Kun je een paard zindelijk maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Kun je een paard zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:27

Tenminste, gedeeltelijk??? Mijn ervaring is dat hoe langer een paard op stal staat (qua uren), hoe minder netjes ze worden. Soort van afstompen lijkt het me. Het paard wat bij mij in eerste instantie het netste was op stal, is nu de smerigste, ik maak toch die stal wel weer schoon...... Ik heb drainagetegels en sinds de laatste weken ligt er geen vlas meer in de stal. Nu viel me op dat ze keurig langs de kanten gaan mesten en zodra ze s' morgens buiten komen, gaan plassen. Ook doen ze vaak een plas als ze 's avonds opgehaald worden. Binnen spettert het nu wat meer en dat vinden ze duidelijk minder leuk.
Ik heb ook wel eens gelezen dat als je de mest steeds in dezelfde hoek gooit en gewoon laat opstapelen, ze daar uiteindelijk ook zelf gaan mesten. Op het weiland hebben ze ook altijd vaste mestplekken, ze gaan er speciaal voor naartoe en lopen daarna weer naar het schone gedeelte om te grazen.
Heeft iemand ervaringen?

8nnemiek

Re: Kun je een paard zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:32

Volgens mij hangt dat heel erg van t paard af. Die van mij is helemaal zindelijk, en loopt altijd ook terug naar de mesthoop om te mesten :)
Maar er hebben hier ook paarden gestaan die het overal lieten vallen, zelfs onder het lopen nog.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:32

Bij mij op stal is het paard van de staleigenaar zindelijk (en haar vorige ook). Die plast altijd in de emmer. Doordat zij er regelmatig is heeft ze hem zindelijk gemaakt door veel belonen. Nu plast het paard nog zelden in stal (staat wel overdag buiten).

Die van mij is ook deels zindelijk. Hij plast namelijk op commando, ik zet hem op stal en zeg dat hij moet plassen. Hij deed het al vaak uit zichzelf, maar door veel belonen en elke keer hetzelfde zeggen doet hij het dus nu altijd.
Hij poept ook in één hoek, maar dat heb ik hem niet hoeven leren. Veel ruinen doen dit ook uit zichzelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:49

Mijn mini shet poept keurig op 1 hoop in de hoek van de inloopstal en mijn andere merrie poept buiten in de uitloop altijd in dezelfde hoek. Ze plassen wel overal (vooral binnen!)
Dit poepen op 1 plek is als vanzelf gegaan en super makkelijk kwa uitmesten :D

Heb wel eens gehoord dat je de poep op een hoop moet gooien achter in de stal en dat paarden dan vanzelf daar gaan staan poepn. Of het waar is weet ik niet dat kun je wellicht proberen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:47

Het lijkt me niet gezond dat het paard de hele nacht niet plast doordat er geen strooisel in de stal ligt.

Mijn ene paard wil buiten niet plassen als de bodem van de paddock hard is.
Ik laat hem dan een aantal keren per dag naar binnen om daar te plassen
(op een emmer, stal blijft dus mooi droog). Als hij in de wei loopt, plast hij wel gewoon.

Ik weet niet hoe lang jouw paard binnen staat (en dus niet plast), maar het lijkt me dat dat toch zeker minimaal 8 uur zal zijn?
Volgens mij kunnen ze hier zelfs koliek van krijgen als ze te lang ophouden.
Ik zou dus heel snel weer een lekkere laag strooisel in de stal doen.
Kan hij tenminste ook fatsoenlijk liggen.
Het welzijn van het paard moet toch belangrijker zijn dan het gemak voor de eigenaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:50

Een paard op een emmer laten plassen, het moet niet gekker worden :+

Mijn paard poept keurig in een hoekje van de stal, erg handig met uitmesten

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:57

Nibbit schreef:
Een paard op een emmer laten plassen, het moet niet gekker worden :+

Het is inderdaad wel een raar gezicht ;) , maar het is wel mooi voordelig.
Helemaal als je dus een paard hebt wat zijn plas lang ophoudt en zodra hij binnen is plast. Soms wel 3/4 emmer vol. Kan dan wel gek zijn, maar je houdt de stal er mooi droog mee.
Mijn paarden gaan meestal tegen 22.30 naar binnen en om 7.00 uur naar buiten.
Voor dit ene paard heb ik ca. 1 baal vlas per 4 weken nodig.
Lekker voordelig.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:08

JA, :D

die van mij is ook zindelijk. Ze doet alles keurig in de hoek, de ene hoek poepen en de andere hoek plast ze. Ik hou dit zelf ook netjes bij natuurlijk.
Het "oude" droge strooisel gooi ik altijd in die hoeken en het nieuwe in het andere gedeelte van de box. Ze heeft een grote box, 3,5 bij 4,5
Zelfs in het land doet ze alles in het zelfde gebied/plek.

het kan wel en je kan het ze ook leren. Wij gooide in het begin altijd de drollen in dezelfde hoek als we langs de box liepen, gewoon een tijdje vast houden en 1x per dag mesten en dan het "oude" strooisel op die plek leggen.
Ze krijgen wij ze eigenlijk altijd zindelijk. Tot ze uit zich zelf in die hoek gaan poepen.
Het kost even tijd en gedult en het is ook maar net hoe je paardje van nature is.
Die van mij is erg netjes van haar zelf <3 , maar bij een ander paard bij ons op stal wil het maar niet lukken en blijft een rotzooimaaker (lees: zelfs poepen op haar hooi omdat ze toevallig iets ziet := )

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:12

Het is inderdaad wel een raar gezicht ;) , maar het is wel mooi voordelig.
Helemaal als je dus een paard hebt wat zijn plas lang ophoudt en zodra hij binnen is plast. Soms wel 3/4 emmer vol. Kan dan wel gek zijn, maar je houdt de stal er mooi droog mee.
Mijn paarden gaan meestal tegen 22.30 naar binnen en om 7.00 uur naar buiten.
Voor dit ene paard heb ik ca. 1 baal vlas per 4 weken nodig.
Lekker voordelig.[/quote]
Hoe vaak laat je hem dan plassen en hoe doe je dat dan als je bv een dagje weg bent?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:20

kohtje schreef:
Hoe vaak laat je hem dan plassen en hoe doe je dat dan als je bv een dagje weg bent?

Hangt er van af. Als het warmer weer is en hij meer drinkt, plast hij ook meer.
Maar gemiddeld ca. 1 x per 4 uur.
Ik werk halve dagen en dan ben ik max. 6 uur weg, dus dan duurt het helaas wat langer.
Een hele dag weg komt eigenlijk bijna niet voor (tja, als je dieren hebt dan moet je er wat voor over hebben).

Als de bak droog is en ze staan daar in, dan plast hij daar trouwens wel hoor.
Maar op dit moment staat hij in een paddock met harde bodem i.v.m. een peesblessure.
En zoals ik al zei, in de wei plast hij wel.
Dus moeten we echt een hele dag weg, dan gaan ze gewoon de hele dag de wei in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:05

Ok, ik begreep dat hij alleen nog maar in de de emmer wou .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:09

Mijn paard is op zich best netjes in zijn stal. Poept ana de ene kant, ligt in het midden (slaapt gestrekt) en hooi aan de andere kant en dat houdt ik ook daar.
MAAR als zijn hooi opo is (in de nacht) gaat ie graven en zoeken of er nog ergens hooi is. En dan maakt ie dus een rommeltje ervan.

Ook als het vlas te nat is waar hij wil liggen, graaft hij. Vaak dus op de plaats waar hij wil liggen, in de hoop dat het droger wordt denk ik.
Of in 1 bepaalde hoek om de ligplek dikker te maken.
Sinds ik er goed om denk (ja dat heb ik ook moeten leren) om die ligplek droog te houden is het graven als een stuk minder.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:12

Het grappige is dat de veulens van deze merries het zelfde gedrag over nemen.
Het veulen van mijn merrie is ook nu ze zelf in een box staat is nu een jaar oud, erg netjes poep in 1 hoek e.d. maar alle nakomelingen van die andere sloddervos merrie zijn ook grote viespeuken.

Dus ik denk dat ze zulk gedrag ook van hun moeder over nemen en dan zie je maar het is ook maar net hoe het ze geleerd wordt.