Is zevenblad nu giftig voor een paard of niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanmeiv

Is zevenblad nu giftig voor een paard of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:25

Ik heb hier al enkele topics gelezen over zevenblad, maar nergens vond ik de vermelding dat dit giftig is voor een paard.
Op de weide staat dit ondertussen ook al met honderden. Vergif wil ik niet spuiten, en handmatig verwijderen heb ik vorig jaar al geprobeerd. Voor elke 10 er ik verwijderde, kwamer er 20 in de plaats :D .

Sinds kort lopen er hier 2 pony's, en nu mogen ze nog niet op het deel waar dat zevenblad tussen het gras staat. Ik weet dat het voor menselijke consumptie niet schadelijk is, maar is dit ook voor paarden zo? Als ze het opeten natuurlijk ....

aslo

Re: Is zevenblad nu giftig voor een paard of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:35

Wij kunnen het gewoon eten en voor zover ik kan vinden is het niet giftig voor paarden. Alleen het woekert als een gek ten koste van je gras, dus spuiten met zoiets als MCPA lijkt me niet verkeerd.

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:51

aslo schreef:
Wij kunnen het gewoon eten en voor zover ik kan vinden is het niet giftig voor paarden. Alleen het woekert als een gek ten koste van je gras, dus spuiten met zoiets als MCPA lijkt me niet verkeerd.

bedankt voor de tip !

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:25

ik heb ergens gelezen dat het wel giftig was..
maar volgendsmij is het meer angstzaaien en kan het geen kwaad

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:58

corine_95 schreef:
ik heb ergens gelezen dat het wel giftig was..
maar volgendsmij is het meer angstzaaien en kan het geen kwaad

Klopt, vanwege hoge concentraties NSK's is het giftig; maar dit geldt alleen als er veel van wordt gegeten, en dat komt normaal gesproken niet gauw voor, of er moet een voedselschaarste zijn. Dus als het erg veel gras verdringt en de populatie erg veel wordt, is het beter om zevenblad te gaan bestrijden...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:05

Een ietwat ouder topic.
Tegen zevenblad heb ik nog niet het perfecte middel gevonden.
Maar roudup helpt iig niet.
Ik verwacht dat MCPA en MCPP ook niet helpt.

Wel heb ik inmiddels gevonden dat zevenblad alleen op zure grond groeit, ik ga nu dus m'n tuin met kalk ''bewerken''.
Kippen zouden er ook gek op zijn.
En anders regelmatig maaien, dat vinden ze ook niet leuk.

Alleen in m'n ''bloementuin'' gaat maaien niet werken, ik ben dus nog steeds op zoek naar het perfecte gif.

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:09

De beste bestrijding tegen zevenblad is; het zelf opeten! Heerlijk en supergezond! Je kan het gebruiken als spinazie, in salades en is heerlijk fris in smoothies. Volgens mij groeit er niet voor niets zoveel van....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:19

renate561 schreef:
De beste bestrijding tegen zevenblad is; het zelf opeten! Heerlijk en supergezond! Je kan het gebruiken als spinazie, in salades en is heerlijk fris in smoothies. Volgens mij groeit er niet voor niets zoveel van....

Wou het net zeggen, vorig jaar in eetbare tuin topic hebben heel veel deelnemers hun zevenblad onkruid van ellende maar opgegeten. Scheen prima te smaken. Diverse recepten.