basisbehoeften (verzorging) paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BS91

basisbehoeften (verzorging) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:52

Eerst en vooral sorry als het verkeerd staat of als het al bestaat, maar het leek me hier het best te passen en ik vond niks wat me echt vertelde wat ik wilde weten.

Om te beginnen ken ik eigenlijk zeer weinig van paarden, maar ik volg sinds een klein jaar rijlessen op een manege en in de zomervakantie ga ik op ruiterkamp om ook wat meer over hun verzorging te leren. Ik lees er wel veel over maar je vind er zo gigantisch veel info over...

Nu, een paar weken terug zag ik in een wei in de buurt 8 paarden die er naar mijn mening niet allemaal even goed uit zagen. Iemand wist me te vertellen dat het paarden waren die om de 1 of andere reden niet meer 'bruikbaar' waren in de manege en die de eigenaar daar dan maar even neer heeft gezet (of het klopt weet ik niet maar het zijn wel heel rustige, brave paarden dus het lijkt me wel te kunnen). In de paasvakantie ben ik dan elke dag even langs geweest (ik ben supergraag bezig met paarden maar in de manege ben ik slechts een uurtje per week dus dit leek me wel ideaal) en de paarden leken echt enorm dankbaar voor dat beetje aandacht... Ik heb bijgehouden wanneer de waterbak gevuld werd en daaruit bleek dat de eigenaar 1x per week langs kwam en dit enkel om het water aan te vullen. Ze hebben geen stal en staan dus 24/7 buiten (ook vorige winter heb ik gehoord), maar wel een grote wei (die wel met prikkeldraad omheind is) en er is constant water. Buiten het gras krijgen ze ook niets anders.

Maar wat ik nu zat te denken. Deze paarden worden dus nooit echt verzorgd voor zover ik weet (hoefsmid en tandarts en zo ga ik geen uitspraak over doen want ken ik niks van), maar is er eigenlijk een basisverzorging die de mens een gedomesticeerd paard echt moet geven? Want ik ben wel van plan om in de zomervakantie toch bijna alle dagen langs te gaan bij mijn nieuwe vriendjes, en dan kan ik juist zo goed iets doen waar ze écht iets aan hebben. Nu als ik met dit plan door wil gaan dan ga ik uiteraard eerst de eigenaar opsporen om zijn toestemming te vragen, maar ik wilde eerst even jullie mening horen of het wel zin heeft om deze paarden op de één of andere manier te 'helpen' en hoe ik dat het beste kan doen. En ik denk ook niet dat de eigenaar me een cursus paardenverzorging gaat geven als hij zo weinig naar zijn paardjes om kijkt.

Sorry dat het zo lang is geworden, maar ik wou wel een duidelijk beeld van de situatie schetsen...

Ik zou het echt op prijs stellen als jullie me wilden helpen want ik wil echt iets nuttig voor hen kunnen doen... Of me geen zorgen meer hoeven te maken als er niets aan de hand is

hilleke1980

Re: basisbehoeften (verzorging) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:46

Leuk dat je zoveel moeite wil doen om echt iets over paarden te leren!!

Maar over je verhaaltje... In principe kunnen paarden prima zomer en winter buiten staan en als er echt genoeg gras is, dan zou dat misschien zelfs ook nog wel voldoende kunnen zijn. Maar meestal hebben ze in de winter echter wel wat bijvoeding met bijvoorbeeld hooi nodig. (is zo moeilijk te beoordelen, afhankelijk ook van type paaden)

Maar een schuilstal om droog te kunnen staan is dan toch eigenlijk wel het minste. Of er moeten bijvoorbeeld een paar grote bomen in de wei staan? Daarbij vind ik het op zn minst wel een beetje vreemd als je paarden maar 1 keer per week bijvoorbeeld op wonden enzo controleert(maar weet je niet zeker zo te lezen??)

En tja... helaas staan er ook in Nederland paarden en pony's zomaar in een wei zonder dat er iets mee gedaan wordt, gelukkig staan ze nog in koppel, hebben ze elkaar om lekker bezig te zijn.

Je zou allicht de eigenaar kunnen vragen of je ze mag verzorgen, misschien heeft hij of zij het gewoon heel erg druk en zijn ze blij als er iemand extra zorg kan geven!

Succes!!

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:58

Veel gras staat er niet meer in de wei, hij wisselt wel regelmatig van wei maar die krijgt nooit de tijd om volledig te recupereren zodat er weer voldoende op staat... Nu de meeste paarden zijn denk ik wel dik genoeg, maar van 2 zie je echt de ribben |( Maar aan hun voeding kan ik weinig doen, tenzij de dierenbescherming bellen maar ik denk niet dat de situatie ernstig genoeg is dat die er iets aan gaan doen. Nu ja ik zal de eigenaar daar zeker eens over aanspreken. Een schuilstal hebben ze niet en bomen ook al niet... Nee ik weet het niet zeker of hij maar 1x per week komt, maar hij woont een heel eindje vandaan van waar de paarden staan en naar horen zeggen is dat de reden dat ie niet voldoende af komt.

Nu ja dus aan de situatie van de paarden qua weide en voeding kan ik weinig veranderen denk ik.

Maar wat voor zorg kunnen ze nog gebruiken? Of zouden ze weinig hebben aan de dingen die ik hen kan bieden? Ja je merkt het ik ken er echt niks van... Maar ja ik moet het ooit leren! En ik heb niet echt iemand om raad te vragen aangezien niemand van mijn familie of vrienden met paarden bezig is.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:02

ik weet niet hoe de paarden eruit zien ? mager ? niet alert ezv ..

je zou idd in contact kunnen proberen te komen met de eigenaar .. ik denk dat de paardjes heel blij zullen zijn met de aandacht die jij ze geeft :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:04

Er zijn basisbehoeften voor een paard als ik me niet vergis 5 regels: *heb ze vorig jaar moeten leren :Y) )
Paard moet vrij zijn van/ om:
1. van dorst, honger en onjuiste voeding;
2. van fysiek en fysiologisch ongerief (discomfort);
3. van pijn, verwonding en ziektes;
4. van angst en chronische stress;
5. om natuurlijk gedrag te vertonen.

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:06

Er zijn er 2 die echt mager zijn maar de rest lijkt wel mee te vallen. ik vind wel dat ze allemaal zo sip kijken... En ik heb ze ook nog nooit met elkaar zien spelen ofzo, ze lijken zo energieloos (behalve als ik met wat wortelen aan kom zetten ;) ).

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:09

misschien toch even in contact proberen te komen met de eigenaar ..
het zou ook goed kunnen dat die 2 ziek zijn of wat dan ook ..
toch even aanknopen dat ze misschien toch een extra`tje nodig hebben zoals hooi/kuil !

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:10

Nja die 5 basisbehoeftes die jij opnoemt daar kan ik dus eigenlijk weinig aan veranderen aangezien het mijn paarden niet zijn ;( Tenzij eens met de eigenaar praten. Nu ja buiten het eventuele probleem met de voeding denk ik dat aan de rest wel redelijk voldaan is, al kan ik op medisch vlak weinig zeggen

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:13

voedig is toch 1 van de meest belangrijke dingen .. dus ik zou idd even contact proberen op te nemen met de eigenaar :)

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:14

Ja ik ga sowieso proberen te achterhalen wie de eigenaar is en dan wat uitleg vragen. Ik wil er ook niet over oordelen omdat ik er niet genoeg van ken. Maar wat die verzorging betreft, poetsen enzo is dus eigenlijk helemaal niet nodig? Ze zullen zich daar niet beter van gaan voelen? Dus ze hebben eigenlijk enkel genoeg voedsel en water, medische verzorging en eigenlijk ook een schuilstal nodig? En dan zijn het in principe perfect gelukkige paardjes ook al raakt geen mens ze aan bij wijze van spreken?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:16

nee een borstel over een paard heen is eigelijk onnodig !

het is belangrijk voor een paard dat hij samen met een soortgenoot staat, goede voeding krijgt & kan schuilen !

mag ik vragen waar je vandaan komt ?

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:19

Oke dankjewel, dan kan ik eigenlijk weinig doen behalve de eigenaar aanspreken over de voeding en een schuilstal als voor de rest verzorging (behalve medische) niet echt noodzakelijk is.

Ik ben van Belgisch Limburg, Maaseik om precies te zijn ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:21

hihi oke iets te ver :P ander zou ik wel een keertje willen komen kijken :)

maarja idd .. ik zou eens subtiel vragen waarom die 2 zo dun zijn & waarom er eigelijk geen schuilplek voor ze is :)

succes ermee !!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:22

Hoe kijkt een paard sip?

En het is op zich wel normaal dat ze niet heel druk zijn in het land.
Als ze bij ons weer voor t eerst in t land komen na de winter dan zijn ze door het dolle, maar als ze er eenmaal weer aan gewend zijn dan zijn ze ook gewoon rustig.

Je kunt altijd vragen of je ze mag verzorgen. Zou me voorlopig alleen niet bemoeien met de verzorging wat betreft hoefsmid en bijvoeren ed!! Denk niet dat de eigenaar er van gecharmeerd zal zijn als een onervaren iemand hem/haar even komt vertellen hoe het allemaal wel niet moet.

Een beetje aandacht is voor die beestjes natuurlijk altijd fijn :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:24

daarom schreef ik ook dat ze het misschien subtiel kom vragen dus niet meteen die vragen erin hameren .. maar jezelf gewoon van de domme houden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:26

Ben hier even heel lastig, maar zonder toestemming van de eigenaar dieren gaan poetsen, voeren, etc. kan niet. Of de eigenaar er goed voor zorgt of niet, hij is de eigenaar en van andermans eigendom blijf je af.

Wil je wat met deze dieren doen vraag dan toestemming aan de eigenaar. Heb je de indruk dat de verzorging tekort schiet bel dan de dierenbescherming voor advies en/of inspectie.

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:30

Nja 'sip' is waarschijnlijk een slecht gekozen woord, maar ik vind dat je gewoon verschil merkt met de meeste andere paarden. Ik vind dat paarden hun ogen meestal zo nieuwsgierig staan en die komen direct aangelopen, maar deze paardjes hun oogjes staan precies zo dof en ze zien er dan ook nog eens zo ongezond uit naar mijn mening.. Nu ja het zou best kunnen dat ik spoken zie, zoals ik al zei ken ik weinig van paarden. Ik kan zeker ook geen foto plaatsen omdat ik de toestemming van de eigenaar niet heb?

Neenee dat ben ik ook zeker niet van plan, hoefsmid en bijvoeren enzo, en ook niet zeggen hoe het moet want ik zeg het nog eens, ik ken er niks van en waarschijnlijk weet de eigenaar 1000X beter wat de paardjes nodig hebben!

Alvast heel veel bedankt allemaal!!!

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:35

Citaat:
Nu als ik met dit plan door wil gaan dan ga ik uiteraard eerst de eigenaar opsporen om zijn toestemming te vragen, maar ik wilde eerst even jullie mening horen of het wel zin heeft om deze paarden op de één of andere manier te 'helpen' en hoe ik dat het beste kan doen.

@ Tamary: ik ga dus zeker niks doen buiten hen af en toe een een aai geven hoor! Dacht dat dat hiermee wel duidelijk was en zeker aangezien ik vaak gezegd heb dat ik eens met de eigenaar ga praten... Beetje raar dat je zegt 'Wil je wat met deze dieren doen vraag dan toestemming aan de eigenaar' terwijl ik dat zelf bijna letterlijk aangehaald heb. Wil alleen het beste voor de dieren hoor, dus ik ga zeker niet zomaar dingen beginnen doen terwijl ik met mijn onervarenheid gegarandeerd meer slecht dan goed voor die dieren ga doen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:37

Foto's plaatsen mag niet nee. En zoals hierboven terecht gezegd werd mag je ook het weiland niet in (weet niet of je dat doet of niet).
Misschien zijn de paarden wel wat ouder en daarom een beetje mager, dat weet je nooit. Je kunt altijd de DB bellen en vragen of ze eens komen kijken, dan heb je wel zekerheid.
Maar als ze het echt zo slecht zouden hebben dan zouden er al wel meer mensen gebeld hebben denk ik eigenlijk.

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:45

Nee ik ga het weiland niet in. Ik doe echt absoluut niks buiten hen af en toe om een knuffel geven wat niet zo moeilijk is aangezien de prikkeldraad vreselijk laag hangt. Mijn enige bedoeling met dit topic was om wat info te vragen over de verzorging die echt noodzakelijk is voor een paard (om te kijken of zij alles krijgen wat ze nodig hebben) en vervolgens dan eventueel naar de eigenaar te stappen om vriendelijk te vragen of er zieke paardjes zijn (omdat een paar zo mager zijn) en om voor te stellen om wat te helpen in hun verzorging omdat de eigenaar zo ver weg woont en blijkbaar niet zoveel tijd heeft. Ik haal het dus echt niet in mijn hoofd om zonder de toestemming van de eigenaar iets te doen, laat dat duidelijk zijn!

Vind het jammer dat er zo negatieve reacties op komen terwijl ik toch dacht duidelijk gezegd te hebben dat ik enkel de eigenaar wat wilde helpen met de verzorging (en hem eventueel aan te spreken over mogelijk slechte leefomstandheden van de paarden) en mits toestemming uiteraard... ;(

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:47

doe je goed hoor meid !

tja dat is bokt :) wen er maar aan ! :)

ik zou zeggen zoek lekker contact met de eigenaar & misschien mag je ze wel lekker gaan verzorgen !! & geef jij ze dalijk de aandacht die ze verdienen !! :)

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:51

Dankjewel voor de hulp en de positieve commentaar! :D

Vind het gewoon spijtig dat ik commentaar krijg op dingen die ik helemaal niet doe en waarvan ik dan ook nog eens duidelijk vermeld heb dat ik ze niet doe. Niets om lastig om te worden lijkt me...

En oke dan weet ik wat ik moet doen: eens met de eigenaar gaan praten! En dan zie ik wel verder.

Nog eens bedankt allemaal!!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:52

dat is bokt !! :)

maar succes er mee :) laat je mij iniedergeval even wat weten als je de eigenaar hebt gesproken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:55

Gewoon naar de eigenaar toe stappen en gewoon vragen.
Heb ook ooit eens een kudde zien staan alle paarden zagen er goed uit behalve 1 die was echt ontzettend mager. En dat bleef al ruim 1 jaar zo. Zag de eigenaar en gewoon gevraagd bleek iets van een darm aandoening te zijn waardoor hij altijd mager zou blijven maar verder nergens last van te hebben.

Dat ze er "sip" uitzien is niet zo vreemd in de winter. Hier staan de paarden af en toe zo te suffen dat je ook haast denkt dat ze het slecht hebben.
Want neem aan dat ze nog een groot deel van hun wintervacht hebben en daardoor zien ze er misschien wel onverzorgd uit.

Zo gewoon de eigenaar aanspreken en vragen of je ze eventueel mag poetsen end. En dan kun je altijd verder vragen hoe het komt dat 2 paarden aan de magere kant zijn. Is niets mis mee omdat te vragen gaat erom hoe je het vraagt.

Zou ook niet zomaar de dierenbescherming bellen gewoon eerst een meer info vragen aan de eigenaar en kijk dan verder. Tenzij het een extreem geval is en de paarden zowat dood neervallen dan is het wat anders.
Daarbij is het in nederland vrij lastig om zomaar een schuilstal neer te zetten en dus niet verplicht wel beter maar je kan ze niet zomaar even neerzetten. En zolang ze voldoende eten en drinken hebben zal de DB ook niets doen. En gezien er maar 2 aan de magere kant zijn denk ik niet dat ze te weinig voer krijgen anders zag de rest er ook wel minder uit denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:01

BS91 schreef:
@ Tamary: ik ga dus zeker niks doen buiten hen af en toe een een aai geven hoor! Dacht dat dat hiermee ...

Kom een opmerking over wortels voeren tegen en dat is voor mij iets meer dan aaien. Niet alleen mogelijk kwalijk ivm dieet, maar associatie voorbijgangers = eten geeft iemand die kwaad wil meer kans om een van die paarden te pakken te krijgen.
Ik zie en hoor er teveel ellende van om dan alles 100% goed te lezen.

Hoop dat de eigenaar je inderdaad toestemming geeft (en dan sterkte met het overtuigen van wat jij leert qua wat nodig is)