als ik zelf ga douchen na het sporten gaat de warme kraan toch ook een stukje open.
Straks zal ik wel een vies paard hebben met al dat zweet dat ik er nog af moet poetsen, maar hij wordt in ieder geval niet ziek. Het was ook zeker twee jaar geleden dat Orson de waterspuit van zo dicht bij heeft bekeken. Binnenkort wil ik hem wel eens wassen ofzo, maar dat doe ik dan het liefst op een hele warme zomerdag met 30 graden ofzo.
Hoe doen jullie dat na een lange rit? niet iedereen heeft een warm waterkraan tot zijn beschikking.

Breghje

Re: Na lange buitenrit afspoelen met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:58

Zo wie zo de benen lekker koelen met koud water, een paardenbeen zit heel anders in elkaar dan een mensenbeen, je doet je paard er echt een plezier mee. De pezen en banden worden dan lekker gekoeld namelijk.

Helemaal wassen doe ik ook niet snel, maar als mijn paard heel erg heeft gezweet neem ik een spons met koud water als het nog niet warm genoeg is om er de spuit op te zetten en spons de zadel- en zweetplekken af, en is het warm genoeg dan lekker even alleen onder de douche.

Wassen hoeft niet elke keer, gewoon spoelen is voldoende.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:00

mijn paard gaat na het rijden ook gewoon onder de koude kraan hoor. Wel eerst even de kans geven om op temperatuur te komen, op adem te komen. Meestal staat hij eerst een half uurtje in de paddock, stapmolen of op stal, voor ik hem er onder gooi.
Lekker al het zweet en stof er vanaf, mijn paard vind het iig heerlijk, stopt zelfs zijn hoofd er onder.
Ik zou een paard wat nog heet is nooit onder de kraan zetten, dan koelt het te snel af, maar als ze eenmaal op temperatuur zijn, waarom niet?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:00

Die van mij spoel ik altijd lekker af met koud water. Ze lijkt het heerlijk te vinden. Beentje lekker op rust, hoofdje hangt naar beneden en ze staat haast in te dutten. Ze staat ook niet vast oid, gewoon zo lekker los. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:01

Je kunt ook voordat je gaat en het is een beetje warm weer alvast een paar emmers water buiten zetten met een spons.. Hoef je je paard niet af te koelen met koud water maar met lauw water. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:02

Ik denk dat een zweetdeken op leggen met temperaturen zoals gisteren veel schadelijker is dan afspoelen met koud water.
Eerst de spieren van de paarden laten afkoelen en dan kan je ze gewoon afspoelen, paarden genieten er echt van, de mijne toch zeker

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:02

Als ik gedaan heb met rijden, of net een lange buitenrit heb gedaan en mijn paard heeft goed gezweet, kap ik altijd enkele emmertjes water over hem heen. Meestal is dat gewoon koud water ( we hebben enkel water van de pomp, geen stromend water) maar hij is dan al wel op adem kunnen komen. Het is puur om het zweet even af te spoelen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:12

ik zet die van mij ook gewoon onder de slang hoor, kan echt geen kwaad, paarden zitten heel anders in elkaar dan mensen...
die van mij vind het heerlijk, begin altijd bij dr beentjes en dan dr borst, hals en rug, zodat al het zweet eraf spoelt, staat ze echt van te genieten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:13

Ik ben afgelopen weekend naar het strand geweest, en mijn paard heeft een aardige vacht dus was erg nat van het zweet. Ik heb haar beide dagen gewoon afgespoten met koud water. :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:22

Ook mijn Tinker gaat onder de koude douche na een flinke rit cq. zweetpartij.
Wel eerst op adem laten komen, goed uitstappen en dan vanaf de benen rustig omhoog werken met het koude water.

Lekker juist om na zo'n rit fris en koel de wei weer op te kunnen en het scheelt ook veel qua aantrekkingskracht op insecten!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:17

De mensen die hun paarden onder een koude douche zetten na een lange rit, doen jullie dit dan ook in de herfst/winter?
Bij mijn pony gaat dan de zweetdeken op en geen water...

In de zomer krijgt hij dan wel een douche, dat vindt hij heerlijk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:27

Nee, dan verandert mijn paard in een ijsklontje, dat vind ik sneu ;)
Ze staat 24/7 buiten, dus in de winter wordt er niet gewassen of gespoeld.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:31

Nee, in de herfst/winter zeker niet!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:56

Ok ik dacht al dat ik gek aan het worden was :+
Ik vind dat ze in de winter al genoeg koeling hebben, na een rit moet ik ook lang genoeg uitstappen met nog een stukje draf tussen omdat ze anders te snel afkoelen.
Maar als het gaat over de zomer ga ik heel zeker akkoord om het paard af te spuiten met koud water na een rit. Beestjes genieten er ontzettend van! Je merkt dat ze je heel dankbaar zijn als je ze even afspoelt met koud water!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:34

Ja hoor, hier ook gewoon met koud water spoelen na de rit en tijdens de mendurance ook tijdens de rit. je kan het niet met jezelf vergelijken omdat het koude water niet direkt op de huid komt maar eerst op de warme vacht. het water komt er dan ook warm van af. pas als het water koud van het paard komt is hij voldoende afgekoeld. Voordeel is zeker dat de zweetplekken goed worden weggespoeld zonder dat de pony opnieuw begint te zweten. Scheelt veel jeuk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:38

Als ik de temperatuur nog niet lekker genoeg vind om helemaal af te spoelen gaat er een uitgeknepen spons over de natte zweetplekken heen, water droogt toch sneller dan zweet.
De benen afspoelen begin al weer vrij vroeg mee, het hele lijf meestal wat later, zeker als ze daarna nog lekker de wei opgaan.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:43

Op mn vorige stal had ik geen warm water kraan , deed ik ook alles met koud hoor.( Ligt wel aan de temperatuur van buiten hoor, ;) ) Hoef ik nu niet meer mee aan te komen bij madame,nu wil ze alleen nog warm water, hoe warm het buiten ook is, bij koud drentelt ze me alle kanten op, en dan zet je hem warm , en dan vind ze het ineens allemaal lekker :+ .

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:46

die van ons krijgt ook gewoon de koude douche en als het kouder is spoel ik ook de zweet plekken en de benen af daarna droog trekken en de zweet deken erop om goed op te drogen heb er nog nooit problemen mee gehad en paard staat ook rustig.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:47

die van ons krijgt ook gewoon de koude douche en als het kouder is spoel ik ook de zweet plekken en de benen af daarna droog trekken en dan de wollendeken en zweet deken erop om goed op te drogen heb er nog nooit problemen mee gehad en paard staat ook rustig.

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:29

Benen afspuiten met redelijk harde straal doe ik altijd, ook als het vriest. Helemaal afspuiten met lekker weer kan ook, en dan gewoon lekker op laten drogen zonder deken, vinden ze heerlijk met warm weer zo'n verkoeling, dan doe je ze echt geen plezier met een zweetdeken, maar dan moet het wel echt warm genoeg zijn.

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:47

het kan makkelijk, als je hem maar goed droogmaakt.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:02

Die van mij geniet ook van een koude douche in de zomer. Wilt dan ook drinken uit de slang en gaat met zijn hoofd in de straal staan om die ook even af te spoelen. In de winter gooi ik er alleen een zweetdeken op, dan ga ik het lieft niet met water in de weer.
Maar voor zo ver ik weet kan het absoluut geen kwaad. Komt eerst op de vacht natuurlijk ipv zoals bij ons meteen op de huid.

Edit: en daarna stap ik hem altijd aan de hand droog. Leuke quality time bezigheid na het rijden.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:39

In de zomer is het zelfs aan te raden om het dier af te spoelen na een rit omdat een paard snel verhit raakt en door het water die hitte kwijt kan raken. Een paard kan de warmte alleen via de huid kwijt en door water te drinken. Hier in Texas is het zomers 44 graden en koeling is dus heel erg belangrijk. Volgens cowboys hier is het een fabel om een verhit paard niet meteen te mogen koelen door de spuit erop te zetten of te laten drinken.
Wat ook belangrijk is, is dat je een paard niet meteen zijn droogvoer geeft wanneer het dier nog verhit is. Tenminste, da's me hier door de cowboys geleerd...

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:41

Ik denk dat het voor een paard wel lekker is al het zweet en vuil even weggespoeld word, maar mijn pony waardeert water nooit zo erg :P

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:47

ikzelf zet voor het rijden even een emmertje met water in de zon (spons) zodat het lauw wordt.

aan de mensen die het hele lichaam van hun paard met koud water (met slang vooral) doen: dat is echt niet goed!
dan krijgen de warme spieren een enorme klap en trekken ze helemaal samen.
de benen is een ander verhaal, dat zit heel anders in mekaar, dan het verdere lichaam.

ja ik leg het een beetje vaag uit maar ik weet wel dat het niet goed is ;)