Verlichten van de buitenbak...hoe hebben jullie dat geregeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inferno1

Verlichten van de buitenbak...hoe hebben jullie dat geregeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:31

Ben benieuwd hoe jullie de buitenbak verlichten. Lichtmasten plaatsen is voor ons geen optie (ivm vergunningen) dus graag zou ik graag willen weten wat jullie ervaring is met bv een bouwlamp aan de stallen of iets dergelijks. Onze stallen grenzen aan de korte zijde van de bak. Ik zou dus vanaf de stallen bv 1 of 2 bouwlampen op de bak kunnen richten. Maar op welke hoogte kan ik ze dan het beste plaatsen en welke (en hoeveel watt) lampen gebruiken jullie ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen ...alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:39

Vanaf één korte zijde de hele bak verlichten? Dat zal niet meevallen, maar ik zou voor 1x 250W en 1x 400W SON-T kiezen en die netjes uitrichten, zodat je een redelijk gelijkmatige verlichting krijgt (de 400W versie schijnt dan naar het verste deel). Deze hang je zo hoog mogelijk op, bij voorkeur op de A-C lijn.

Wanneer je voldoende hoogte hebt (min 12mtr) dan kun je ook voor 1x 1000 SON-T gaan, maar of dat echt beter werkt, zou ik uit moeten rekenen.
Overigens moet je wel voor een a-symetrische lichtbundel gaan, om overlast in de omgeving te beperken (en daarmee de klachten).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:48

ik gebruik 2 bouwlampen van 500 watt. 1 daarvan hang ik aan de stal op richting de grond gericht en 1 zet ik op een ladder omdat ik die nergens anders aan kan hangen. werkt niet zo goed als echte verlichting maar er is prima in te rijden.

maar is er geen mogelijkheid dat je bv zelf een soort stellage maakt waar je de lamp aan op kan hangen zodat je via verlengsnoer toch aan de lange zijde ook een lamp hebt, en dat je die stelling weg kan halen na het rijden? bv dat je een balk aan de bakrand bevestigd en die na het rijden los kan maken zodat ie horizontaal een het bakhek loopt? heb je ook geen gezeur met vergunning.

pieteritus

Re: Verlichten van de buitenbak...hoe hebben jullie dat geregeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:20

Dat is wel te doen. Ik heb 1 lichtmast op de korte zijde met MIGlamp erin. Bij mij is voldoende licht om in het donker fatsoenlijk les te kunnen krijgen (dressuur). Springen gaat ivm schaduw niet.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:00

Wij hebben 3 bouwlampen, 2 aan een lange zijde en 1 aan een korte zijde. En als alles het doet werkt dat prima!

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:25

WIj hebben ook 2 bouwlampen!