stoffig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

stoffig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:57

Hoi! Ik heb m'n paardje pas gewassen omdat hij verschrikkelijk onder het stof zat. Hij glom helemaal. Maar de dag daarna was hij eventjes in de wei en was weer vreselijk stoffig (wat ook wel te verwachten was :o) Borstelen helpt niet, want met de roskam haal ik alles eruit en met de harde borstel borstel ik het weer in zijn vacht!! Het is zo erg dat je hele witte plekken ziet van het stof en zand.... :P
Weet iemand hoe ik deze plekken eruit kan halen zonder mijn paardje te wassen???

caro29

Re: stoffig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:00

Stofdoek erover (geen grapje) of met een doekje met equistar. Vochtige doek wil ook wel helpen.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:00

ik volg dit topic even. heb precies hetzelfde probleem. babydoekjes en natte lappen ookal duizend keer geprobeert

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:02

Volg dit topic ook even.
Natte doeken doe ik altijd, maar zou wel graag iets hebben wat beter werkt.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:03

misschien schapenwol of lijnzaadolie? help goed voor het glimmen maar kweet niet of het daarvoor helpt
gelukkig heeft die van my daar geen last van dus gebruik ik het ook niet :P
Laatst bijgewerkt door MelissaLOVES op 24-04-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:04

Gewoon met een zachte borstel (eentje van geitenhaar bijvoorbeeld), of inderdaad een vochtig doekje.
Maar een paard hoort lekker stoffig te zijn, toch? :D Als je nu op wedstrijd gaat, oke, maar voor gewoon een lesje of een uurtje rijden kan dat helemaal geen kwaad. Stof helpt tegen parasieten, neemt zweet op en helpt tegen jeuk :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:05

ik doe het met baby doekjes werkt goed

equishine of equi star wilt ook vaak helpen let wel op dat je dit niet op de plaats spuit waar je zadel komt te liggen om schuiven te verkomen heb ik toen dertijd als tip gekregen van mijn moeder nog niet uit geprobeerd of het daar echt van gaat schuiven als je zadel goed maar dan ok goed past zou het inperzipe niet mogen schuiven

Diemer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:05

Idd: schapenwol, is wat vettig waardoor stof goed opgenomen wordt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:06

MysticTinker schreef:
Gewoon met een zachte borstel (eentje van geitenhaar bijvoorbeeld), of inderdaad een vochtig doekje.
Maar een paard hoort lekker stoffig te zijn, toch? :D Als je nu op wedstrijd gaat, oke, maar voor gewoon een lesje of een uurtje rijden kan dat helemaal geen kwaad. Stof helpt tegen parasieten, neemt zweet op en helpt tegen jeuk :)

Ik vind het dus wel vervelend voor onder het zadel. Dat is dan ook de plek die ik dan even met een natte handdoek schoon maak. De rest maakt mij ook niet uit, maar meneertje heeft een erg dunne vacht en zou niet graag willen, dat hij door dat zand druk/schuurplekken krijgt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:07

Ik zou ook zeggen: laat hem lekker stoffig zijn. Daar is nog geen enkel paard van gestorven :D
Blinken is alleen nodig op wedstrijd.
Als je teveel gaan wassen allerlei middeltjes gebruiken heb je grote kans dat de beschermende vetlaag verdwijnt wat weer nadelige gevolgen heeft voor je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:08

Zand en stof is wel wat anders :j
Zand borstel je vrij makkelijk met een halfzachte borstel weg. Stof niet, maar dat kan dan ook geen kwaad qua schuren :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:10

MysticTinker schreef:
Zand borstel je vrij makkelijk met een halfzachte borstel weg. Stof niet, maar dat kan dan ook geen kwaad qua schuren :)

Zal morgen een foto maken, als ik hem geborsteld heb. Ik doe dus altijd als laatste borstel een zachte en die haalt inderdaad heel veel zand weg. Maar als ik klaar ben, dan ligt er altijd weer zand op de rug en achter het dekje. En dan heb ik het over zand, niet over stof.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:58

Babydoekjes werken ook, ik gebruik zelf een poetshandschoen van schapenvacht, daar haar je echt alles mee weg! En is niet eens zo heel duur :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:00

Zammie schreef:
MysticTinker schreef:

Zal morgen een foto maken, als ik hem geborsteld heb. Ik doe dus altijd als laatste borstel een zachte en die haalt inderdaad heel veel zand weg. Maar als ik klaar ben, dan ligt er altijd weer zand op de rug en achter het dekje. En dan heb ik het over zand, niet over stof.

Dat heeft die van mij dus ook weleens := Ga iig de tip van een vochtige doek eens proberen.. Want een beetje stof maakt met niet uit, maar echt zand? Lijkt me niet heel fijn..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:57

babydoekjes helpen wel..... er is alleen een maar, en dat is wanneer je gaat rijden oid en je paard gaat zweten, dan baal je wel dat je babydoekjes hebt gebruikt ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:01

babydoekje of vochtige handdoek er overheen halen. wat ook goed helpt is een panty om je hand of borstel doen en er dan overheen gaan.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:20

dit klinkt heel raar maar
houtskool!
dat deed mijn moeder vroeger altijd.
eerst insmeren ermee.
een nacht in laten trekken.
helemaal uitpoetsen
en voila!
houtskool is vet
dus dat zorgt ervoor dat ze minder gaan
rollen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:25

xAmazone schreef:
dit klinkt heel raar maar
houtskool!
dat deed mijn moeder vroeger altijd.
eerst insmeren ermee.
een nacht in laten trekken.
helemaal uitpoetsen
en voila!
houtskool is vet
dus dat zorgt ervoor dat ze minder gaan
rollen.

ik weet niet maar mijn paard vindt het juist lekker om te rollen en dat wil ik dan ook niet van hem afnemen door wat stof?!
ik gebruik babydoekjes en zo'n half harde borstel met lange haren:

Bbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:37

bij mij help het vaak om met een speciale handschoen over mijn paardje heen te gaan volgens mij iets van schapenwollen handoen ufzoo :D vaak wel te koop in de ruitersport zaak (L)

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:42

Ik gebruik Pampers babydoekjes. Werkt bij mij wel goed... maar het kan altijd beter...

Alphabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:25

Blijven poetsen is volgens mij de enige remedie :D

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:43

hoe harder jij gaat poetsen hoe meer je je best zult blijven moeten doen; je gaat hiermee aan natuurlijke systeem rommelen. Poets in principe alleen blinkend voor wedstrijd ed. Voor het rijden is het echt wel voldoende om zandvrij te maken. Na het rijden zijn ze meestal ook weer helemaal schoon op een of andere manier :D
En idd wol, babydoekjes, spray..het helpt allemaal, maar ja, .....voor even, want de volgende rolbeurt/regenbeurt, zijn we weer net zo vies. Ondanks dat ik mijn pony echt alleen maar voor het rijden poets (2/3 keer per week) houdt ze zichzelf tussendoor ook echt schoon door het maar gewoon zijn gang te laten gaan(rollen, schudden,etc)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:03

Niet lachen ;)

Ik stofzuig onze paarden altijd, voordat we gaan rijden, met een gewone huis, tuin en keuken stofzuiger :D
Raken ze zo aan gewend, in het begin goed aan laten wennen, daarna geen problemen mee gehad, ik stofzuig zelfst de hoofden, heerlijk een stofvrij paard.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:11

Moet je ook maar opkomen monique4. Er zijn wel van die stofzuigers speciaal voor paarden. Maar vind het een leuk idee...

Wordt het met babydoekjes niet te glad? Ivm het zadel?

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:46

Heb ook dat probleem! Interessant onderwerp! :)