Kiezen uit twee stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Kiezen uit twee stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 23:38

Beste bokkers,

In juni komt mijn eerste eigen paard. Het is een kwpn ruin die nu zomers 24/7 op het land staat, en 's winters overdag op het land. ik heb op 5 minuten loop afstand twee stallen die een plekje vrij hebben. Ik moet kiezen maar elk heeft zijn voor en nadelen. Misschien dat jullie mij kunnen heen om een keuze te maken.

stal 1 :
-box 3,5mX3m
-buitenbak redelijke kwaliteit
-kleine blubberige paddock
-paarden gaan pas het land op als ze 24/7 buiten kunnen blijven, de overige tijd staan ze overdag een paar uur op een kluitje in die blubberpaddock.
-op het erf ook woonhuis van eigenaar, dus altijd iemand aanwezig.
-binnen en buiten zetten en mesten wordt gedaan.
-leek erg gezellig.

stal 2:
-box 3mX3m
-buitenbak maar met zwaar zand, niet echt in te rijden, veelste zwaar, wordt gebruikt als paddock.
-groot stuk wat als paddock wordt gebruikt in de winter en minder paarden op stal dan bij stal 1
- paarden gaan eerder het land op en later in het jaar pas weer naar binnen.
-binnen en buiten zetten en mesten wordt gedaan.
-er woont niemand op het terrein, ik zou een sleutel krijgen maar snachts is er dus niemand, ik woon wel 5 min verderop. Overdag is er altijd iemand aanwezig.
-incl ontworming.
-leek erg leuk,(lekker rustig ook)

stallen zijn evenduur 200 euro p.m., allebij excl krachtvoer en met fantastische uitrijdmogelijkheden. Ik moet er wel bij vermelden dat bijna altijd buitenrijd, en er indien nodig vlakbij een club is met spring terrein, binnenbak etc waar ik ook lid van kan worden. Wat raden jullie mij aan?

V_lalala

Re: Kiezen uit twee stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:42

als jij van meer wiedegang houd zou ik voor stal 2 gaan :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:46

Vind ze persoonlijk alle twee niets, bij die tweede kan je niet in een buitenbak rijden en in de eerste kunnen ze doorheen het jaar niet vaak buiten...
Ik zou verder zoeken

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 23:51

Ik ben zeker voor zoveel mogelijk weidegang. Alleen als hij dan op stal moet dan oogt die 3X3m van stal 2 wel erg klein...of zit dat tussen mijn oren? Is een paard van 1.65.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:51

Hoelang staan ze in de winter buiten bij stal 2?
Vind zelf de weidegang een van de belangrijkste dingen.
De bak van stal 2 is wel minder.
Zelf heb ik geen probleem met een 3x3 stal als ze overdag veel buiten staan.
de andere stal is ook niet gek veel groter.
Denk dat ik voor nu stal 2 zou kiezen en opzoek gaan naar iets wat beter aan jouw(?) eisen voldoet.
Vind trouwens 200 wel veel voor beide stallen maar dat zal vast aan de omgeving liggen. Betaal je voor 24/7 trouwens ook gewoon 200 per maand?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:43

ja de prijs blijft hetzelfde, het hele jaar door. Is incl kuil. Ja die bak bij stal 2 dat vind ik lastig, niet vanwege het rijden maar meer omdat ik dan ook geen longeer of losgooi plek heb. Maar het trieste beeld van van de winter van 20 paarden op een kluitje in de paddock tot hun knieen in de blubber van stal 1 zit me dwars. Al was het toen denk ik op alle stallen en blubberzooi vanwege het weer maar toch. Paddock is dus niet gedraineerd en te klein voor het aantal paarden.

hiervoor reed ik een paard bij in mijn oude woonplaats, ik denk dat je dan toch anders naar een stalling kijkt.

stal is trouwens in gemeente bergen NH, beide 5 minuten van mijn huis.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:09

Echt geen van beide.
Ik zou lekker verder zoeken naar een betere optie 3.
Ik vind dat de paarden zomers hele dagen buiten horen. Op ruime weides. In de winter mogen ze ook in de paddock maar dan heb ik liever wel ene stukje waar ze droog kunne staan en waar ze hooi kunnen krijgen.
En daarbij vind ik een goed te rijden buitenbak ook heel erg belangrijk. Het is ook weleens lekker dat als je een paar dagen niet gereden heb je paard even zijn energie kwijt kan krijgen aan de longe of los in de bak. Dat je niet meteen op een knettergek paard naar buiten hoeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:11

ik zou ook geen van beide willen :n

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:47

paarden staan zomers bij alle twee 24/7 buiten in groot weiland, swinters snachts op stal en overdag in de paddock.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:32

als je bijna altijd buiten rijd zou ik voor 2 gaan
iets kleinere stal maar dan staan ze wel veel meer buiten in ene groter padock!
en dat is belangrijk
je kan altijd nog lid worden van die andere vereniging voor een bak als je dat wilt

maar een optie 3 is wel beter!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:39

Ik zou ook verder kijken. Voor 200 euro wil ik fatsoenlijke rijmogelijkheden en meer weidegang.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:45

jaa indd best zonde van je geld
als je dan nog bij die andere vereniging lid wilt worden kost het nog meer
dan maar iets veder weg

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:58

Hoi TS Ik zou gaan voor optie 2

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:49

optie 2 en dan lidmaatschap van de club om daar te kunnen rijden in de buiten- en binnenbak

Langer weideseizoen en drogere paddock/bak waarin ze in de winter los komen is een pr'e
Kleinere stal en minder toezicht is een nadeel.

Maar met veel paarden in een klein stukje diepe blub de hele winter is voor mij echt een "no-go"

Zijn er nog andere alternatieven, misschien ietsje verder weg? 10 a 15 minuten fietsen is toch ook nog een prima afstand?

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:13

Je paardje is waarschijnlijk veel gelukkiger als hij lekker buiten kan staan, dit is hij immers gewend...
stal 2 dus..

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:52

Ik vind ze ook alle 2 niks!

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:44

ik vind ze alle 2 niks.
als ik dan toch zou moeten kiezen zou voor 2 kiezen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:49

en jij hebt het over die club, zijn daar geen plaatsen vrij?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:51

Als ik moest kiezen zou ik voor optie twee gaan. Maar ik vind beide stallen wel veel minpunten hebben. En eigenlijk nog best prijzig voor wat ze aanbieden. Maar als je wel ergens anders kan rijden en graag buitenrijd is de afwezigheid van de bak niet zo een groot probleem natuurlijk..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:53

Geen van beide. Een rijbare bak is toch wel een vereiste net zoals weidegang. Zijn er verder geen andere stallen bij jou in de buurt?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:43

andere stallen zijn niet op loop/fiets afstand. Ik heb wel een auto hoor. Maar het feit dat ik nu vanuit mijn slaapkamerraam voor beide stallen het weiland kan zien en dus ook mijn paard dat vind ik wel heel fijn. Op 15 minuten rijden is er nog een stal waar ze echt ALLES hebben. Alleen daar helemaal belachelijk weinig weidegang...zomers niet eens 24/7! En dat kost dan 350 euro per maand. Op nog verder rijden heb je nog wel het een en ander maar ik rijd vanaf die twee stallen vlakbij mijn huis ook nog een zo de duinen en het bos in en ben met een kwartiertje op het strand. Hoe verder weg ik ga, hoe verder weg ik dan ook ga van deze fantastische uitrij mogelijkheden. Vandaar de keuze uit deze twee die allebei niet 100 procent perfect zijn.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:56

Ik zou toch voor optie 2 gaan, ondanks de zwaardere bak en de kleinere stal. Maar de paarden komen daar meer buiten en is kleinschaliger.

Collectief ontwormen ben ik ook groot voorstander van, er blijven toch altijd mensen die hier een beetje laks in zijn. En wat betreft het niet aanwezig zijn in de nacht van toezicht. Ik geloof dat er met een woning op het erf net zoveel toezicht is, er zal daar namelijk niemand midden in de nacht een wekker zetten om te kijken of alles goed gaat met de paarden.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:19

als ik dan toch echt moest kiezen dan zou ik voor optie 2 gaan! mij lijkt dat een veel fijnere stalling. de paarden gaan daar overgens eerder naar buiten. maar het is wel een nadeel dat de stal een half meter kleiner is. als van optie1

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:48

Ik zou zelf bij geen van beide willen staan met mijn paardje. Maar als je toch echt uit die twee moet kiezen zou ik voor stal 2 gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:51

Vind beide stallen niks maar als je hier toch uit wilt kiezen dan optie 2.