Hoe paard uit wei halen zonder dat die wegrent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine95

Hoe paard uit wei halen zonder dat die wegrent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:30

heeft iemand tips hoe je je paard het beste uit het land kunt halen.
mijn paard krijg je namelijk met geen mogelijk te pakken.
groetjes.

friesiszwart

Re: Hoe paard uit wei halen zonder dat die wegrent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:07

Vaker naar je paard toe gaan zonder dat hij uit het land hoeft of aan het werk moet gaan.
Gewoon een knuffel of poetsen in het land en dan weer gaan. Ook een keer komen en dan bv een wortel of appel mee.
succes

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:08

Idd, haal je hem enkel uit de wei voor werk?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:42

Ik sluit mij aan bij het bovenstaande. Eventueel kun je wel kijken of het mogelijk is hem een wat kleiner stukje te geven. Het is logisch als 1 of 2 paarden bijv. op drie hectare staan dat ze dan flink kunnen rennen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:44

Jezelf interessant maken.
't Zal mij worst zijn dat mijn paard alleen maar naar me toekomt omdat ze een snoepje kan scoren. Ik hoef niet te vangen, daar gaat het me om :D

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:22

Ik heb een bakje met paardensnoepjes.
Als ik haar haal, schud ik daar zeg maar mee.
Blijf wel de hele tijd schudden tot je bij haar bent
De eerste paar keren keek ze alleen maar kwam ze niet.
Maar als ik dan bij haar ben geef ik haar een snoepje, en zo herhaal je dat elke keer.
En op het laatst weet ze het, en komt ze dus als je met het bakje schud.
Maar blijf haar dan wel elke keer belonen als ze naar je toe komt.

FloveC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:27

Ik heb hetzelfde probleem als jou Jeanine95.
ik krijg mijn pony ook niet te pakken als ik alleen ben!
hij staat in een kampje met nog 6 andere paarden,
en als ik het kampje instap komt echt elk paard naar
mij toe, behalve mijn eigen! zo iritant. Met snoepjes
etc, werkt het ook niet.

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:30

daraxhester schreef:
Ik heb een bakje met paardensnoepjes.
Als ik haar haal, schud ik daar zeg maar mee.
Blijf wel de hele tijd schudden tot je bij haar bent
De eerste paar keren keek ze alleen maar kwam ze niet.
Maar als ik dan bij haar ben geef ik haar een snoepje, en zo herhaal je dat elke keer.
En op het laatst weet ze het, en komt ze dus als je met het bakje schud.
Maar blijf haar dan wel elke keer belonen als ze naar je toe komt.

Ja alleen bij ons staan der nog veel meer andere paarden in het land.
en die komen dan allemaal op me afgerend en er staan een paar lompe tussen die 't voer zo uit je handen op de grond gooien.
dus dat is niet echt een optie eigelijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:37

Komt hij ook niet als je de andere paarden aandacht geeft bij sommige werkt dat goed. Een verzorg van mij wil ook niet gepakt worden die wil perse uitzich zelf komen als ik dan een ander paard pak loop naar het hek staat hij er achter en dan pak ik hem en neem hem mee.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:43

mijn paard kreeg ik ook niet een keer te pakken. Wij hebben toen zijn vriend uit het land gehaald (dit was gewoon tijden binnenhaal tijd) en toen wou hij ook eerst niet komen. Wij hebben hem gewoon een kwartiertje laten lopen en toen kwam hij zelf al. Nu blijft hij gewoon staan ook s ochtends :)

je kan ook doen alsof je naar een ander paard gaat, een ander paard gewoon aandacht geven en gewoon helemaal geen aandacht schenken aan haar/hem. Waarschijnlijk word hij/zij dan wel jaloers en komt hij naar je toe.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:11

Ja alleen bij ons staan der nog veel meer andere paarden in het land.
en die komen dan allemaal op me afgerend en er staan een paar lompe tussen die 't voer zo uit je handen op de grond gooien.
dus dat is niet echt een optie eigelijk!

----
Jaa , dat is dan niet handigg . xd

Misschien moet je gewoon midden in de wei gaan zitten en wachten tot je pony bij je komt, de anderen geen aandacht geven, en je eigen dan een snoepje geven en meenemen ofzoo??

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:16

maak je zelf zo klein mogelijk (lopend dan he ;)) en loop zo rustig mogelijk de wei op.. Kijk hem niet aan en loop met een klein boogje naar hem toe. Van te voren een paar keer diep adem halen zodat je ontspannen de wei op loopt.
Heb een paard voor iemand gereden die ook bijna niet te pakken was in de wei, zo lukte het wel..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:23

Ik had het zelfde probleem als ik mijn paard voor de 2e of 3e ker uit de wei wilde halen. Ze had dan geen zin meer, en wilde lekker blijven grazen.

Ik weet niet of je een carrotstick heb of hoe je het spelt.. Of longeer zweep kan ook. Wat je moet doen is jezelf interessant maken idd en er een 'spelletje van maken'.

Allereerst loop je met een boog naar de kont van je paard, loopt ie weg niks aan de hand lekker achter hem aan blijven lopen. Blijft hij staan dan sluip je naar hem toe en sla je hem 1 keer goed op zijn kont. Dit klinkt hard, maar als je het 1 keer goed doet hoeft het daarna nooit meer! Hij heeft heus wel door dat je eraan komt! En dan als tie loopt, lekker achter hem aan blijven lopen. Op de momenten dat hij naar je kijkt, draai je om en loop je van hem weg. Je houdt hem in de gaten het moment dat hij niet meer naar je kijkt, loop je weer via een boog naar zijn kont. Uiteindleijk zal hij jou gaan volgen op de momenten dat jij voor hem wegloopt!

Ik ben hier ook nog steeds mee bezig hoor. Niet elke dag, maar zo af en toe. Het is natuurlijk een vorm van dominantie om gewoon niet te komen of weg te lopen en op deze manier neem je de leiding weer over.

De persoon die het mij heeft geleerd zei ook iets interessant: Bedenk wat je doel is wat je wil bereiken en doe het tegenovergestelde:
Ik wil dat mijn paard naar mij toekomt, dus ik loop naar haar en zodra ik haar aandacht heb loop ik van haar weg en zo maak ik haar nieuwsgierig.

Leuke bijkomstigheid, mijn paard is nooit een kroelpaard geweest, als ik dit in de wei doe ken ik minuten met haar kroelen, en douwt zij haar neus in mijn gezicht. Ook wel eens leuk voor de verandering :D

Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:54

die van mij deed dat ook..
die maakte er eigenlijk een beetje een spelletje van..
dus ik ging ook met haar spelen..
dus ik ging haar opjagen zodat ze moest rennen..
en op een gegeven moment kwam ze naar me toe lopen...
nu doet ze dat amper meer omdat ze dat spelletje niet leuk meer vind :+

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:56

Mijne deed het ook.
Ene keer wel, maar de andere keer stond ik 3 uur in de wei.
Nu helpt een wortel heel goed! Je steekt hem uit. ze neetm een hapje, en wilte r dan nog een. Dan probeer je zo snel mogelijk het halstertouw om haar nek te doen, zodat je haar 'hebt'. En dan het halster om, en flink belonen!

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:27

Daantjee12 schreef:
Mijne deed het ook.
Ene keer wel, maar de andere keer stond ik 3 uur in de wei.
Nu helpt een wortel heel goed! Je steekt hem uit. ze neetm een hapje, en wilte r dan nog een. Dan probeer je zo snel mogelijk het halstertouw om haar nek te doen, zodat je haar 'hebt'. En dan het halster om, en flink belonen!

ja dat deed ik vandaag ook
ik liep met een zak wortels in mijn zak 't land in.
ik begon er mee te kraken en had er 1 in mn handen zodat die zag dat ik iets had.
en toen kwam die naar me toe!
gaf ik snel de wortel en deed het halster om.
en toen indd. flink belonen.
x

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:01

Ik ben zelf niet zo van de snoepjes, die van mij worden er vervelend en schooierig van. Als er een geen zin heeft om te komen dan blijf ik gewoon rustig achter ze aanwandelen, niet opjagen dus, gewoon rustig lopen. Na een tijd zijn ze het spelletje beu en kun je ze zo pakken.

Komt je paard veel buiten? Als ze veel binnen staan dan kan het ook zijn dat ze moeilijker te pakken zijn, omdat ze dan liever in de wei blijven.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:11

Loop je luid roepend het land in om je paard te vangen? Die van mij vindt dat namelijk helemaal niks. Als ik al roepend het land in loop, dan loopt ze keihard voor me weg, of zorgt er voor dat een ander paard tussen haar en mij in blijft. Als ik zonder geroep rustig naar haar toe loop, dan laat ze zich zonder problemen vangen. Het is net of ze vindt dat zij als DAME niet zo behandeld wenst te worden :) Misschien heeft jouw paard daar ook wel last van.

Ik geef zelf trouwens altijd pas het lekkers als het halster om d'r hoofd zit. Ik heb in het verleden te vaak meegemaakt dat paarden en ponies veel te slim werden en het lekkers uit je hand gristen voor je ook maar een touw om de hals kon leggen...

Succes

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:10

capopjekop schreef:
Ik ben zelf niet zo van de snoepjes, die van mij worden er vervelend en schooierig van. Als er een geen zin heeft om te komen dan blijf ik gewoon rustig achter ze aanwandelen, niet opjagen dus, gewoon rustig lopen. Na een tijd zijn ze het spelletje beu en kun je ze zo pakken.

Komt je paard veel buiten? Als ze veel binnen staan dan kan het ook zijn dat ze moeilijker te pakken zijn, omdat ze dan liever in de wei blijven.

Ze staan heel de zomer op 't land.
alleen in de winter staan ze binnen!

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:50

Wat misschien ook zou kunnen helpen, zonder snoepjes is het volgende. Je loopt er naar toe, maar kijk hem/haar niet aan en je loopt er ook niet recht naar toe, maar met een boogje. Het lijkt dan of je een ander paar wilt pakken en meestal blijven ze dan staan. Of je loopt ook daadwerkelijk even naar een ander paard wat er naast staat en gaat die gewoon eventjes aaien en ga daarna je eigen paard pakken.

Wat ook nog een optie is, is om een ander paard te pakken (die wel goed met jou paard kan opschieten) en dan loop je met dat paard naar jou paard en dan klik je snel een halstertouw aan die van jouw en klikt het andere paard weer los.

En dan heb ik nog een laatste theorie als je paard als laatste op het land nog staat en dan is gewoon richting het hek drijven en als ze daar eenmaal staan zijn ze meestal wel goed te pakken.

Bij mij heeft het wel geholpen een paard van stal uit de wei te halen;)

oh en belonen kan natuurlijk na afloop in de stal altijd nog door wat lekkers in de voerbak te gooien, dat maakt het toch wat aantrekkelijker om mee te komen
succes er mee!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:58

De mijne krijgt áltijd wat lekkers als ze bij me is en nog wat als we buiten de wei/ paddock zijn en het halster om is. Ze komt tegenwoordig eigenlijk altijd vrolijk naar me toe, zodra ze mijn fluitje of haar naam hoort.

Vorig jaar had ze de kolder in de kop met een veulen aan de voet en vertikte madam het om naar me toe te komen. Najagen is geen optie hoor, paard was niet moe te krijgen en op bijna een hectare (toen) blijf je jagen. Ik heb toen maar geaccepteerd dat ze geen behoefte aan me had en heb haar een paar weken vrijaf gegeven. Uiteraard wel met de nodige verzorging van haar en haar veulen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:12

Héééééél herkenbaar. Ben begonnen met kleiner land en een heel brood daar doet ze een moord voor!
Lettelijk met mijn rug naar haar toe. Na een week porde ze letterlijk in de rug van hé ik ben er. Tussen door liep ik ook wel eens met brood zonder er maar 1 uit het land te halen.

Nu komen ze in volle vaart als ik fluit want ze weten dat ze op stal brood hebben liggen! [ en tuurlijk nemen ze me wel eens in de maling maar dat is zelden en kan er dan wel om lachen, want het blijven deugnieten].

Eline_Tatske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:50

Snoepjes, of ritselen met een zakje helpt bij mij al.
Of een andere pony die wél komt aandacht geven, dat helpt bij mij ook wel eens.
Dan komt ze meteen!