Schuldgevoel! Minder tijd voor paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Schuldgevoel! Minder tijd voor paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:52

Hallo Bokkers,
Door familie omstandigheden is er in mijn leven veel veranderd.
Mijn vader heeft een half jaartje geleden 2 keer een hartinfarct gehad. Hier is voor gedotterd. Als gevolg van de dottering
heeft hij een herseninfarct gekregen is is hij verlamd geraakt aan zijn rechter zijde. En kon niet meer praten.
Hij is in een revalidatiecwentrum gekomen.
Hij is nu weer gewoon thuis (loop en praat redelijk). Maar gaat nog steeds naar dag therapie en is overdag veel weg.
Veel taken in en om het huis die hij deed gaan gewoon door maar zijn niet meer door hem uit te voeren.
Ik heb deze taken op mij genomen. Zit dan ook nog een midden in mijn afstudeerjaar waar ik het erg druk mee heb.
Ik merk ook vaak dat ik mijzelf voorbij loop en ben vaak savonds helemaal kapot.

Ik probeer elke dag wel naar mijn paardje te gaan (lukt niet altijd). Maar ben er dan niet langer dan een uurtje soms korter omdat ik het gewoon niet
trek. Op rustige dagen ga ik wel langer maar ben daarna altijd behoorlijk moe.

Nu is dus het punt dat ik mij zo schuldig voel tegen over hem. Vind het zo banketstaaf voor hem.
Situatie van mijn paardje: Paardje staat in de nacht op stal met andere paarden. Rond 9 uur gaan ze naar buiten. Rond 6 uur in de avond gaan ze weer naar binnen.
Hij heeft dus gewoon contact met soort genoten.
Tog blijf ik mij schuldig voelen. Wat denken jullie? Lijd mijn paard hieronder?

Maximrocky

Re: Schuldgevoel! Minder tijd voor paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:54

Als hij lekker buiten staat en zijn stal elke dag gedaan wordt niet denk ik. Ligt eraan wat voor paardje het is is die gek op aandacht of juist niet?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:54

tja als hij zijn natje droogje en sociaal contacten op kan doen. En daarnaast zijn energie kwijt kan.. denk ik niet dat hij je echt mist.

Maar dan is van 9 tot 6 weidegang wel een minimum vind ik persoonlijk.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:56

Tsja meid dat zijn situaties die gebeuren nu eenmaal. Daar kies je ook niet voor natuurlijk. Is er iemand die je met je paardje kan helpen? Al is het maar tot je klaar bent met school? Dan maak je je wellicht al een stuk minder zorgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:56

Hij kan verder ook zijn energie wel kwijt. En heb over enkele weken weer meer tijd voor hem.
Maar ik kan het nu gewoon niet opbrengen er elke dag heen te gaan. (probeer het wel natuurlijk)

Verder wordt hij wel goed in de gaten gehouden door de boer en stalgenoten. Hij wordt gevoert, uitgemest en buitengezet.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:59

tja door omstandigheden kan dit natuurlijk gebeuren. Ik ken dit gevoel... wel door gezondheidsredenen bij mezelf maar heb hetzelfde gevoel. Ik heb me er nu wel bij neergelegd. Je kunt er gewoonweg niets aan doen.
Bovendien geef je aan dat je paard genoeg contact heeft met soortgenootjes. Niets aan't handje dus.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:59

Knert schreef:
tja als hij zijn natje droogje en sociaal contacten op kan doen. En daarnaast zijn energie kwijt kan.. denk ik niet dat hij je echt mist.

Maar dan is van 9 tot 6 weidegang wel een minimum vind ik persoonlijk.

Waarom is 'dan' van 9 tot 6 een minimum? Anders niet?

ts, het komt allemaal wel goed hoor. Paard staat lekker buiten, kan lekker ravotten als hij wilt, krijgt zijn eten en zijn stal
wordt netjes gedaan. Vervolgens komt het vrouwtje nog lekker een uurtje tutten met het paardje.

Neejoh, die van jou heeft het allesbehalve slecht hoor! Het zit vooral tussen de eigen oren denk ik (heb ik ook hoor :P).
Maak je niet druk :). Hierin speelt echt je eigen gevoel, maar je paardje heeft het prima hoor!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:02

Het zal ongetwijfeld heel lastig worden en ik snap je zorg voor je vader maar ik heb in een soort gelijke situatie gezeten en als ik jou verhaal zo lees ga je een keer afbranden want het is gewoon veel te veel. Je paard is wel je rustpunt en ook je ontspanning die je wel nodig hebt. Kijk of je wat zaken/zorg wat betreft je vader over kan laten aan anderen en dat jij meer tijd voor jezelf gaat vrijmaken en zo ook voor je paard. Ik denk dat je paard het je wel vergeeft en eht is ook fijn als het weer terug kan gaan naar de oude situatie waarbij hij ook wat meer aandacht gaat krijgen. Kan je in de tussentijd niet iemand regelen voor een dagelijkse poeps/knuffelbeurt en een wandelingetje buiten.
Mijn paard loopt elke dag buiten en ik breng en haal haar elke dag van en anar het land, ze wordt vervelend als ik niet dagelijks met haar aan de gang ga, we hebben ook beide dat contact nodig.
Ik wil je veel sterkte met je vader wensen en zorg dat je ook zelf overeind blijft.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:03

Ash_ schreef:
Hij kan verder ook zijn energie wel kwijt. En heb over enkele weken weer meer tijd voor hem.
Maar ik kan het nu gewoon niet opbrengen er elke dag heen te gaan. (probeer het wel natuurlijk)

Verder wordt hij wel goed in de gaten gehouden door de boer en stalgenoten. Hij wordt gevoert, uitgemest en buitengezet.

Dan moet jeje er verders niet al te druk om maken meid
zie het als een lange tijd vrij voor paardje :P en idd zolang hij lekker elke dag heel de dag buiten kan lopen en doen komt hij weinig te kort.
Ze zeggen ook wellis wat een paard echt nodig heeft is veel wei en ruimte om rond te rennen. En hetgene wat hij het minste zal missen is knuffelen of rijden... En ik geloof er echt heilig in :o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:09

Denk je niet dat als je een andere blik opzet je veel minder gestressed naar je paardje toe gaat?

Ik had ook een tijd niet veel tijd/zin om elke dag naar het peerd te gaan en vooral elke dag 'het moeten'. Uiteindelijk heb ik gewoon die knop omgezet en gezegd 'dat paard is mijn plezier'. Vervolgens heb ik gewoon weken lang alleen maar mijn paard binnen gezet en heerlijk geborsteld/wat getut/extra grazen/wandelingetje/beetje spelen in de bak. Paardje vond het fantastisch (en ik ook) en we hebben een betere band dan ooit. En voor dat hoefde ik ook echt geen uren op stal te zijn hoor :).
Als ik er was als ze in het land stonden dan stond ze liever op het land dan dat ze met mij mee ging hoor.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet moet denken dat je paad het slecht heeft en je je daarom schuldig voelt. Echt niet hoor! Wat je wel moet doen is even je eigen knop omzetten. Jouw paard is jouw ontspanning en doe daarom ook datgene dat jij wil. Al kom je een jaar lang alleen poetsen en knuffelen, dat maakt toch helemaal niet uit? Je moet je niet zoveel aantrekken wat andere doen en wat andere vinden dat je 'moet' doen.

Even je blik van het 'moeten' afhalen en gewoon weer saampies genieten. En dan maakt het echt niet uit als je maar je uurtje op stal bent of eens een dagje overslaat. Of je nu een uur gaat rijden of een uur gaat trutten met elkaar.... mijn pony gaat liever een uurtje truttelen met mij hoor :j

wyomi1302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:32

Je paardje komt al lekker buiten en heeft al contact met de andere paarden, maar misschien als tijdelijke oplossing een leuke verzorgster??krijgt je schatje ook meer aandacht en hen je zelf ook wat meer adem ruimte.. :D

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:30

Als ik jou was zou ik me er niet al te schuldig over voelen! Als hij overdag lekker buitenstaat is het niet zo'n groot probleem. Heb je geen vriendin of kennis die tijdelijk op je paard kan rijden om hem wat extra beweging te geven?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:35

hij staat heel veel in de wei en kan daar lekker zijn energie kwijt met andere paarden
dus je moet je er niet schuldig over voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:23

jouw paardje heeft een prima leventje hoor Ash...
lekker buiten,vriendjes,en natje&droogje.
een paard mist het rijden of poetsen niet zo heel snel hoor,zolang de basisvoorwaarden die ik hierboven noemde maar aanwezig zijn.

en die zijn er,dus probeer het los te laten..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:29

Nee hoor maak je geen zorgen, hij komt genoeg buiten en die keren dat je rijdt is toch gewoon extra?

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:33

Nee hoor,
Je paardje staat lekker buiten. dus als hij wil rennen kan hij rennen. En je een dagje overslaan is geen ramp.

Als je er toch over twijfelt moet je misschien is gaan nadenken over een bijrijder/verzorger?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:42

Helemaal niet nodig dat schuldgevoel! Ik ga helemaal met de rest mee. Je paardje heeft het helemaaal niet slecht!

Liesje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:49

Hee Ash!!
Vind dat jij je niet druk hoeft te maken hoor!! Haffy komt er voldoende uit en kan lekker z'n ei kwijt wanneer hij dit wil.. Nog even doorbijten voor school en dan kan je weer lekker meer naar hem toe :)

*Even offtopic* Heb trouwens waarschijnlijk dezelfde dag als jou presentatie + eindgesprek :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:42

Herkenbaar, door ziekte kan ik ook al een half jaar niet zo veel met m'n pony doen als ik zou willen. Maar ze hinnikt nog steeds naar me als ik kom, en als we wel aan het werk gaan doet ze nog net zo enthousiast mee. Maar als ik haar dan weer het land op zet, gaat ze daar ook vrolijk heen.

Ik denk dat jij een stuk meer lijdt onder dat schuldgevoel, dan zij onder deze situatie - dus probeer het een beetje los te laten. :)

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:51

Je paardje staat van 9 tot 6 buiten, je komt nog zo vaak mogelijk voor hem.
hij wordt in de gaten gehouden, stal wordt gedaan, hij krijgt gewoon zijn eten.
Ik denk dat van jou het alles behalve slecht heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:58

ik lees dat je probeerd om elke dag een uurtje te gaan?
dat vind ik al best lang,ik kom zelf sowieso niet elke dag op stal en mijn pony krijgt vaak korter aandacht.

maar je dier word toch prima gehouden?
lekker overdag met paardenvriendjes op de wei..en jij probeerd zo vaak mogelijk te komen.

gaat toch hartstikke goed?

respect dat je zoveel doet voor je vader!
heb je wel gekeken of het mogelijk is dat jullie extra hulp kunnen krijgen?
kijk anders eens bij de clubvan100.http://clubvan100.rvu.nl/ daar staan heel veel mensne die hun hulp aanbieden.

top van je :D en neem wel af en toe genoeg tijd voor jezelf he?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:00

Niets om je druk over te maken (wat je paard betreft dan he, begrijp me niet verkeerd). Je paard redt zich prima hoor, ze wordt gevoerd, komt buiten en heeft contact met soortgenootjes. Menig paard heeft meer te wensen tegenwoordig.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:10

hai..

het is al fijn dat jouw paardje buiten komt en lekker kan rennen met zijn soortgenoten...niet elk paard heeft dat hoor..de buurman van mijn zusje heeft ook een paard gekocht voor zijn dochter nou de hele winter staat ie op stal..komt nauwelijks buiten en hij is ook nog alleen dat is pas zielig voor zoon paard..hebben dit paar keer aangegeven van maak achter een paddock zodat hij buiten kan ...zelf heeft hij weinig tijd voor het paard en zijn dochter zie je ook maar nauwelijks en daarbij staat het paard ook nog bij zijn ouders thuis die toch al op leeftijd zijn en het paard alleen maar doet voeren...ik had al gezegd om paard meer ruimte te geven of maar te verkopen of iemand te zoeken die hem verzorgd maar nee hoor...in de zomer staat hij wel op weide maar helemaal alleen en moet het maar doen van mensen die langskomen om wat aandacht te krijgen..dus jouw paard heeft het goed en krijgt toch hier en daar zijn aandacht...misschien kun je ook iemand zoeken die je paardje wilt verzorgen en hoef alleen maar wat borstellen te zijn...

wij zelf hebben ook paardjes mijn zusje heeft een paard en zelf heb ik nu weer een ander paardje die nog jong is en daar gaat de aandacht nu naar toe maar we hebben nog een schet maar die krijgt momenteel ook minder aandacht omdat we het druk hebben met die ander 2 paarden momenteel maar hij staat daar ook lekker op weide en krijgt zijn eten en drinken..

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:54

je paard heeft contact met andere en staat fijn buiten, dus ik denk dat ie het wel lekker heeft ??!
je kunt altijd nog een verzorgster/bijrijdster ''nemen'' ?

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:56

Misschien moet je opzoek gaan naar iemand die hem wil komen verzorgen en vertroetelen, zodat ie wat meer aandacht krijgt?