slepen lukt niet met minitrekker????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabjus

slepen lukt niet met minitrekker????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:55

Hoi wij hebben een nieuwe bak aan aangelegd met drainage en een toplaag van 15 cm woudzand erop.
Als hij nat beregent is is hij al heel goed berijdbaar. Maar....ik kan hem niet slepen met onze minitrekker. Ik heb er al van alles achter gehad zoals onze grondbak, pallet, ijzeren rek. maar hij blijft in de bochten steken in het zand en de trekker graaft zich dan in met zijn achterwielen. Zo wordt het alleen maar erger. Ook vooruit gaat soms moeizaam. De trekker heeft 32 pk geloof ik
Nu moet hij eerst gesleept worden voordat ik hem nat sproei maar dat gaat dus niet.Wie heeft nog meer dit probleem gehad?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:14

Woudzand ken ik niet, maar zo te lezen heeft je trekkertje gewoon te weinig trekvermogen. Waar mijn paard staat, wordt de bak gewoon met de auto gesleept, ik weet niet of je een auto hebt die een trailer kan trekken? Dan kan je daar ook makkelijk je bak mee slepen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:16

Ik denk idd dat je trekker te weinig pk's heeft.
Je zou nog kunnen proberen om em van te voren te verzwaren (frontgewicht) of dat iets uitmaakt voor de bochten, maar persoonlijk zou ik een iets groter model kopen :o

EllyC

Re: slepen lukt niet met minitrekker????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:17

Lage toerental al eens geprobeerd?

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 13:13

jury schreef:
Lage toerental al eens geprobeerd?

ja ook al eens geprobeerd. Mijn man in ieder geval dat was geen succes.
Ik denk dat het inderdaad een probleem is van te weinig toerental/pk,s.
Chips we hebben de trekker net. ;(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:25

Slepen doe je met een 'echte' sleep, die je in de hef hangt. Dan kan je 'm wat optillen als-ie in de bochten te diep gaat.
Heb je geen hef op je trekker, dan houdt het op. PKs heeft er niet zoveel mee te maken. Wij hebben een John Deere uit 1974 met officieel 40 PKtjes, waar er na 35 jaar vast wel een paar van missen, en geen enkel probleem met slepen. Maar, wel met een niet al te brede sleep, en op de manier waarop het hoort, in de hef en met hier en daar een beetje spelen met de hoogte. Als ik er een palet achter zou hangen zou het vermoedelijk ook niet gaan. Daar zijn die dingen ook niet voor bedoeld.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:44

Ibbel schreef:
PKs heeft er niet zoveel mee te maken. Wij hebben een John Deere uit 1974 met officieel 40 PKtjes,

Maar dat is een heel ander soort trekker als de TS heeft :7
Vwb jou sleepverhaal... Normaal gezien (met een betere trekker) zou je wel gewoon moeten kunnen slepen en dat ding dus niet op hoeven te tillen etc etc.
Als ik aan het slepen ben haal ik de sleep 1 keer van de grond af en dat is als ik klaar ben :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:16

Wij slepen de bak vaak met 1PK, gewoon een tuig op je paard en aan het werk *D

Zo hebben wij al heel wat paarden het begin van het aangespannenrijden geleerd en de bak ligt er altijd netjes bij.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:35

Wij hebben sinds een paar maanden een nieuwe minitractor met, als ik me niet vergis, 18 pk. Slepen met de baksleep is bij ons geen enkel probleem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:19

wij doen het gewoon met de auto. Dat is geen probleem met een verzwaarde pallet en ook niet met een zelfgemaakte zware sleep die gewoon met touw erachter hangt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:03

Wij slepen met de grasmaaier. Dat gaat goed zolang de bodem hard is, voor een zwaardere bodem zoals een bak heeft hij onvoldoende vermogen. Je zou het idd kunnen proberen om het met een auto te doen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:05

onze trekker heeft 40 pk maar kan ook makkeijk met een losse pallet de bak slepen. geen probleem.
heb je hem wel in zijn vierwiel aandrijving of desnoods voorwiel aandrijving gezet een keer, of dit misschien helpt?

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 06:09

Met de auto slepen is geen optie. Ik heb hem al in zijn lage giering gehad en hoge giering. Je moet toch gewoon de bocht om kunnen gaan? Of slepen jullie heen en weer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:30

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je domweg iets fout doet.
Het vermogen is ruim voldoende, koppel heeft zo'n trekkertje meestal in overvloed (gezien wat ik ooit verzet heb met zo'n ding) dus ergens doe je gewoon iets fout. Ik heb geen idee wat, maar het ligt aan jullie, niet aan het trekkertje.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:34

wij hadden dit ook met onse toen nieuwe bak [plaatzand]
trekkertje was wel degelijk te klein.
je kwam echt de bocht niet door.
later een slag groter gekocht en nooit geen problemen meer.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:35

Waarom kan je hem niet eerst slepen en dan nat sproeien?
Wij doen dat eigenlijk altijd in die volgorde. :Y)

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:35

MiniMouse schreef:
Waarom kan je hem niet eerst slepen en dan nat sproeien?
Wij doen dat eigenlijk altijd in die volgorde. :Y)

Ja, dat is ook de bedoeling natuurlijk maar dan moet ik wel met mijn trekkertje de bak door kunnen rijden.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:36

ikke schreef:
Het vermogen is ruim voldoende, koppel heeft zo'n trekkertje meestal in overvloed (gezien wat ik ooit verzet heb met zo'n ding) dus ergens doe je gewoon iets fout. Ik heb geen idee wat, maar het ligt aan jullie, niet aan het trekkertje.

ja, dat denk ik vandaar mijn vraag maar dit is niet het antwoord in ieder geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:37

fabjus schreef:
ikke schreef:

ja, dat denk ik vandaar mijn vraag maar dit is niet het antwoord in ieder geval.

Maar ik moeilijk vanachter een PC beoordelen wat je fout doet. Dat leidt tot spraakverwarringen waar Babbelonië heilig bij is en missen we zeer zeker de details die nou net cruciaal zijn om tot een goed resultaat te komen.
Kortom, laat je handelwijze eens beoordelen door iemand die weet hoe zoiets moet en je kan wijzen op je fouten en die kan vervangen door de correcte handelingen.
Evenmin als dat ik je vanachter de PC kan leren paardrijden, kan ik je ook niet vanachter diezelfde PC leren de bak te slepen. Dat zijn dingen die in real life moeten gebeuren.
Wanneer je in de buurt zit, wi ik het wel proberen, maar je zult begrijpen dat ik daar niet het halve land voor kan doorcrossen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:05

Sleep niet te diep instellen en goed vaart houden als je rijdt. Hoe langzamer je gaat rijden, des te meer kans dat de trekker zich ingraaft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:07

Wat voor merk/type minitrekker heb je eigenlijk vraag ik me nu af...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:47

Ik weet uit ervaring dat de ene minitrekker de andere niet is; ik ben ook er benieuwd naar het merk. (Eurotrac wellicht?)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:08

Wij slepen de bak ook met een minitrekker, een kubota. We noemen het altijd onze "bart smittrekker". In het begin hadden we ook wel eens dat de trekker zich ingroef. Dat kwam dan echt doordat we veel te langzaam reden. Ook als je (bijna) stilstaat met een draaiende motor dan graaft de trekker zich in. Nu hebben we nooit problemen, gewoon omdat we de vaart erin houden. Qua pk's moet je trekker voldoen, dus dat kan het probleem niet zijn.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:31

fiona1 schreef:
Ik weet uit ervaring dat de ene minitrekker de andere niet is; ik ben ook er benieuwd naar het merk. (Eurotrac wellicht?)

wij hebben een mitsubishi mt 1601.
Volgens mijn man heeft hij trouwens maar 18 pk. Dus hoe ik aan 32 pk kom?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:38

Tot voor kort was een van de paddocks met een bodem van vrij los zand. Ik heb ook een minitrekker. De andere paddock en de dressuurbaan deed hij prima, maar die paddock met het losse zand was een probleem. Ik bleef ook constant steken. De enige manier dat het ging was door middel van cirkels te rijden, niet te sterk in te sturen en de sleep niet te laag te hangen.
Omdat ik al niet tevreden was over de bodem, heb ik deze laten vervangen en heb nu geen probleem meer. In ieder geval is het vaak een combi tussen een te zware bodem en te weinig vermogen.